Bush elnök szóvivője, Dana Perino egyelőre csak feltételes módban beszélt az irányított csődről, mint az egyik megfontolandó lehetőségről.
Egész pontosan nem derült ki, hogy mit értenek ez alatt az elnök tanácsadói, de a találgatások már megkezdődtek. A legtöbb elemző szerint olyan megoldásról lenne szó, ahol a gyártók - itt elsősorban a GM és a Chrysler nevét említik - a jogszabályoknak megfelelően csődvédelmet kérnének maguk ellen, viszont az állam eközben megpróbálná megfékezni az ebből fakadó dominó-effektust, azaz fizetné a beszállítók számláinak egy részét, amíg az autógyártók tárgyalnak és átszerveznek a hatékonyabb működés érdekében. A detroiti autógyártók összeomlásában ugyanis az az igazán félelmetes, hogy az egész amerikai autóipart magukkal ránthatják a beszállítókon keresztül, beleértve a helyben termelő külföldi cégeket is. Számos olyan alkatrész van ugyanis - ülések, elektromos berendezések, fékrendszerek, futóműelemek - amelyeket gyakorlatilag mindenki egy-egy beszállító cégtől rendel, és ha mondjuk a GM nem fizetése miatt egy ilyen vállalat nem termel tovább, az megbéníthatja az összes amerikai autógyárat.
A végleges döntés persze még nem született meg, az irányított csődöt csupán egy lehetőségként említik, de valahogy az az érzésünk, az említése már egyfajta teszt: ha a közvélemény jól reagál az ötletre, akkor jó eséllyel emellett dönt Bush elnök, és nem a nehezebben ellenőrizhető 14-15 milliárd dolláros kölcsönkiutalás mellett.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!