Ezen az úton négy hétig azért kellett 40-nel menni, mert négy hét múlva elkezdték felújítani

2021.09.27. 13:46

Szó se róla: a környéken élők nagyon örülnek, hogy újraaszfaltozzák a helyenként kicsit életveszélyesre bakhátasodott utat. Annak viszont nagyon nem örülhet senki, aki felelősséget érez a hazai közlekedésbiztonság és a közlekedési morál ügye iránt, hogy a felújítási folyamatban négy héten át teljesen feleslegesen, indokolatlanul és értelmetlenül szórt meg a felújító cég egy végig érintetlen, hosszú országúti szakaszt 40-es táblákkal.

A magyar közúti közlekedési környezet talán legnagyobb nyavalyája a túlszabályozottság. És csak a probléma kisebbik része, hogy a legforgalmasabb utakon jellemzően átláthatatlanul sűrű táblarengetegben kell közlekednünk. Ennél nagyobb baj, hogy a korlátozó, tiltó, figyelmeztető táblák bozótja annyira sűrű, az egész rendszer annyira életszerűtlen és annyira komolytalan, hogy a járművezetők, biciklisek, gyalogosok nagy része már ügyet sem vet ezekre. Akkor se, amikor kellene.

Lassan az egész magyar úthálózat Vadveszélyes - legalábbis a táblák szerint. A megviseltebb útjaink már egy összefüggő Úthibák, ha hiszünk a tábláknak. Folyamatosan szaporodnak azok az útszakaszok, ahol Előzni tilos - pedig korábban éveken, évtizedeken át szabad és veszélytelen volt ott kikerülni, ha mást nem is, legalább a cammogó traktort, az emelkedőn kaptató biciklist, a kismotort, a túlterhelt teherautót.

De leginkább a táblával jelzett sebességkorlátozásból van egyre több. Ráadásul ezek mintha egyre szigorúbbak is lennének. És a túlszabályozás vagy a túl szigorú szabályozás kontraproduktív. Ha az útkezelők agyontűzdelik az utak szélét 60-as, 40-es, 30-as táblákkal, az oda vezet, hogy a közlekedők elkezdenek tojni erre az egészre. Ennek pedig két következménye van. Egyrészt kialakul az a képtelen helyzet, amikor az útkezelő már bevallottan azért tesz ki 40-es táblát normál országutakon oda, ahol 60-nal (vagy akár 90-nel) is kényelmesen és biztonságosan el lehetne menni, mert hátha akkor legalább 60-ra (vagy legalább valamennyire) lelassítanak a sofőrök. És ez olyannyira intézményesült, hogy a Rendőrség is eszerint az elv szerint dolgozik. Ha netán 40-es táblánál mérnek, a kamerát az objektív felelősségi határra plusz a mérési hibahatárra plusz egy picire állítják, ami 59 km/h. A vezető számára tehát óra szerint 60-62. Ez már önmagában is agybaj, ha belegondolunk.

Még ennél is nagyobb baj, hogy a 60-as, 40-es, 30-as táblák indokolatlan és nagyvonalú elpuffogtatásával az útkezelő számára nem nagyon marad eszköz, hogy azokon a pontokon, ahol TÉNYLEG le kellene lassítania a közlekedőknek, rávegye őket erre. A valóban veszélyes helyeken a járművezetők magukra maradnak, csak a helyismeret, a rutin és a figyelmes vezetés segítheti őket, a közlekedés-szabályozás rendszere, aminek pedig ez lenne az értelme - már nem.

És most mutatok erre a jelenségre egy szélsőséges, de sajnos egyáltalán nem ritka példát videón. A helyszín a 8126-os út Csákvár és Vértesboglár közti, kb. hat kilométeres szakasza, az idő: augusztus végétől szeptember 20-áig kb négy héten át minden egyes nap:

A problémát természetesen jeleztük a Magyar Közútnak, de a választ már akár mi is meg tudtuk volna írni saját magunkak. Az út kezelését, szabályozását a felújítások idején nem a Közút, hanem a kivitelező végzi egy elfogadott terv szerint. És ha nekik úgy kényelmesebb, hogy egy brigád a munkák kezdetekor végiggurul egy furgonnal a javításra átadott úton, és végigrakja az egészet 40-es táblával, majd hetekkel, hónapokkal később beszedi ezeket a táblákat, akkor bizony ott heteken, hónapokon át 40-es korlátozás lesz érvényben. Amit nyilván senki nem tart be. De ha valaki mégis - na akkor alakul ki csak aztán igazi veszélyhelyzet, ahogy a többiek feltorlódnak, majd idegesen, anyázva előzik szegény szerencsétlen hülyét, aki képes volt komolyan venni egy korlátozó táblát.

És közben persze jönnek a szomorú hírek, gyakran közvetlenül a Magyar Közúttól, hogy éppen mikor, hol, melyik útépítésen ütötte el valaki egy munkatársukat, gyakran pont azért, mert a járművezető nem vette figyelembe a munkaterület előtt kihelyezett sebességkorlátozó táblát.

Mi lehetne a megoldás?

Mi a Traffix?

TraffiX-logo 1BLUE - logo fent - default.png

A cikk elkészítésében közreműködő partnerünk volt az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület, a hazai forgalomszervezés szabályozási hibáinak kijavításával foglalkozó civil szervezet. Láttál egy kint felejtett táblát? Tudsz egy veszélyes kereszteződést, amit biztonságosabbá lehetne tenni? Jelentsd be nekik a traffix.hu oldalon!

Régi nyavalyája ez a túlszabályozós-a szabályokra nem figyelős csiki-csuki a magyar közlekedésnek, de ha lenne szándék a kikezelésére, lehetne javítani a helyzeten. Egyértelműsíteni kellene a közlekedési balesetekkel kapcsolatos felelősségi viszonyokat, hogy az útkezelők ne kényszerüljenek a jogi értelemben a seggüket védő túlszabályozásra. Létre kellene hozni egy hatósági felügyeleti szervet, amely azonnali beavatkozásokat rendelhetne el, ha valahol rossz a közúti szabályozás. (Ha hiszed, kedves olvasó, ha nem: jelenleg ilyen nincs.) Átmenetileg még azt is el tudom képzelni, hogy jelöljük meg a VALÓBAN veszélyes pontokat, ahol TÉNYLEG be kell tartani a sebességkorlátozást és ezeken a helyeken legyen tényleges ellenőrzés is, korszerű technikai eszközökkel. És akkor végre el lehetne kezdeni a gyomlálást, a felesleges, értelmetlen és túlzó táblák eltüntetését. A 30-as, 40-es, 60-as tábla, a Vadveszély, az Úthibák pedig ismét elkezdhetné tényleg a valóságban is azt jelenteni, amit a KRESZ szerint jelent.