Nem egy vevőt csapott be az Opel Gombos

2019.07.29. 06:45

Zsuzsa hónapokig tartó ígérgetés után aznap kapta vissza az új autóra befizetett több mint hárommillió forintját, amikor először olvashattak a Totalcaron a budapesti Opel Gombos márkakereskedés bedőléséről. Az első cikk megjelenését követően további érintettek jelentkeztek, de többen nem szerettek volna nyilatkozni, kivárnak, hátha mégis megkapják az autójukat, vagy a pénzüket. Ferenc nem vár tovább, mert már semmit nem hisz el, amit az Opel Gombos ígér.

Megértem őt. 2018. november 19-én rendelte meg új autóját, egy Opel Mokka X-et a Szentendrei úti kereskedésben. Ezt az autót egyedi megrendelésre gyártották, vagyis nem raktári példány, mint az előző cikkünkben megismert Zsuzsa kifizetett, de soha át nem adott Corsája, így Ferenc tudta, hogy hónapokig várnia kell. 

A kis Opel SUV-t nem készpénzért vásárolta volna, hanem lízingelszerződést kötött, így az autó eredeti, több mint 5,8 millió forintos, készpénzes vételárának húsz százalékát, vagyis 1 millió 173 ezer forintot fizetett be két részletben a Gombos Kft-nek, a többit pedig a Merkantil bankra bízta.

Olvasónk vállalta, hogy 2024-ig havi 90 ezer forint lízingdíjat fizet majd a banknak, és csak ezután kerül a nevére az autó.

Ferenc örült, amikor 2019. március 19-én levelet kapott a Gombos márkakereskedés szalonvezetőjétől, hogy megérkezett az új autója, ezért március 22-én személyesen is megnézheti. Időközben kifizette a lízinghez szükséges kezdőrészlet fennmaradó részét, illetve véletlenül kétszer is átutalta a forgalomba helyezés adminisztratív díjait. Amikor március végén utoljára járt az Opel Gombosnál, a szalonvezető megmutatta neki az autót, sőt, átadta a kezelési útmutatót, és azt ígérte, hogy Ferenc 10-15 napon belül átveheti a Mokkát. 

A Merkantil szintén teljesítette vállalását, április 2-án átutalt a kereskedésnek több mint 4,693 millió forintot, az autó árának még ki nem fizetett részét. Ferenc április 15-én felhívta a szalonvezetőt, hogy a másnapra tervezett átadásról egyeztessenek. Ekkor tudta meg, hogy mégsem veheti át az Opelt a  tervezett időpontban, és az üggyel kapcsolatban a továbbiakban Gombos Gyulát, a cég ügyvezetőjét kell keresnie. 

A következő héten Ferenc személyesen találkozott Gombos úrral, aki olvasónk elmondása szerint a Gombos Kft. pénzügyi nehézségeivel magyarázta a helyzetet. Azt hiszem, Ferenc ekkor hitte el utoljára, amit a márkakereskedés állított. 

Május elején még mindig nem lehetett tudni, hogy mikor veheti át a Mokkát, viszont megérkezett az első 90 ezer forintos csekk a Merkantiltól. Ferenc befizette, mert úgy gondolta, ez jó jel, hiszen, ha fizetnie kell a lízingdíjat, akkor valószínűleg az autóját is megkapja végre. Később persze jelezte a lízingcégnek, hogy ez nem így történt, ekkor azt mondták neki, hogy felfüggesztik a lízingszerződését, ám júniusban felszólítólevelet kapott a Merkantiltól, hogy fizesse be a következő lízingdíjat. Ezt már nem tette meg. Bement a bankba, és ott írásba foglalta, hogy nem kapott autót a Gombostól, ezért a Merkantil szabályzata szerint érvénytelen a lízingszerződése.

