Passzív után aktív

2002.06.04. 12:55

 
   
   

Újabb biztonsági teszteket dolgoztak ki a Transport Research Laboratorynál. A brit cég, ahol az EuroNCAP töréstesztek is zajlanak, egyelőre elsősorban az új típusok fékezhetőségére és az autóból való kilátás minőségére koncentrál, de 2005-ig újabb vizsgálati módszerek kidolgozását ígérik, amelyekkel összehasonlíthatóvá válik az autók világítása, a vezető- és utastér ergonómiája és az autó irányíthatósága is. A teszteket kidolgozó kutatócsoport vezetője, Dr Brian Chinn szerint az EuroNCAP sokat tett az újabb autók biztonságosabbá tétele érdekében, így eljött az ideje, hogy a gyártók arra is figyeljenek, hogy az adott típus mennyire könnyíti meg a balesetek elkerülését. A vészfékezési tesztet 112 km/h sebességgel végzik száraz és nedves útfelületen. Chinn elmondása szerint itt az eddig vizsgált autók közt szárazon 30, nedves úton pedig 40 méter féktáv-különbség adódott, így ezen határok közt állapítják meg az értékelés kategóriáját. Emellett vizsgálják az autó fékezéskori viselkedését is. Chinn szerint legalább ilyen fontos a kilátás-teszt is, mivel a súlyos balesetek csaknem fele épp abból adódik, hogy a modern autók némelyikének a vastag tetőoszlopok miatt viszonylag nagy a holttere, így a vezető nehezebben képes felmérni az autója körül zajló eseményeket. Az egyes tesztek értékelése hasonlóan zajlik majd, mint az EuroNCAP esetében, az autók aktív biztonságát is pontrendszerrel értékelik. Azt még nem tudni, hogy ebben az esetben is csillagokkal jelölik-e az eredményt vagy más égitesteket találnak-e erre a célra.