Elolvad a Pontiac márka?

2008.12.15. 12:59

Úgy néz ki, a GM szép lassan eltünteti a Pontiac kínálatából az amerikai eredetű modelleket. Ma még hatféle típust kínál a márka, de mivel a Pontiac típusok csak Észak-Amerikában kaphatók, és ott sem eléggé népszerűek, úgy néz ki, az évtized közepéig megfelezik a kínálatot.

A legtöbb modellt - például a Solstice roadstert, a kompakt G5-öst vagy a Torrent szabadidő-autót - egyszerűen hagyják kifutni, és nem készítik el utódaikat. Egyedül a régi Opel Vectra padlólemezére épülő G6-osnak és az Ausztráliából érkező, hátsókerék-hajtású G8-asnak van némi esélye a túlélésre. A nagyobb modelleket valószínűleg a Holden Commodore sorozat - azaz a jelenlegi Pontiac G8-as - utódai váltják, de az sem lehetetlen, hogy a koreai Daewoo is fejleszt majd a Pontiac számára. Az ötajtós Chevrolet Aveón (Daewoo Aveo/Kalos) alapuló Pontiac G3-asnak szintén rövid pályafutást jósolnak: bár az autót még csak most vezetik be, a márka igazgatója szerint három-négy éven belül ez a modell is eltűnik.

A kínálat lefogyasztásával a GM célja egyértelműen az, hogy legalább a Pontiac modellek fejlesztésére ne kelljen külön költeni, és akárcsak a Saturn, ez a márka is más kontinensek GM részlegeitől átvett modellekből tartsa fenn magát. Így a jövőben már csak a Chevrolet, a Cadillac, a Buick és esetleg a GMC márkák karbantartására kell koncentrálnia az óriásvállalat amerikai részlegének. Mindez persze könnyen a Pontiac végét is jelentheti, hiszen ha az eladások a szűkös választék miatt tovább csökkennek, akkor már a kereskedőhálózatot sem lesz érdemes fenntartani.

Évek óta újra és újra felmerül a GM-nél az észak-amerikai márkák problémája. Egyszerűen túl sok van belőlük, ami megdrágítja a típusfejlesztést, és túlzott méretű kereskedőhálózatot eredményez. Az Oldsmobile megszüntetését követően azonban nem folytatódott a leépítésük, mivel egy márkától megszabadulni szintén sokba kerül, és lassan térül meg: a kereskedők kártalanítása és a lépés negatív visszhangjainak elcsitítása milliárdokba kerül és évekig tart. Ugyanakkor a legtöbb elemző szerint a GM számára legfeljebb három vagy négy márkanév fenntartása érné meg.