A legkisebb koreai autógyártó megpróbál némi időt nyerni, ezért pénteken a bírósághoz fordult védelemért.
A Ssangyong gyakorlatilag a megszűnés szélén áll: 447 millió dollárnyi adósságot halmozott fel, ugyanakkor négy negyedéve folyamatosan veszteséges, ezért további hiteleket sem kaphat. A múlt hónapban már a dolgozóit sem volt képes kifizetni, amíg többségi tulajdonosa, a kínai Shanghai Automotive ki nem segítette 45 millió dollárral. A gyorssegély azonban csak a pillanatnyi problémák orvoslására volt elegendő, és a hitelezőket sem tartja vissza attól, hogy végrehajtást kérjenek a cég ellen, ezért folyamodott a vezetés csődvédelemért. Ha megkapják, az némi haladékot adhat, ami elvben akár elég is lehet egy alapos átszervezéshez, és ezen keresztül a működési költségek jelentős lefaragásához. A Ssangyong vezetősége állítólag a fizetések mintegy 30%-os csökkentését tervezi, és nagy arányú elbocsátásokkal számol, hogy ezzel helyrebillentse a cég pénzügyi egyensúlyát. Az autógyártó rossz anyagi helyzete részint az eladások mintegy 30%-os visszaesésének köszönhető, részint annak, hogy épp egy intenzív és igen költséges modellfejlesztési szakasz végén tart a cég, ám az új típusok bemutatására még nem került sor. A tanulmányként már bemutatott C200 szabadidő-autó például növelhetné a cég eladásait, de a gyártás beindításához időre és pénzre volna szükség.
A legtöbb elemző szerint a Ssangyongnak akkor is viszonylag kevés esélye van a túlélésre, ha megkapja a csődvédelmet. Egyrészt a mérete miatt: a 7100 főt foglalkoztató, és éves szinten alig 200 ezer autót előállító cég sokkal érzékenyebb a piaci viszonyok változására, mint a nagyobb autógyárak, így egy évekig húzódó válságban akár néhány havonta előállhat egy-egy hasonló krízishelyzet a cégnél, akkor is, ha a mostanit sikerül túlélnie. Másrészt az a tény, hogy a Ssangyong 51%-a kínai tulajdonban van, az állam segítőkészségét is csökkenti. Részben a mostani helyzetet is az idézte elő, hogy a koreai állam és a bankok képtelenek megegyezni arról, hogy kinek kellene segítséget nyújtania a bajban.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!