A legújabb hírek szerint a csődeljárás után akár a részvények 70%-a is az államhoz vándorolhat, ami az amerikai adófizetőknek akár további 50 milliárd dollárjukba is kerülhet az eddig kiutalt mintegy 20 milliárdon felül.
A legtöbb szakértő szerint elkerülhetetlen, hogy a General Motorst csődvédelem alá kerüljön, mivel eddig nem sikerült megállapodniuk a hitelezőikkel arról, hogy a vállalat részvényeinek 10%-ával egyenlítsék ki nagyjából 27 milliárd dolláros tartozás-állományukat. A csőd persze nem a cég felszámolását jelenti az amerikai jogszabályok szerint, hanem egy újabb lehetőséget az átszervezésre, anélkül, hogy a hitelezők szétszednék a GM vagyonát. Ha a csődeljárás megindul, valószínű, hogy a vállalatot megszabadítják a tartozásaitól és a felesleges részektől - ezeket állítólag egy külön cégbe szerveznék, azért, hogy később részenként vagy egészben túladjanak rajta - és a fennmaradó részt az állam megpróbálja életképessé tenni.
Az igazi kérdés így nem az, hogy lesz-e csődeljárás, hanem hogy mi lesz azután. Korábban úgy nézett ki, az állam 49, a szakszervezetek 40, a hitelezők 10, a jelenlegi tulajdonosok 1%-ot kaphatnának a megavállalat részvényeiből, de ez a forgatókönyv most borulni látszik. A legújabb sajtóhírek szerint az UAW - az autóipari dolgozók amerikai szakszervezete - inkább pénzt szeretne látni, viszont kevesebb részvénnyel is beérné az átszervezett vállalatból. Így az állam a részvények 70%-át kapná meg, a szakszervezetnek pedig 17,5% jutna, valamint vásárlási opció további 2,5%-ra. A cechet persze a kormányzat állná - a szakértők szerint nagyjából 20 milliárd dollárról tárgyal a nagyjából 60 ezer GM munkást képviselő UAW az elnök tanácsadói testületével.
Az érdekelt felek egyelőre persze hallgatnak: kötik magukat a június elsejei határidőhöz, amikor várhatóan maga Obama elnök jelenti majd be, hogy milyen megoldást találtak a General Motors megmentésére.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!