Mivel május eleje óta számos alkalommal hívta a kereskedést, hogy menne a Mokkáért, de minden alkalommal lepattintották, május 11-én levelet írt a III. kerületi rendőrkapitányságnak. A tárgy rovatban ez olvasható: "feljelentés a kifizetett árú (új szgk) visszatartásáért ismeretlen tettes ellen"

A rendőrségtől érkezett válasz szerint a leírás alapján nem bűncselekmény ami Ferenccel történt, ezért a III. kerületi kapitányság nem kezdte el a nyomozást. A magyarázatban hibás teljesítésként, illetve szerződéses károkozásként jellemezték a Ferenc ügyét. Ezek a viták polgári perben rendezhetők, írták még.

Ferenc szinte pontosan ugyanabban a helyzetben van, mint más olvasók, akik szintén nem tudtak az Opel Gombos pénzügyi nehézségeiről, vagy arról, hogy a cég ismeretlen okból elvesztette hivatalos márkakereskedői státuszát. Nagyon különös, hogy ezeknek így kellett kiderülniük.

Mielőtt megismerhetik az Opel Southeast Europe, vagyis a márka importőrének újabb kérdéseimre adott válaszait, vessenek egy pillantást a bekezdés előtti fotóra. Ez az óriásplakát az Óbudát is átszelő HÉV vágányai mellett volt látható nagyjából egy hónapig. A plakáthelyen most a DikhTV reklámja szerepel, de június 20-án, amikor a fénykép készült, még az Opel Maxabo hirdetett ott, magát egyetlen budai Opel-kereskedésként feltüntetve. Egy hasonló maxabós reklámot egyébként még mindig láthatnak Óbuda egy másik utcájában.

A Maxabo nyilván így próbálta a lakosság tudtára adni, hogy a sínek mellett látható plakáttól 50 méterre lévő Gombos márkakereskedés már nem az Opel importőr partnere. Szép próbálkozás, az importőr tudott is róla, és a Maxabónak nem kellett engedélyt kérnie. 

Szinén az importőr írja, hogy bár a Gombossal valóban május 16-tól mondták fel a szerződést, a döntés május 17-től hatályos. Ez némiképp megmagyarázza, hogy miért adtak el Zsuzsannának egy Corsát éppen tizenhatodikán, és miért felejtették el megemlíteni, hogy éppen megszűnik a Gombos Kft. hivatalos márkakereskedői státusza. Logikus, de az etikus működés nem egészen ez.

Ferenc nem csak a rendőrség segítségét kérte, de az importőrét is, ahol ezúttal is Tóth Csaba hálozatfejlesztési igazgató biztosította együttérzéséről, és sajnálatáról, július 16-i válaszlevelében. A márkakereskedők tevékenységét felügyelő igazgató egyúttal Ferenc türelmét kérte az ügy rendezéséig, melynek érdekében az Opel Southeast Europe mindent megtesz. 

Ebben a levélben nem szerepelt, hogy a Gombos Kft. újabb pórul járt vásárlójának pontosan mekkora türelemre lesz szüksége az eddigieken felül, de az importőr nekem azt írta, hogy augusztus végéig átadják a 2018. novemberében megrendelt, és márciusra leszállított Mokka X-et. 

Miközben nagyon reméljük, hogy Ferenc legkésőbb augusztus végén valóban beülhet az új autójába, kicsit ironikusnak tűnik a helyzet. Arról senki egy szót sem ejt, hogy a több hónapos csúszást, és hitegetést bárki kompenzálni szeretné. 

Nagyon súlyos lélektani helyzetbe kerültek azok, akik az utóbbi hónapokban új autót akartak vásárolni az Opel Gombostól, de nem csak ők, hanem egy további olvasónk is, aki használt autóért ment a kereskedésbe.  

