2022.12.25. 15:21

Ködösebbé váltak az elektromos autók kilátásai. Az autóipari vállalatok topmenedzserei ugyanis a KPMG tanácsadó cég felmérése szerint a korábbinál pesszimistábban látják a villanyautók térhódítását. A jó hír az, hogy ezért nem az autóvásárlókat hibáztatják, egyéb körülményeket a beszállítási gondoktól kezdve a finanszírozás drágulásáig.

A KPMG több mint 900 vezetőt faggatott a várakozásairól 2022 végén. Az eredményekről beszámoló Business Insider cikke szerint a válaszadók úgy vélik, 2030-ban az eladott új autóknak csak 37 százaléka lesz tisztán elektromos meghajtású az Egyesült Államokban. Ez drámai csökkenés a 2021-es prognózishoz képest: akkor a megkérdezettek úgy vélték, hogy az évtized utolsó évében a forgalomba kerülő új autók 62 százaléka lesz villanyautó. Nagyobb probléma, hogy az amerikai kormány azt szeretné, ha ez az arány legalább 50 százalék lenne.

24,6 millió forint kontra 18,4 millió

A 2022-es év több olyan változást is hozott, ami pesszimizmusra ad okot. A klímaváltozás fékezését szolgáló törvény, amelyet az év közepén fogadtak el, a korábbinál szigorúbb feltételekhez köti az elektromos autók vásárlásának állami támogatását (Joe Biden csomagjáról és hatásairól itt írtunk bővebben). Az akkumulátorok ára nőtt, és részben emiatt az elektromos autók is drágultak.

Kapcsolódó
Pénzzel szőnyegbombáz Amerika, mégsem örül mindenki

Pénzzel szőnyegbombáz Amerika, mégsem örül mindenki

Az inflációellenes csomag 369 milliárd dollárt szentel a klímavédelemnek, közben viszont felforgatja a villanyautó-piacot.

Az amerikai autóeladásokat elemző Kelly Blue Book adatai szerint 2022 novemberében a villanyautók átlagára az USA-ban 65 041 dollár (~24,6 millió forint) volt, miközben a hagyományos belső égésű motorokkal ellátott autókért átlag 48 681 dollárt (~18,4 millió forint) kellett fizetni.

Kijózanodtak a cégvezetők

A KPMG értékelése szerint ez az eredmény azt mutatja, hogy a vállalatvezetők reálisabban látják a jövőt, mint korábban. Véleményük jobban tükrözi az elektromos autók gyártásának nehézségeit, és azt, hogy az autósok mennyire engedhetik meg maguknak a villanyautó vásárlását. Az utóbbihoz kapcsolódik a felmérés talán egyetlen pozitívnak tekinthető eredménye. A cégvezetők 82 százaléka úgy véli, hogy a következő évtizedre az átlagvevők pénztárcájához mérten is megfizethetőkké válnak az elektromos autók.

Tesla kiállítás a Petersen Musemban
Tesla kiállítás a Petersen Musemban

Ami a 2023-as évet illeti, a menedzserek szerint az infláció és a magas kamatok hátráltatni fogják az új autók értékesítését, ennek jeleit már 2022 utolsó hónapjaiban is látták. Ezzel együtt úgy vélik, hogy továbbra is érdemes az elektromos autók gyártásába fektetni: a cégvezetők 83 százaléka szerint az üzletág nyereséges növekedés előtt áll a következő öt évben – az egy évvel korábbi KPMG-felmérésben még csupán 53 százalékuk vélekedett így.

Fekete évet zárnak az villanyautó-startupok

Bár a tanácsadó cég felmérése szerint a kilátások borúsabbak, a 2022-es év sem sikerült jól. Keserű tapasztalatokkal lettek gazdagabbak azok, akik idén a Teslába és más elektromos autókat gyártó új vállalatokba fektették a pénzüket, derül ki a Reuters összefoglalójából. Szintén a már említett infláció és a kamatok emelkedése nyomán számos, villanyautókat gyártó startup részvényárfolyama esett nagyot, jellemző példa az elektromos pickupokat és kisteherautókat gyártó Rivian Automotive Inc. esete: a cég 2021-ben ment tőzsdére – ekkor a piac még a Fordnál is magasabbra értékelte – , ezt követően azonban, 2022-ben 70 százalékkal zuhant papírjainak ára.

