Az ember, aki egy éjjel alatt összelapátol egy rommá tört kamiont

Interjú: Bakó Csaba, Kiss Norbi versenymérnöke

2022.07.06. 12:10

Kiss Norbinak a kamion EB hungaroringi futamán a négy futamból csak azért nem lett meg mind a négy, mert a másodikon úgy felkenték a palánkra, hogy a kamionja cafatokban jött le a pályáról. Lógott fül(k)e-farka. Mindenki arra gondolt, hogy a további két vasárnapi futam kuka, ezt lehetetlen talpra állitani néhány óra alatt, gyakorlatilag kisebb csodára lenne szükség, hogy menni tudjon. A csapat viszont megcsinálta a csodát, a Révész Racing versenymérnöke, Bakó Csaba pedig elmesélte, hogyan kell gyorskötözővel és ragasztószalaggal futamgyőztes autót építeni.

Csabi, hogy kezdődött a karriered, hogyan kerültél közel ehhez az egészen különleges, egyedülálló szakághoz, egyáltalán a kamionokhoz?

Bakó Csaba: (Nevet) Aki valami hatalmas sztorira gondol, az nagyot téved, fogalmazzunk inkább úgy, jókor voltam jó helyen. A BME közlekedésmérnöki karán végeztem autógépész szakon, ekkoriban, 2008-ban indult a Formula Student projekt, amibe Bári Gergővel együtt alapítótagként bekerültem. Gergő ekkoriban már Michelisz Norbival is dolgozott, illetve létezett már az OXXO Racing, akik a kamionos csapatukhoz kerestek mérnököt.

Gergőt kérték meg, hogy ajánljon megfelelő szakembert, és így esett rám a választás. Azóta ezt csinálom, szóval ebben a sztoriban olyan marhanagy vargabetűk nincsenek. 2009-től mindkét csapatban párhuzamosan dolgoztam egy évet, majd utána egészen 2015-ig csináltuk az OXXO Racinget, 2011-től már Kiss Norbival együtt.

2014-15-ben megnyertük a bajnokságot, majd az OXXO történet abbamaradt, így 2016-tól kicsit elváltunk Norbival, én pedig szabadúszóként az angol bajnokságban kezdtem dolgozni Ryan Smith-szel. 2019-ben újra Norbival folytattam, immár a Tankpool színeiben, majd 2020-tól a Révész Racinget erősítjük.

Hol van a központotok, a műhely, ahol versenyek közötti munka folyik? Egyáltalán hogy néznek ki a hétköznapjai a csapatnak?

B.Cs.: A központunk Nyíradonyban, a Keczán és Társa telephelyén található. A nyolc főből álló csapatba eleve beletartozik három állandó szerelő a Révész Transtól, illetve kettő Keczánéktól. Folyamatosan van munka az autón, gyakorlatilag egész évben átépítjük, fejlesztünk, új és meglepő módon sokszor régi szériaalkatrészekkel kísérletezünk.

Tudom hogy Kecskeméten élsz a családoddal, hogy lehet magánéletet és a munkát is jól működtetni? Mennyit vagy távol tőlük egy évben?

B.Cs.: Nézd, amikor a feleségemet megismertem, ő már készen kapott, tudta, mire vállalkozik. Heti három napot vagyok Nyíradonyban, plusz a versenyhétvégék. Baszki, jót kérdeztél, ha kiszámolom, kicsit elkeserít, hogy több mint fél évet vagyok távol a családtól. Ennek az életnek is megvan az előnye és a hátránya, ehhez szoktunk hozzá. Imádom csinálni, de nem véletlen, hogy aki 40 év fölötti ebben a sportban, már mindnek ősz a haja.

Említetted a kísérletezést az alkatrészekkel. Mi az, ami gyári az autón, egyáltalán mennyire jellemző az, mint más szakágakban, hogy az utcai alkatrészeket a kamiongyártók versenykamionokban tesztelik, illetve fejlesztik?

B.Cs.: Meglepő módon túlnyomórészt gyári alkatrészeket kell használnunk, bár azon belül elég szabad a mozgástér, és sok átalakítás engedélyezett rajtuk. Még a motor is széria, bár nyilván jóval nagyobb teljesítményre van feltöltve, ami körülbelül 1200 lóerőt és 5000 newtonméter nyomatékot jelent, a mindenkinél egységes szűkítő mérete szab határokat, és még így is simán kibír egy szezont. Mi a motort a szerződésünk szerint meg sem bonthatjuk, csak a gyári mérnökök.

