A jelenlegi ideiglenes EU-szintű szabályozás,
amely idén szeptemberben jár le, lehetővé tette az autógyártók
számára, hogy maguk határozhassák meg termékeik értékesítésének
mikéntjét. Az általános versenyszabályokkal ellentétes gyakorlatnak
hamarosan vége. Az Európai Bizottság megszavazta az új
szabályozásra vonatkozó javaslatot, amely megfosztja kiváltságaitól
az autóipar szereplőit. A Bizottság négy tagja, a német Günter
Verheugen, a francia Pascal Lamy és Michel Barnier, valamint a finn
Erkki Liikanen ugyan a javaslat ellen szavazott, de a húsztagú
testület többi tagja támogatta a csomagot. A német és francia
tiltakozás érthető, hiszen ezekben az országokban az egyik
legjövedelmezőbb iparág az autógyártás, az új szabályok pedig nagy
veszteséget jelentenek a gyártóknak. Valószínűleg már az sem segít
a jelenlegi helyzet konzerválásában, hogy néhány szakszervezet
mellett a német kancellár,
Gerhard Schröder is tiltakozását fejezte ki, mondván, az új
szabályozás veszélyezteti az amúgy is gyengélkedő német
munkaerő-piacot, mivel a gyártók valószínűleg komoly
létszám-leépítésekre kényszerülnek.
Az új javaslat szerint az autógyártók kétféle lehetőség közül
választhatnak. Az egyik változat szerint korlátozhatják, hogy egy
viszonteladó fizikailag mely területen tevékenykedhet, de cserébe a
kereskedő korlátlanul hirdethet az EU egész területén, és bármely
régióba adhat el autókat. A másik lehetőség szerint korlátozható,
hogy egy kereskedő mely területen adhat el, viszont ebben az
esetben bárkinek - akár áruházláncoknak, internetes
autószalonoknak, vagy magánszemélyek egy nagyobb csoportjának -
korlátlan mennyiségben továbbadhatja az autókat akár beszerzési
áron is. Emellett megszűnnek a flottakedvezmények, az autók
beszerzési ára is egységes lesz mindenhol. Ezek a szabályok
elsősorban
azt a lehetőséget igyekszenek kiszűrni, hogy a gyártók különböző
árakat határozhassanak meg egy-egy régió, vagy ország számára.
A döntés elsősorban a VW, a PSA, a Renault, és a többi hasonló
tömeggyártó üzletmenetét érintheti érzékenyen, hiszen ezek a cégek
már eddig is panaszkodtak a szoros versenyben kialakult alacsony
árrésre. Valószínűleg az autókereskedőket is megtizedeli majd az új
rendszer, mivel így azok kerülnek előnybe, akik nagyobb tőkeerejük
révén egész Európában képesek értékesíteni az autókat. Valószínű,
hogy a kis helyi kereskedők csoportokba tömörülnek majd a túlélés
reményében.