Wiesmann GT: aszfaltszaggató Németországból

2005.05.12. 11:29

Németországban sokan próbálkoztak már kézi munkával előállított, kis sorozatban készülő sportautók készítésével, de Európa legnagyobb autópiacán sokkal nehezebbnek tűnik egy ilyen vállalkozást életben tartani, mint például Angliában. Így elég kevés a túlélő, hiszen olyan helyi konkurensekkel kell felvenni a versenyt, mint a BMW, a Mercedes vagy a Porsche, nem is beszélve az olasz és brit import-sportkocsikkal. Akad persze néhány sikeres próbálkozás: ilyen a Wiesmann, amely 1993 óta építi szép vonalú roadsterét BMW alkatrészek felhasználásával. Hatalmas példányszámokról persze nincsen szó: az elmúlt 12 évben mindössze néhány száz autót készítettek, de a 100 ezer euró körüli vételár biztosítja a kis vállalkozás anyagi hátterét.

A Wiesmann testvérek a nyitott modell sikere láttán egy új, csukott modell fejlesztésébe fogtak, amely szélesebb és hosszabb, mint a Roadster. Az autót még 2003 végén Frankfurtban bemutatták, és tavaly egy versenyváltozat is készült, amellyel hosszú távú versenyeken indultak, de a sorozatgyártás csak most kezdődhet. A Wiesmann GT-be egy 4,8 literes, 367 lóerős BMW V8-as kerül, amely 4,6 másodperc alatt képes 100 km/h-s sebességre gyorsítani az 1250 kilogrammos autót. A kis cég természetesen a nagyobb gyártók önkéntes sebességkorlátozásával sem foglalkozik, így a GT akár 280 km/h-val is száguldhat. A potenciális vásárlókat nyilván kevéssé izgatja, így inkább csak érdekességként említjük hogy a Wiesmann GT átlagosan 11,7 liter benzint fogyaszt 100 kilométeren, így a 70 literes tankot csordultig töltve elég hosszú túrák megtételére is alkalmas lehet, már ha valaki képes rá, visszafogott stílusban közlekedjen egy ilyen vadállattal.

Az autó a Wiesmann szokásaihoz híven igazi luxuskivitelű belső teret kínál: mindenütt bőr kárpitokba botlunk, a műszerfalon pedig hét krómkeretes analóg műszer sorakozik, hogy a sofőr az összes lényeges információnak minden pillanatban a birtokában lehessen. Természetesen alapáron járnak az elektromos ablakemelők, a légkondicionáló, a navigációs rendszer és a hifi, de légzsák egyelőre nincs. Ami a biztonsági rendszereket illeti, a GT-ben a blokkolásgátló mellett meglepetésre menetstabilizáló program is van, amelyet természetesen ki lehet iktatni, ha valaki látni szeretné, hogy mire képes a V8-as teljesítménye a hátsó kerekekre szabadítva.

Persze a Wiesmann második sportautója sem lesz tömegtermék: a praktikus használati értékkel alig bíró szerkezetért 107 ezer eurót, azaz átszámítva csaknem 27 millió forintot kérnek, de valószínű, hogy a következő tíz-egynéhány évben ebből is elkészül majd egy-két száz példány, biztos megélhetést adva az apró sportkocsiépítő cégnek.