Eddigi történetének legnagyobb veszteségét szenvedte el a japán autógyártó a 2008-2009-es üzleti évben.
2008 áprilisától 2009 márciusáig 439 milliárd jent - napi árfolyamon számolva nagyjából 915 milliárd forintot, vagy 3,29 milliárd eurót - veszített működésén a Toyota, ami példátlan a cég történetében, és a vezetőség szerint a következő üzleti évben tovább romlik a helyzet. Az elsődleges ok az autók iránti kereslet drasztikus visszaesése: míg tavaly még 8,9 millió Toyota fogyott világszerte, addig az idén már csak 7,57 millió. Elsősorban az európai és az észak-amerikai piacon romlott drasztikusan a helyzet. Emellett a cégvezetés az erős jent és a nyersanyagok árának növekedését említette, mint a veszteségek másodlagos okait.
A cég saját elemzése szerint nem várható lényeges javulás a közeli jövőben: azt mondják, 2009-2010-re további 1,06 millióval csökkenhetnek az eladások, a veszteség pedig 550 milliárd jenre (átszámítva 1145 milliárd forintra, vagy 4,12 milliárd euróra) nőhet. Szerencsére az elmúlt évtizedekben jelentős tartalékokat halmozott fel a gyártó, így nem valószínű, hogy a szűk esztendők jelentősen megviselnék a Toyotát, bár nem csodálkoznánk rajta, ha valamiféle költségcsökkentési programot a japánok is összeállítanának a veszteségek visszafogása érdekében.
"Úgy néz ki, az amerikai és európai pénzügyi piacok normalizálódása a vártnál hosszabb ideig fog tartani" - nyilatkozta a kialakult helyzettel kapcsolatban Katsuaki Watanabe, a Toyota vezérigazgatója.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!