Törésteszt vagy átverés? Biztonságos kínai autó, nulla csillag
Az ADAC ismét elvégezte egy kínai autó töréstesztjét. Az eredmény ismét tragikusnak tűnik, legalábbis a mostani mércerendszer szerint. Ha nem változtatott volna az ADAC, fél évvel ezelőtt még egyáltalán nem lett volna az.
A Brilliance az egyik első kínai gyártó, amely megpróbálja megvetni a lábát a Németországban. Kellemes formatervű nagykocsijuk, a BS6-os tragikusan szerepelt az ADAC töréstesztjén, és ettől gyakorlatilag eladhatatlanná vált, de a kínaiak nem adták fel: elkészítették a kisebb és olcsóbb BS4-est , merevebb, biztonságosabb karosszériával, több és jobban működő légzsákkal. A kompakt típus, amely leginkább a Skoda Octaviához hasonlít mérete és árai alapján, már tavaly is kapható volt, az ADAC azonban csak most tesztelte, miután az EuroNCAP nyilvánosságra hozta új értékelési rendszerét . Az autóklub időzítése nem tűnik véletlennek: a BS4 a régi rendszerben még három csillagot kapott volna a töréstesztjére, szemben a BS6-os egyetlen csillagjával, ami jól mutatja a fejlődést, de az új értékelés szerint az eredmény csak egy kövér nulla.
A BS4 persze nem hibátlan: az utascella még mindig nem elég merev, így megrogyott az ütközés során, a padlólemez és a tűzfal több helyen átszakadt, a pedálok túlzottan hátracsúsztak, és a légzsákok elhelyezése is lehetne jobb. A tesztelők szerint a kínai kompakt szedán nagyjából tíz évvel ezelőtt számított volna átlagosnak passzív biztonság terén, ami tükrözi is a kínaiak lemaradását az autógyártásban. Ám ha azt nézzük, hogy az olcsó Dacia Logan és Fiat Panda modellek is hasonló biztonságot nyújtanak, már messze nem látszik olyan súlyosnak a helyzet. Az új EuroNCAP értékelési rendszerbe azonban olyan elemek kerültek, amelyek jelentős hátrányba hozzák a kínai gyártókat. Az ESP, az övbekötésre figyelmeztető hangjelzés, vagy a gyermekülések bekötési pontjait jelző címkék hiánya gyakorlatilag megsemmisítette a Brilliance törésteszteken mutatott fejlődését, míg más modelleknél épp a sok kütyüvel sikerült felhúzni a gyenge eredményeket.
Az ADAC EuroNCAP szabványú tesztjéből három következtetés vonható le. Egyrészt az, hogy a China Brilliance a többi kínai gyártóhoz hasonlóan elképesztő ütemben hozza be a lemaradását: a BS6 tényleg ronggyá tört két éve, a BS4 viszont már hozza némely olcsó európai átlagautó szintjét. Másrészt, hogy a kínaiaknak talán elég lesz néhány elektronikus segédberendezés, és már ömölhetnek is a csillagok a törésteszteken, anélkül, hogy érdemi fejlesztéseket végeznének. Harmadrészt, hogy az EuroNCAP új értékelési rendszere csúfosan megbukott, már születése pillanatában: olyan kiskapukat tartalmaz, amelyek a függetlennek, elfogulatlannak hirdetett teszteredményeket hiteltelenné teszik.