Bizonytalanodni látszik a villanyautók jövője
Ködösebbé váltak az elektromos autók kilátásai. Az autóipari vállalatok topmenedzserei ugyanis a KPMG tanácsadó cég felmérése szerint a korábbinál pesszimistábban látják a villanyautók térhódítását. A jó hír az, hogy ezért nem az autóvásárlókat hibáztatják, egyéb körülményeket a beszállítási gondoktól kezdve a finanszírozás drágulásáig.
A KPMG több mint 900 vezetőt faggatott a várakozásairól 2022 végén. Az eredményekről beszámoló Business Insider cikke szerint a válaszadók úgy vélik, 2030-ban az eladott új autóknak csak 37 százaléka lesz tisztán elektromos meghajtású az Egyesült Államokban. Ez drámai csökkenés a 2021-es prognózishoz képest: akkor a megkérdezettek úgy vélték, hogy az évtized utolsó évében a forgalomba kerülő új autók 62 százaléka lesz villanyautó. Nagyobb probléma, hogy az amerikai kormány azt szeretné, ha ez az arány legalább 50 százalék lenne.
24,6 millió forint kontra 18,4 millió
A 2022-es év több olyan változást is hozott, ami pesszimizmusra ad okot. A klímaváltozás fékezését szolgáló törvény, amelyet az év közepén fogadtak el, a korábbinál szigorúbb feltételekhez köti az elektromos autók vásárlásának állami támogatását (Joe Biden csomagjáról és hatásairól itt írtunk bővebben). Az akkumulátorok ára nőtt, és részben emiatt az elektromos autók is drágultak.
Az amerikai autóeladásokat elemző Kelly Blue Book adatai szerint 2022 novemberében a villanyautók átlagára az USA-ban 65 041 dollár (~24,6 millió forint) volt, miközben a hagyományos belső égésű motorokkal ellátott autókért átlag 48 681 dollárt (~18,4 millió forint) kellett fizetni.
Kijózanodtak a cégvezetők
A KPMG értékelése szerint ez az eredmény azt mutatja, hogy a vállalatvezetők reálisabban látják a jövőt, mint korábban. Véleményük jobban tükrözi az elektromos autók gyártásának nehézségeit, és azt, hogy az autósok mennyire engedhetik meg maguknak a villanyautó vásárlását. Az utóbbihoz kapcsolódik a felmérés talán egyetlen pozitívnak tekinthető eredménye. A cégvezetők 82 százaléka úgy véli, hogy a következő évtizedre az átlagvevők pénztárcájához mérten is megfizethetőkké válnak az elektromos autók.
Ami a 2023-as évet illeti, a menedzserek szerint az infláció és a magas kamatok hátráltatni fogják az új autók értékesítését, ennek jeleit már 2022 utolsó hónapjaiban is látták. Ezzel együtt úgy vélik, hogy továbbra is érdemes az elektromos autók gyártásába fektetni: a cégvezetők 83 százaléka szerint az üzletág nyereséges növekedés előtt áll a következő öt évben – az egy évvel korábbi KPMG-felmérésben még csupán 53 százalékuk vélekedett így.
Fekete évet zárnak az villanyautó-startupok
Bár a tanácsadó cég felmérése szerint a kilátások borúsabbak, a 2022-es év sem sikerült jól. Keserű tapasztalatokkal lettek gazdagabbak azok, akik idén a Teslába és más elektromos autókat gyártó új vállalatokba fektették a pénzüket, derül ki a Reuters összefoglalójából. Szintén a már említett infláció és a kamatok emelkedése nyomán számos, villanyautókat gyártó startup részvényárfolyama esett nagyot, jellemző példa az elektromos pickupokat és kisteherautókat gyártó Rivian Automotive Inc. esete: a cég 2021-ben ment tőzsdére – ekkor a piac még a Fordnál is magasabbra értékelte – , ezt követően azonban, 2022-ben 70 százalékkal zuhant papírjainak ára.
Még rosszabbul járt a villanyfurgonokat gyártó Arrival Ltd., amely arra figyelmeztetett, hogy egy éven belül kifuthat a tőkéjéből; a Lucid Group Inc. a szaúd-arábiai állami tőkealap támogatása ellenére küszködik az elektromos luxusautói eladásával; a kínai Xpeng Inc., a Tesla versenytársa pedig részvényei értékének 80 százalékát veszítette el.
Túl sok lehet az újdonságokból a következő években
A hagyományos autómárkák ugyanakkor idén visszavágtak az elekromos autók gyártására szakosodott új kihívóknak. A Ford, a General Motors, a Mercedes és társaik tucatnyi új elektromos meghajtású autót dobtak piacra, ezek tömeges gyártása 2023-ban és 2024-ben kezdődik el. A modelloffenzíva eredményeként 2025-re 74 különböző elektromos adót fognak kínálni az autógyártók Észak-Amerikában. Ezeknek azonban csak kis része, nagyjából 20 százaléka kelhet el számottevő mennyiségben, azaz minimum 50 ezres példányszámban – véli Joe McCabe, az AutoForecast Solution tanácsadó cég elnöke.
A gyártóknak gondot okozhat a túl sokféle modell és az előállításukra létrehozott túl nagy gyártókapacitás. Azok a befektetők, akik autóipari vállalatok részvényeit vásárolják, minden bizonnyal abban bíznak, hogy az elektromos autók térnyerésének köszönhetően az ágazat a 20. század elejihez hasonló fellendülést produkálhat.
Akkor a Fordnál bevezetett sorozatgyártás alapozta meg az autók tömeges előállítását, az iparág azonban jóval később, az 1950-es években vált igazán éretté. Addigra eltűnt a színről néhány korábban nagy jövő előtt álló márka, mint például a Duesenberg. Hogy az autóipar múlt századi nagy menetelése a 21. század első felében is megismétlődik-e, nyitott kérdés.