A súlyelosztás is adott, az első-hátsó tengely között 60-40%. Így mi arra törekszünk, hogy az 5300 kg-os minimum tömeget ideálisan elosszuk, és az oldalak között is ideális legyen a súlyeloszlás. Sajnos az kevésbé jellemző, hogy a gyártók nálunk tesztelnének alkatrészeket, mivel a mai, modern követelményekhez igazodó alkatrészek a legtöbb esetben nekünk meg sem felelnek.

Míg ott a kényelem és a biztonság a fő szempont, nálunk sokszor az a nagyobb kihívás, hogy akár húsz-harmincéves konstrukciójú mechanikus alkatrészeket illesszünk a mai agyonelektronizált rendszerek helyére, ilyenek például a fékek. Nálunk nincs ABS és sávtartó, szükség sincs rá, a szabályrendszer nem is engedi elektronikus fékalkatrészek használatát, így megpróbálunk a gyártó régi, tisztán pneumatikus alkatrészeiből építkezni, amik a szabályzatnak megfelelnek.

Norbi is elmondja, hogy min lehetne javítani az előző hétvégéhez képest, ezekhez kitaláljuk a megoldásokat, megrendeljük vagy akár helyben legyártjuk az alkatrészeket. Ilyen szempontból is a Keczán és társánál nagyon jó helyünk van, szuper a technikai hátterünk, plazmavágótól kezdve karosszériás műhelyig minden feltétel adott.

Gumikat is ilyenkor szerelünk, válogatunk, hiszen a versenyhétvégén mindig veszünk 12 darab új gumiabroncsot. Mivel itt teljesen zárt differenciálművel megyünk, a hátsó négy kerék gokartosan együtt fordul, így eleve csak sodródva lehet fordulni, ezért emelkednek el kanyarban az ívbelső kerekek. Ez persze aztán a kopáson is meglátszik. Szóval marha gyorsan telnek a napok, még ha hosszúra is eresztjük őket. 

Ezen a ponton megszakítjuk a beszélgetést, mert Csabi rádióüzenetet kap a fülére, miszerint 4 perc múlva pályán kell lenniük. Abban maradunk, hogy vasárnap folytatjuk azzal, hogy mi történik olyankor, amikor verseny közben beüt egy nagyobb gebasz. Ekkor még egyikünk sem gondolta, hogy ennél aktuálisabban nem tudjuk szóba hozni ezt a témát... A második futam elején bekövetkező ámokfutásból Norbi igyekszik kimaradni, ám úgy a betonfalra kenik, hogy szinte minden sérül az autón. Reménytelennek tűnik, hogy másnap reggelre talpra állítsák. Ezzel szemben vasárnap újra elveri az időmérőn a mezőnyt, majd pofátlanul nagy előnnyel megnyeri mindkét hátralévő futamot.

Csabi, hogy a bánatban sikerült ezt egyetlen éjszaka alatt összehozni?

B.Cs.: Bevonzottuk ezt a sztorit tegnap, ennyire talán még az életben nem sikerült összecsukni a vasat (fáradtan nevet). Ahogy Norbi beevickélt a bokszba, azonnal nekiláttunk felmérni a károkat, atomjaira bontani Balut (ez a kamion neve).

Közben ahogy láttuk, mik sérültek, telefonon rögtön szervezni kezdtük, hogy ki milyen alkatrésszel indul el a központból, illetve további szerelők csatlakoztak a Ringre utazó csapathoz. Folyamatos volt az egyeztetés, a végére már vagy húszan dolgoztunk az autón. Reggel fél nyolcra kellett elkészülnünk, és mire hozzánk ért a gépátvétel, előtte konkrétan egy perccel tettük le a szerszámokat. A fiúk velem együtt maximum 10 percet aludtak felváltva az éjszaka. Ahogy tegnap meséltem, egyetlen komolyabb dologból nincs nálunk tartalék, az pedig a fülke.

Nos, láttad, hogy konzervdobozként nyílt szét több helyen az is, így a legnagyobb szívás ennek a kipofozásával volt. Konkrétan leflexszeltük a tetejét, és egy másik fülke darabjaival hegesztettük össze. Kapott némi ragasztószalagot és fogyott szépen a gyorskötöző is. Az sem véletlen, hogy mindig van nálunk minden elemhez színazonos ragasztószalag. Még a vázhoz és a futóműhöz is hozzá kellett nyúlni, akkora volt a pusztítás. De sikerült, és ahogy látod, minden perce az éjszakai drámának megérte.

Norbi a két vasárnapi futamot olyan fölényesen nyerte, hogy talán még kávézni is maradt ideje, míg a többiek célba értek mögötte. Ezzel Kiss Norbinak és csapatának népszerűsége zengői és micheliszi magasságokba emelkedett, tombolva, hősként ünnepelte őket a kilátogató tömeg és örökre szívükbe zárták a srácokat.

Az oldalról ajánljuk

Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

3 órája
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17