Az utolsó pillanatban megegyezés született a General Motors és legnagyobb hitelezői között, így még az is lehetséges, bár kevéssé valószínű, hogy a vállalat elkerüli a csődeljárást.
A megállapodás azután született meg, hogy a GM új ajánlatot tett: a hitelezők a korábban felajánlott 10%-os részesedés mellé kedvező árú vásárlási opciót is kapnak további 15%-nyi részvényre abban az esetben, ha nem akadályozzák a vállalat átszervezésére vonatkozó intézkedéseket. Az ajánlat ráadásul akkor is áll, ha lesz csődeljárás: ebben az esetben a hitelezők az új, karcsúsított General Motors részvényeihez juthatnak hozzá ugyanilyen arányban. A detroiti gyártó csaknem 27 milliárd dollárnyi adósságtól szabadulhat meg így, ami nagyban felgyorsíthatja az átszervezést. A megállapodáshoz persze nem csatlakozott az összes hitelező, nekik szombatig van idejük, hogy ezt megtegyék.
A hírek nyomán a GM részvényárfolyama pillanatok alatt mintegy 170%-ot növekedett - le is kellett állítani a kereskedést egy időre -, mivel sokan azt remélték, hogy a vállalat mégis elkerülheti a csődeljárást, és ezzel a részvények elértéktelenedése is elkerülhető. A GM nyilatkozatai azonban arra mutatnak, hogy a vállalatóriás inkább egy gyorsított csődeljárásra készül, amelynek során a legjobban működő üzemeket és márkákat - a Buick, a Cadillac, a Chevrolet és a GMC tartozhat ebbe a körbe - új vállalatba szervezhetik. Az így létrejövő, Új GM-nek nevezett cégben az amerikai állam lesz a többségi tulajdonos 72,5%-os tulajdoni hányaddal, míg a szakszervezetek 17,5%-os részvénycsomagot kapnának. Úgy néz ki, a korábbi híresztelésekkel ellentétben a jelenlegi részvényesek semmit nem kapnának az új cégből, a régi GM haszontalannak ítélt maradékát pedig eladják vagy felszámolják a csődeljárás során, az így szerzett pénzzel is a hitelezőket kártalanítva.
Egyre inkább úgy tűnik, hogy a kormány által megszabott június elsejei határidőre valóban előállhat egy életképes terv a General Motors helyzetének hosszabb távú rendezésére.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!