Az idei első töréstesztcsokrot már az új, egyesített rendszerben értékelték, de az eredmények nem tükrözik a korábbi ígéreteket, amelyek szerint mostantól nehezebb lesz öt csillagos eredményt elérni.
A változtatás lényege abban áll, hogy a továbbiakban minden törésteszten áteső autó egyetlen, összesített pontszámot kap - a szokásos csillagokat egytől ötig -, amely egyben tartalmazza az összes vizsgálati kategória eredményeit. Így ez az érték elvileg egyszerre jellemzi az autóban ülő felnőttek és gyermekek passzív biztonságát, az elgázolt gyalogosok sérülési valószínűségét és a biztonsági segédberendezések színvonalát.
Az idei első törésteszt-sorozatban hat típus vett részt, a Citroën C3 Picasso, a Mazda6, a Mitsubishi Lancer, a Subaru Impreza, a Toyota Avensis és a Toyota iQ. Ezek közül négy kapta meg az ötcsillagos minősítést - a Mazda6, a Lancer és a két Toyota -, a Citroën egyterű és az Impreza pedig négy csillaggal végzett. Az egyes kategóriák eredményei azonban azt mutatják, hogy a gyalogosok védelme az új rendszerben keveset számít. Az ötcsillagos Lancert ebből a szempontból csupán 34%-ra értékelték, míg a négycsillagos Impreza 72%-ot kapott, de ez a különbség sem kompenzálta a Lancer javára a gyermekbiztonsági eredményekben mutatkozó 7%-os, és a biztonsági berendezések értékelésében meglevő 14%-os eltérést. Pedig a gyalogosvédelem az a kategória, amelyet az autógyártók egy része még mindig nem vesz igazán figyelembe a fejlesztés során, és ez a korábbi rendszerben eléggé hangsúlyosan meg is mutatkozott.
Az az érzésünk, hogy az új értékeléssel elsősorban az autógyártók jártak jól, hiszen korábbi hiányosságaik kevésbé feltűnően jelennek meg, viszont új kiskapu nyílt a rendszerben. Ha minden, ma elvárható biztonsági segédberendezést beszerelnek egy autóba, azzal akár a gyengébb törésteszteredmények is kompenzálhatók. Jó példa erre a Mazda6, amely a felnőtt-tesztre csupán 77%-ot kapott - ez volt a sorozat leggyengébb eredménye ebben az értékelési kategóriában -, és a gyerekek védelmére jellemző 81% sem kiugróan jó eredmény a mezőnyben, viszont 71%-ot kapott a felszereléseire, és ezzel mégis sikerült megelőznie két, a felnőttek számára egyértelműen nagyobb passzív biztonságot nyújtó modellt.
Az persze eddig is egyértelmű volt, hogy az Euro NCAP-tesztek az autógyárak számára elsősorban marketingeszközként hasznosak, de az új értékelési módszer láttán már abban sem lehetünk teljesen biztosak, hogy a szervezet továbbra is a vásárlók érdekeit tartja elsődlegesnek, és valóban független az autógyártók érdekeitől.