Stuttgartban új célt tűztek ki a szériamodellek aerodinamikájával foglalkozó mérnökök: öt éven belül 0,2 alá kell szorítani az új modellek formatényezőjét.
A sorozatgyártású autók formája a légellenállás szempontjából keveset fejlődött az elmúlt évek során. Már 1989-ben készült olyan autó - az Opel Calibra - amelynek csupán 0,26 volt a formatényezője, de a Mercedes E Coupé a maga 0,24-es értékével még mostanság is a legáramvonalasabb szériamodellek közé tartozik. Az elmúlt húsz évben ugyanis valamelyest háttérbe szorult a légellenállás csökkentésének kérdése, és csak mostanság, az üzemanyagárak növekedésével és a szén-dioxid-kibocsátás korlátozásának bevezetése kapcsán került ismét előtérbe. A Mercedes szakemberei szerint azonban bőven akad még fejlesztési lehetőség ezen a téren: a karosszériaformák átalakításával és a részletmegoldások alaposabb kidolgozásával elérhető, hogy a jövőben olyan autók szülessenek, amelyeknek a formatényezője 0,2 alatt marad.
A formatényező csökkentésével mindenképp érdemes foglalkozni, hiszen - főleg nagy sebességnél - a légellenállás leküzdése viszi el a motor teljesítményének legnagyobb részét. A jelenlegi szinten a formatényező egy századnyi csökkentésével 3-4%-kal gyengébb - és ennek megfelelően takarékosabb - motorokkal érhető el egy adott sebesség. A probléma az, hogy a légellenállás nagyobb részét ma már a karosszéria kisebb egyenetlenségei okozzák: a kilincsek, tükrök, karosszéria-illesztések, így egy bizonyos határon túl csak az autók előállítási költségének jelentős növelésével lehet javítani az aerodinamikai hatékonyságot. Akad azonban az autónak egy olyan része, ahol még bőven van lehetőség a fejlesztésre: a hűtőnyílásokkal, jelvényekkel és más dekorációs elemekkel szabdalt orr-rész lesimításával jelentős javulást lehetne elérni. Itt azonban már a formatervezés szempontjai is közbeszólnak, hiszen ez a rész esztétikai szempontból is igen lényeges.
"Formatervezőink még mindig tanulják, hogy mi az, ami aerodinamikai szempontból is kedvező, és mi az, ami nem, de kénytelenek ezt a szempontot is egyre inkább figyelembe venni. Különösen a motorháztető környékén van még mit javítanunk. Húsz éve még a 0,3-as formatényező elérését ünnepeltük, de öt éven belül megtesszük a következő nagy lépést" - mondta Rainer Tiefenbacher, az E-osztályú kupé fejlesztését vezető szakember.