Az importőr szerint nagyjából huszonöt autó átadása késik az Opel Gombosnál, és történt egy apró adminisztrációs hiba is, melyre egy másik Gombos-ügyfél hívta fel a figyelmem. Péter július elején (a Gombos szerződésének megszűnése után hat héttel) találta az importőr által üzemeltetett, raktáron lévő új autókat összegző opel-keszlet.hu-n a számára megfelelő, 6 millió 980 ezer forintért kínált új, hétszemélyes Opel Zafirát. Mint levelében írja, a Gombos ügyéről szóló első cikkünkből értesült a helyzetről, de későn, mert rég lefoglalózta az autót. 

Július végén kell megkapnia, de, hogy miként tudott új autóra megrendelést felvenni a Gombos másfél hónappal márkakerekedői szerződése megszűnése után, az az apró adminisztrációs hibánál lényegesen nagyobb gond. Az opel-keszlet.hu-ról azután tűnt el a cég teljesen, hogy rákérdeztem erre az összefüggésre az importőrnél.

Nem csak új, de használt autókat is árusítanak a Szentendrei úti kereskedésben. Róbert, és felesége 2018. augusztusában találták meg egy 2015-ös Peugeot 308 hirdetését. Az autót hamarosan megvásárolták, de nem szívesen emlékeznek a következő fél évre, mert bár kifizették, és elfogadták, hogy mivel "lízingkifutás alatt van" októberben kerülhet a nevükre a Peugeot. Ez végül idén január közepén történt meg. Róbert szerint addig az autó a Gombos családhoz köthető Autóflotta Kft. nevén volt, az ezzel a céggel kötött nulla forintos bérleti szerződéssel használhatták.

Hamar kiderült az is, hogy a Peugeot kormányzára nem működik, és irányváltáskor halk kattogás hallatszik a kormányműből. Ezt a hibát olvasónk többszöri kérése ellenére sem javították ki, és érdekes fejlemény az a levelezés is, melyet Róbert és felesége a Gombos Kft. használtautós részlegének vezetőjével folytatott. Ebből, illetve a Váci úti Kwik Fit gyorsszerviz munkalapjáról derül ki, hogy a hároméves Peugeot hátsó két nyári gumiabroncsa 2005. első hetében készült, vagyis valaki ezekre cserélte ki az eredeti gumikat, de erről elfelejtettek szólni a kereskedésben amikor átadták az autót. 

Róbert Peugeot-jának első szélvédőjére tavaly decemberben felpattant egy kavics, ezért ez is cserére szorult. Ehhez a típushoz 40 ezer forint körül kapható utángyártott szélvédő, egy Peugeot márkaszerviz 114 ezer forintos árajánlatot adott, míg a Gombos cégcsoport szervize 238 ezer forint értékben kérdés nélkül kicserélte. Róbert jelezte nekik, hogy addig nem fizeti ki a túlárazottnak tűnő szélvédőcsere rá eső részét, amíg nem javítják ki a kormányzárat, és a kormánymű kopogását, de erre a felvetésre nem reagáltak. 

Mivel a hét elején küldött újabb kérdéseimre sem kaptam választ Gombos Gyulától és Gombos Gábortól, telefonon próbáltam elérni Gombos Gyulát. Rövid beszélgetésünk során azt mondta, az ügyfelek helyzetének rendezésén dolgozik, de egészségügyi állapotára, illetve egy korábbi műtétre hivatkozva nem kívánt részletes nyilatkozatot adni. Fia, az általa korábban küldött levél végén található telefonszámon, pénteki próbálkozásom alkalmával nem jelentkezett ezért hangüzenetet hagytam, illetve újabb, részletes levélben kértem tőle is nyilatkozatot.

Tovább várok a Gombos Kft. válaszaira, és keresem, de nem találom a cég 2018-as, nyilvános pénzügyi beszámolóját, pedig azt május végéig kellett volna leadni. Talán kiolvasható lenne belőle néhány lehetséges magyarázat a mostani helyzetre. Véletlenül került elém Tóth Zoltán kollégám 2009-es cikke a soproni Opel Horváth bukásáról. Érdemes elolvasni, kísértetiesek a párhuzamok.