Zöldkártya helyett gyakoribb műszaki vizsga
A tizenéves autók tulajdonosai biztosan rosszul járnak a zöldkártya és a műszaki vizsga összevonásával, és még az sem biztos, hogy olcsóbb lesz az új eljárás.
Megkerestük a Nemzeti Közlekedési Hatóság alelnökét, Lovas Károly Róbertet, aki röviden vázolta, hogy milyen változtatások várhatók a gépjárművek műszaki és környezetvédelmi vizsgáztatásával kapcsolatban.
A jelenlegi tervek szerint a zöldkártya kiadásához kötődő vizsgálatokat ugyan már a jövő év elejétől integrálnák a műszaki vizsgába, de a különálló környezetvédelmi vizsgálóállomások még másfél-két évig tovább működhetnének annak érdekében, hogy a lejáró zöldkártyákat a következő műszaki vizsga időpontjáig még meg lehessen hosszabbítani. Maga a zöld papírlapocska is megszűnik, a vizsgálat során már csak matricát ragasztanak, és elektronikusan regisztrálnak majd az állomások.
Ugyanakkor az új vizsgarend egyben sűrűbb műszaki ellenőrzést jelent majd az idősebb járművek tulajdonosainak: az alelnök szerint 10-12 év felett - a pontos határt még nem rögzítették - évenkénti vizsgakötelezettséget vezetnének be annak érdekében, hogy az idősebb autók műszaki állapota biztosan megfeleljen a szabályoknak. Az új autók első vizsgája továbbra is négy év után lesz esedékes, míg a köztes időszakban két éves vizsgaperiódust írnak elő.
Ami az eljárás költségeit illeti, Lovas szerint összességében maximum 1-2 ezer forintos költségcsökkenés várható, bár mivel régóta nem emelték a vizsgadíjakat, elképzelhető hogy ezt a különbözetet is lenyeli a rendszer. Így lényegében csak a 10-12 évesnél fiatalabb autók tulajdonosai járnak jól, hiszen nekik a zöldkártya eltörlése miatt ritkábban kell majd vizsgára vinni az autóikat. Aki viszont ennél idősebb autót üzemeltet, az várhatóan többet lesz kénytelen fizetni, és csak azzal vigasztalódhat, hogy két évente három helyett csak két napja megy rá a kötelező ellenőrzésekre.
Az alelnök hangsúlyozta, hogy egyelőre csupán tervezetről van szó, amely még nincs teljesen készen, és egyeztetésre vár. Ugyanakkor azt is elmondta, hogy a szakmai szervezetek támogatják a változtatásokat, azaz van rá esély, hogy már augusztusban elfogadják a végleges változatot, és 2010 január 1-én hatályba is léptethetik. Ha azonban valahol késedelmet szenvedne a folyamat, akkor is megpróbálják bevezetni az új vizsgarendet még a jövő év első felében.
Ön mit gondol? Mondja el blogposztunkban!