Késnek a 42 voltos elektromos rendszerek

2002.05.24. 14:48

 
   
   

Úgy tűnik, abban mindenki egyetért, hogy a jelenlegi 14/12 volt kevés egy modern autóba, de a magas költségek hátráltatják az áttérést. A problémát elsősorban az okozza, hogy az akkumulátorok mellett egy csomó másik bevált és olcsón előállítható alkatrészből - generátorokból, légkondicionálókból, ablakemelőkből - is újat kell készíteni, ami az autók elektromos rendszerét gyártó beszállító cégeknek hatalmas költségeket jelent. A Bosch egyik igazgatótanácsi tagja szerint a 2006-ra prognosztizált átállásra legalább 2007-ig vagy 2008-ig várnunk kell. A német Varta akkumulátorgyártó vezérigazgatója, Georg Prilhofer is hasonlóképpen nyilatkozott: "Elkerülhetetlen az új rendszer bevezetése, de csak jóval később kerülhet rá sor, mint ahogy korábban képzeltük." A 42/36 voltos új szabvány bevezetésére azért van szükség, mert az újabb autókba egyre több villamosenergiával működő rendszert építenek, és ezek a jelenlegi 14/12 voltos feszültség mellett igen nagy áramokat, így túlzottan nagy teljesítményt vesznek fel. Emellett a 42/36 volt további előnye, hogy pl. lehetővé tenné a szelepvezérlés elektromos működtetését, feleslegessé téve a bonyolult mechanikus vezérlőrendszereket, de egyes beszállítók elektromos működtetésű fékrendszereket is fejlesztenek. Persze minderre egy másik megoldás is kínálkozik, amely átmenetet jelenthet a régi és az új rendszer között. Több beszállító is foglalkozik olyan rendszerek fejlesztésével, ahol több, egymástól független 14/12 voltos alrendszer működtetné az egyes eszközöket, így váltva ki egyetlen drágább 42/36 voltos rendszert.