GM: az első benzinüzemű üzemanyagcellás autó

2001.08.08. 10:52

 
   
   

A világ legnagyobb autógyártója betartotta az ígéretet, amit az év elején tett: kifejlesztette azt a szénhidrogén-hidrogén átalakítót, amellyel az üzemanyagcellás autók hajtóanyag-problémái megoldhatók lesznek. A Gen III elnevezésű egység egyelőre meglehetősen nagydarab, nehézkes, és kis teljesítményű, de működik: az első autóba szerelt példány az üzemanyagcellával együtt a donorul választott Chevrolet S-10 pickup motorházát, és fél rakodóterét elfoglalja, miközben a rendszer 25 kW (33 lóerő) teljesítményt produkál, amivel az autó egy Trabant menetteljesítményeit is alulmúlja. De sem ez, sem az a tény, hogy a technológia - különösen az üzemanyagcellák miatt - tízszer drágább a jelenleginél, nem von le semmit a bejelentés jelentősségéből: ez az autó képviseli az első komoly lehetőséget a belsőégésű motor felváltására. A meglévő benzinkutak minimális átalakítással képesek ellátni az új járműtípust, amelynek gyakorlatilag nincs károsanyag-kibocsátása, a hatásfoka pedig akár a jelenlegi motorokra jellemző érték kétszerese is lehet. A feladat ettől kezdve úgy fogalmazható meg, hogy a szerkezet árát, és méreteit kell elfogadható mértékűre csökkenteni, hogy elindulhasson a sorozatgyártás. Erre a GM újabb ígérete úgy szól, hogy 10 éven belül elkészülhet az első szériagyártásra érett benzint tankoló üzemanyagcellás autó, stabil energiafejlesztőként pedig már két év múlva elérhetővé válhat a technológia.