Már a General Motors vezetése sem bízik benne, hogy a cég elkerülheti a csődeljárást, de azért összehoztak egy hajmeresztő tervet: részvényekre próbálják cserélni a vállalat összes adósságát.
A legmeglepőbbek az arányok: a jelenlegi GM-tulajdonosok és hitelezők alig kapnak valamit, a cég részvényeinek többsége az államkincstárhoz és a szakszervezetekhez kerülne. A terv szerint a jelenlegi részvényesek a vállalat 1%-át tarthatnák meg, a hitelezőknek összesen 10%-ot ajánlanának fel a vállalatból a 27 milliárd dollárnyi hitelért cserébe, viszont 49%-os részesedést kapna az állam 5 milliárd dollárnyi hitel elengedéséért és a további anyagi segítségért, továbbá 40%-ot juttatnának egy, a szakszervezetek által működtetett egészségbiztosítási alapnak. A meredek elképzelés megvalósításához persze meg kell győzni a hitelezőket és a részvényeseket, hogy érjék be a morzsákkal, és a GM igazgatói szerint sem igazán valószínű, hogy ez sikerülne. Fritz Henderson, a GM jelenlegi vezérigazgatója azt mondja, ha nem sikerül az adósságállomány 90%-át részvényekre cserélni, kénytelenek lesznek csődvédelmet kérni, és jelenleg ez a nagyobb eséllyel bekövetkező lehetőség.
A csődeljárás persze nem jelentené automatikusan a GM megszűnését, de senkinek nem lenne jó. Egyrészt a hitelezők keresztet vethetnének a pénzükre, másrészt a GM könnyen elveszítheti még megmaradt piaci pozícióit is, hiszen egy csődbe jutott vállalattól senki nem vásárol szívesen olyan, megbízható alkatrészellátást igénylő tartós fogyasztási cikket, mint egy autó. Ez pedig a cég teljes széthullását, sőt, esetleges felszámolását is magával hozhatja, ráadásul a beszállítóiparon keresztül a teljes iparágat veszélyeztetné. A detroiti vállalat vezetőinek még egy hónapjuk van, arra, hogy mindezt megpróbálják megértetni a hitelezőkkel, addig ugyanis az amerikai kormány tartja fenn a céget, május utolsó napjával azonban lejár a haladék, és ha ez idő alatt nem sikerül minden érintettel megegyezni, elkerülhetetlenné válik a csődeljárás beindítása.
Az egyik legérdekesebb kérdés persze az, hogy mi lesz, ha mégis megúszná a GM, hogy csődvédelmet kelljen kérnie. Ekkor ugyanis egy állami többségi tulajdonú cég jönne létre, márpedig az amerikai kormányzat egyértelművé tette, hogy nem szeretne autógyártót birtokolni vagy üzemeltetni, még átmeneti jelleggel sem, de e pillanatban úgy néz ki, mégsem úszhatja meg a tulajdonosi szerepet, ha nem akarja, hogy az amerikai autóipar kártyavárként omoljon össze, több millió munkanélkülit hagyva maga után.
A tervhez persze jelentős költségcsökkentési intézkedések is tartoznak. Tíz GM üzem zár be az Egyesült Államokban, 21 ezer állás szűnik meg, 2010-ig eltűnik a Pontiac márka , és így vagy úgy, de a Saabtól, az Opeltől, a Saturntól és a Hummertől is megszabadul a General Motors.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!