![]() |
|
![]() |
![]() |
A Toyota és a Sony bemutatta a világ első
"érző" autóját. A The pod nevű jármű tervezésekor a két gyártó
olyan jármű megalkotására törekedett, amely képes felmérni vezetője
érzelmi állapotát, és helyesen reagálni arra. Már az autó
megjelenése is érzelmeket kelt. A nem mindennapi formára ízlés
szerint a sajátságos, vagy az aranyos jelző illik. A
BMW Isettát idéző lapos orr és a trapézforma oldalfal olyan
szokatlan, hogy valószínűleg keveseknek jutna eszébe szépnek
nevezni. A fura forma szimmetriáját a lámpákon kívül a hátul egy
kutya farkához hasonlóan kilógó antenna, és az első lemezbe épített
U alakú, világító csíkok törik meg. Utóbbiakkal az autó kezdetleges
"érzelmeket" képes nyilvánítani. A vezetőt narancssárga fénnyel
üdvözli (öröm?), ha kifogy a benzin, vagy defektes valamelyik
kerék, azt pedig kékkel (fájdalom?).
A négyüléses járgányt hagyományos, 1,5 literes négyhengeres
motor hajtja és gumiabroncsokon gurul, de ezzel nagyjából végeztünk
is a megszokott dolgok felsorolásával. Belül sem pedál, se
kormánykerék nincsen,
az irányítást egy joystick-szerű eszközzel végezhetjük. Ha
még kezdők lennénk az új típusú jármű irányításában, a négykerekű
figyelmeztet a hibáinkra: egy gyakorlott sofőr előre rögzített
adataihoz hasonlítja mindazt, amit csinálunk, és a monitoron
megjelenő üzenetek formájában figyelmeztet, vagy dicsér.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Vezetési stílusunkból más következtetéseket is
levon a szerkezet. A gyorsulást, a követési távolságot és a vezető
pulzusát szemmel tartva figyeli, hogy a sofőr mennyire siet, és
amennyiben veszélyesnek ítéli a helyzetet, a figyelmeztető jelzések
mellett nyugtató zenével és hideg levegő befújásával igyekszik
lehűteni a pilóta kedélyeit. Érdekes szolgáltatás, hogy a kocsi,
amennyiben jó hangulatú beszélgetést érzékel az utastérből,
fényképet készít a derűs pillanatok emlékére. Persze ennél jóval
praktikusabb funkciókkal is ellátták a tanulmányautót. A vezetési
stílus és az aktuális útfelület függvényében
változtatja a lengéscsillapítók beállításait, igyekezve
minden pillanatban megtalálni a kényelem és a megfelelő úttartás
közti legjobb kompromisszumot.
Az autó egyik fontos része a mini-pod elnevezésű hordozható
eszköz, amely nem csak kulcsként és távirányítóként szolgál, de ez
tárolja a vezető személyes beállításait is. Így az apró eszköz
jegyzi meg zenei ízlésünket, ülésbeállításainkat, indítja el, és
állítja le a motort. Az autó, amelyet Tokióban élőben is
megcsodálhat a közönség, biztosan tanulmány marad, de valószínűleg
számos megoldása megvalósul majd.
