![]() |
|
![]() |
![]() |
A DAF megörvendeztette azokat a
szállítóvállalatokat, akik járműveikkel jelentős forgalmat
bonyolítanak le Ausztrián keresztül. Mostantól kezdve a tavaly
bemutatott CF-széria egyes változatai az úgynevezett
"négy Eco-pontos" kivitelben is kaphatóak. Az ehhez
szükséges alacsonyabb NO
x
kibocsátási értékek a motorvezérlési rendszeren végrehajtott
módosítások révén érhetők el.
1994-ben Ausztriában az országon áthaladó teherautók számára
bevezették az ún. Eco-pontrendszert. Évente meghatározott keret áll
rendelkezésre Eco-pontokból, és ez évről évre csökken. Az
Eco-pontok egy elosztási kód alapján kerülnek szétosztásra az egyes
országok szállítóvállalatai, fuvarozói között. A rendszer úgy
működik, hogy valahányszor egy teherautó áthalad Ausztrián,
a jármű üzemeltetője meghatározott számú Eco-ponttal "fizet"
ezért. Minél kevesebbet bocsát ki a jármű a nitrogén-oxidokból (NO
x
), annál kevesebb Eco-pontot von le tőle Ausztria, és az
üzemeltető annál több fuvart tud kigazdálkodni a rendelkezésére
álló pontokból.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A DAF a CF85.380 és a CF85.430 típusai
bizonyos felárért kérhetők négy Eco-pontos változatban. Az
optimális üzemanyag fogyasztásuk miatt 5 Eco-pontra értékelt
Euro-3-as változatokhoz képest a speciálisan átalakított DAF
CF85-ös járművek lehetővé teszik az üzemeltető számára, hogy
25%-kal több utat tehessen meg teherautóival Ausztrián
keresztül. A motorvezérlési rendszeren végrehajtott
módosításoknak köszönhetően a 12,6 literes, hathengeres,
turbófeltöltésű dízelmotorok (280 kW/381 LE és 315 kW/428 LE)
nitrogén-oxid kibocsátási értékei jelentősen csökkentek, így
megfelelnek a négy Eco-pontos kategória követelményeinek. Az
érintett motorok a hagyományos CF85-höz kapható mindegyik
fülkeváltozattal (nappali fülke, hálófülke, Space Cab) és
hajtásképlettel együtt kaphatók.
Kucsorka Tamás
