![]() |
|
![]() |
![]() |
Az elmúlt négy évben Anglia egyik legismertebb
sportkocsigyártója elképesztően sikeresnek mutatkozott, de mintha
megtorpanni látszana a lendület. Legkelendőbb modelljükből, az
ultrakönnyű Elise-ből ugyan 3.000 fogyott a tavalyi év folyamán, a
tervezőrészleg pedig
két nagy megrendelőtől kapott munkát: a Ford az új Aston
Martin Vanquish, a GM pedig az Opel Speedster vázszerkezetének,
illetve futóművének tervezését bízta a Lotusra, sőt, ez utóbbi
modell gyártását is a britek végzik. Emellett számtalan
konzultációs feladatot is felvállaltak a hetheliek: különféle
motorok, és futóművek, karosszériák fejelsztésében vettek részt
tanácsadói szerepkörben. A stabilnak látszó vállalkozás azonban
több hibát is elkövetett az elmúlt időszakban, ami akár végzetes is
lehet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első épp a két nagy megbízásos munka jelentős késésére vezethető vissza: mind a Vanquish, mind a Speedster esetében vagy fél évet csúszott a megvalósítás az eredeti tervekhez képest, ami egyben a költségek növekedését is jelentette. A második megkérdőjelezhető döntés az Elise felújítása volt, ami csaknem 15 millió dollárba került, csaknem annyiba, mint az eredeti típus kifejlesztése annak idején, ráadásul a befektetés legfeljebb hosszú távon fizetődne ki. Ennyi nagyjából elég is volt, hogy a cég nyeresége eltűnjön, sót, az új modellek fejlesztésére a tulajdonosoktól kapott mintegy hatvanmillió dolláros tőkeinjekció egy részét is elvitte. Állítólag ez is közrejátszott abban, hogy az elsősorban Amerikába szánt V6-os M250 bemutatását elhalasztották.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Pedig a nagy tervek itt sem hiányoztak: a Porsche Boxster
megizzasztására szánt autóból évi 5.000-et szerettek volna eladni,
a cég tulajdonosa, a maláj Proton számára kidolgozott egyszerűbb
változatból pedig 20.000 készült volna a norfolki üzemben. Persze
névleg az M250 projekt tovább folyik, de a megfigyelők szerint
nagyon lassan:
a Proton azt fontolgatja, hogy a saját üzemében egy kevésbé
formabontó konstrukciójú sportkocsi gyártásába fog, míg a Lotus
drasztikusan csökkentette a tervezésben résztvevő mérnökök számát.
Ha pedig nem lesz új modell, akkor a Lotus hamarosan újra a csőd
szélére kerülhet: a GM bevallottan csak átmeneti megoldást lát a
Speedsterben, az Elise vonzereje pedig ki tudja meddig tart
ki...
