Jelenleg 14 nagyobb, és megszámlálhatatlan kisebb autógyár működik a Népi Kína területén, de a kormányzat szeretné csökkenteni az egymással állami pénzből versengő piaci szereplők számát.
A tervek szerint egy sor gyárösszevonás után összesen 10 nagy gyártó maradna meg, és ezek között is fokoznák az együttműködést: műszaki téren igyekeznek összevonni az egymást átfedő fejlesztéseket, így jelentős összeget spórolhatnának meg. A kínai vezetés célja az, hogy legalább három olyan hazai gyártó legyen, amely éves szinten minimum kétmillió autót tud értékesíteni, és további négy, egymilliós példányszám felett termelő üzem is fennmaradhasson. A válság persze Kínát is érinti, de az állam igyekszik megvédeni a frissen kialakított iparágat, ezért olyan lépéseket terveznek, amelyek növelhetik az autók iránti keresletet. Támogatják a használt autók újra cserélését, megszüntetik az útdíjakat, és a hatóságokat is hazai tervezésű és gyártású modellek vásárlására utasítják.
Kína az évtized elején kezdte el saját autóiparának tudatos kiépítését. Központi támogatással arra ösztönözték a nagy iparvállalatokat - amelyek korábban nagyrészt harci járművek gyártásával foglalkoztak - hogy saját személyautó-gyártó részlegeket alakítsanak ki, és ezzel párhuzamosan igyekeztek az országba csábítani a nemzetközi autógyárakat, amelyek a helyi ipar segítségével alapíthattak összeszerelő üzemeket az országban. Mára a legtöbb kínai autógyártó saját modellválasztékkal is rendelkezik, és bár a fejlesztések jelentős részét még mindig bérmunkában végeztetik, vagy licencvásárlásra alapozzák a kínálatot, de lassan összegyűlnek a tapasztalatok a házon belüli fejlesztésekhez is. Ráadásul a válság miatt nehéz helyzetbe került európai és amerikai autógyárak egy része mostanság viszonylag olcsón felvásárolható lenne, így az sem kizárt, hogy a közeljövőben néhány patinás, komoly fejlesztési tapasztalatokkal rendelkező cég is kínai kézbe kerül.
Az elmúlt évtizedben többször is úgy tűnt, a kínai autógyártók agresszív export-offenzívája már nem várat magára sokáig, de erre eddig még nem került sor. Ha azonban sikerül a széttagolt kínai autóipart összefogni, akkor a jelentős állami támogatással működő vállalatok hamarosan valós veszélyt jelenthetnek a nagy nemzetközi gyártók számára, nem csak Kínában, de a világ más nagy piacain is.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!