Kezdődhet Budapest belvárosának dugósítása

2009.06.26. 13:57

Kevesebb parkolóhely, és több akadály az autók előtt. A Fővárosi Közgyűlés már elfogadta a Budapest Szíve, illetve a Hídfőterek és új pesti korzó kiépítése programok első ütemének terveit.

Az összesen 4,28 milliárd forintnyi közpénzből megvalósuló átépítési munkák elsősorban az Erzsébet híd pesti hídfőjének környékét, valamint az Astoria kereszteződés, a Károly körút és a Deák tér forgalmi rendjét érintik. Közös elem az átalakítási tervekben, hogy a gyalogos és a kerékpáros közlekedést részesíti előnyben, az autóforgalomra és a parkolásra alkalmas területek rovására, és a megmaradó autóutakon is lassabbá válik majd a haladás, mivel több új, felszíni gyalogátkelőhelyet létesítenek, egyes esetekben a már meglevő aluljárókkal párhuzamosan, vagy azok helyett.

A részletes terv a következő a Főpolgármester-helyettesi Sajtóiroda közleménye szerint: "A Hídfőterek projekt keretében a Március 15-e téren a park és római romterület (Contra-Aquincum) bemutatóhelye teljesen megújul, a jelenleg parkolónak használt terület is a park részévé válik. A Petőfi téren a gyalogos felületet kiszélesítik, a Piarista közt pedig ismét megnyitják a gyalogos forgalom számára. A Váci utca déli szakaszát a felszínen közelíthetjük majd meg, a Szabadsajtó utcában - a mostani aluljáró vonalában pedig gyalogos átkelőhelyet alakítanak ki. Az átépítés az Apáczai Csere János utca vonalában a Belgrád rakparti csomópontig módosítja a közút vonalvezetését, kiegészítve egy új kerékpárút szakasszal. A Belgrád rakparti csomópont forgalmi rendjének jelentős átalakulását a Hídfőterek projekt tervezett II. üteme hozza majd magával, melynek keretén belül átalakulhat a Március 15-e tér déli részének forgalmi rendje. A beavatkozások a gyalogosforgalmi felületek mennyiségének jelentős növekedését, a gyalogos és kerékpáros közlekedés körülményeinek javítását eredményezhetik majd.

A Károly körút forgalomcsillapításának és közterületi megújításának I. üteme az Astoria kereszteződéstől a Deák térig tart, a burkolatok cseréje mellett a növényállomány felújítása, a közművek cseréje és a közvilágítás berendezéseinek megújítása is megvalósul. Az Astoriánál a forgalmi rend átalakításával és két felszíni gyalogos átkelőhely kiépítésével megteremtődik a Károly körút forgalomcsillapításának lehetősége. A Károly körút a Dohány utca - Astoria között továbbra is 2x2 sávos marad. A Károly körúton a közterületek arculata a 4-es metróhoz kapcsolódó Múzeum körúti felszínrendezési munkákkal összehangoltan alakul át, egységes burkolati rendszerrel. A Dohány utca és a Deák tér között a két villamos pálya széthúzásával 8 méter széles zöldsáv jön létre, nyírt fasorral. A jelenlegi, mindkét irányban háromsávos úttest két-két áthaladó közlekedési sávosra szűkül. A jelenlegi középperonos villamos végállomás szélsőperonos lesz, annak érdekében, hogy a pálya Bajcsy-Zsilinszky úti továbbvezetése esetén a villamossal egy helyen lebonyolítható legyen az utas csere. A Károly körút Deák tér - Astoria közötti szakaszán pedig kétoldali, egy-egy irányú kerékpársáv épül."

Egyelőre nehéz megítélni, hogy az átalakítások milyen hatással lesznek a belváros amúgy is zsúfolt közlekedésére és parkolási viszonyaira, de az az érzésünk, hogy a korábbiaknál is nagyobb dugók várhatók a jövőben, hacsak a manapság autóval közlekedők át nem szoknak a tömegközlekedési eszközök, vagy a kerékpár használatára, ami azonban éghajlati viszonyainkat és a tömegközlekedés színvonalát nézve aligha tekinthető reális elvárásnak.