Az amerikai vállalatóriás legjobb részeiből szervezett új cég alig 40 nap után maga mögött hagyta a csődeljárást. Az egykori General Motors Corporation az átszervezés után General Motors Company néven folytatja tevékenységét, kevesebb márkával, karcsúbb vállalati bürokráciával, de mindenekelőtt sokkal kevesebb adóssággal.
A csődeljárás során a 176 milliárd dolláros adósságból 48 milliárd marad, amelynek törlesztésére már van némi reális esély. Ahhoz persze, hogy az új GM életképesnek bizonyuljon, nem elég a névváltoztatás és a legkevésbé nyereséges részlegek - egyebek közt a Hummer, a Saturn, a Saab és a Pontiac - elhagyása, valóban nagy léptékű átalakulásra van szükség. A karcsúsítás nem is marad el: az Egyesült Államokban jelenlegi, 91 ezer dolgozójukból 68 ezret tartanak meg, 20%-kal csökkentik az irodai munkahelyek, és 35%-kal a középvezetői posztok számát. 2010 végéig 13 üzemet zárnak be, így a GM amerikai gyárainak száma 34-re csökken.
A cég a jövőben négy márkára, a Chevroletre, a Cadillacre, a Buickra és a GMC-re épít, ami elvben akár elég is lehetne a sikerhez. Egyes vélemények szerint ugyanakkor a GM csupán túlélő üzemmódba kapcsolta magát, a cégvezetés és a vállalati szerkezet azonban érintetlen marad, ami hosszabb távon a korábbi problémák kiújulásához vezethet. Ráadásul az új cég tulajdonosi szerkezete is gondokat okozhat: az amerikai állam 60,8%-ot kapott az új vállalatból, az autóipari szakszervezet nyugdíjalapja 17,5%-nyi részvényhez jutott, Kanada, illetve Ontario állam pedig 11,7%-ban részesedik a cégből. A maradék 10% a régi GM kötvényeseié lett. Így gyakorlatilag az összes részvényes abban érdekelt, hogy minél hamarabb pénzt lásson a GM-ből, a vállalat valódi megújulásához azonban évek kellenek - kérdés, hogy ilyen tulajdonosi nyomás mellett eredményes lehet-e az átszervezés.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!