Fotó: Rivian
Fotó: Rivian

Még rosszabbul járt a villanyfurgonokat gyártó Arrival Ltd., amely arra figyelmeztetett, hogy egy éven belül kifuthat a tőkéjéből; a Lucid Group Inc. a szaúd-arábiai állami tőkealap támogatása ellenére küszködik az elektromos luxusautói eladásával; a kínai Xpeng Inc., a Tesla versenytársa pedig részvényei értékének 80 százalékát veszítette el.

Túl sok lehet az újdonságokból a következő években

A hagyományos autómárkák ugyanakkor idén visszavágtak az elekromos autók gyártására szakosodott új kihívóknak. A Ford, a General Motors, a Mercedes és társaik tucatnyi új elektromos meghajtású autót dobtak piacra, ezek tömeges gyártása 2023-ban és 2024-ben kezdődik el. A modelloffenzíva eredményeként 2025-re 74 különböző elektromos adót fognak kínálni az autógyártók Észak-Amerikában. Ezeknek azonban csak kis része, nagyjából 20 százaléka kelhet el számottevő mennyiségben, azaz minimum 50 ezres példányszámban – véli Joe McCabe, az AutoForecast Solution tanácsadó cég elnöke.

Mercedes EQS SUV
Mercedes EQS SUV

A gyártóknak gondot okozhat a túl sokféle modell és az előállításukra létrehozott túl nagy gyártókapacitás. Azok a befektetők, akik autóipari vállalatok részvényeit vásárolják, minden bizonnyal abban bíznak, hogy az elektromos autók térnyerésének köszönhetően az ágazat a 20. század elejihez hasonló fellendülést produkálhat.

Akkor a Fordnál bevezetett sorozatgyártás alapozta meg az autók tömeges előállítását, az iparág azonban jóval később, az 1950-es években vált igazán éretté. Addigra eltűnt a színről néhány korábban nagy jövő előtt álló márka, mint például a Duesenberg. Hogy az autóipar múlt századi nagy menetelése a 21. század első felében is megismétlődik-e, nyitott kérdés.

Az oldalról ajánljuk

Elon Musk szélsőséges magatartása miatt eladja a Tesláját egy kilencszeres Grammy-díjas énekesnő
  • Hírek

Elon Musk szélsőséges magatartása miatt eladja a Tesláját egy kilencszeres Grammy-díjas énekesnő

A befolyt összeget a legnagyobb eléréssel rendelkező amerikai közszolgálati rádiónak, az NPR-nek adományozza.

február 17., 15:01
Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái
  • Hírek

Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái

Egy felmérés szerint a legtöbb gond a fedélzeti rendszerekkel és az okostelefonok integrációjával akad.

3 órája
Egy tanulmány szerint a fékpor mérgezőbb az ember számára, mint a kipufogógáz
  • Hírek

Egy tanulmány szerint a fékpor mérgezőbb az ember számára, mint a kipufogógáz

Az sem mindegy, hogy milyen fékbetétből jön a por.

február 17., 15:58
Megérkezett a Kia EV4, rögtön kétféle változatban
  • Hírek

Megérkezett a Kia EV4, rögtön kétféle változatban

Az elektromos EV4 ferdehátúként és szedánként is kapható lesz.

február 17., 12:33
18 ezer Nm nyomatékkal terelgetik az új BMW koncepcióautót
  • Hírek

18 ezer Nm nyomatékkal terelgetik az új BMW koncepcióautót

Egy új vezérlőegységet tesztelnek az autóban.

február 17., 12:31
Árvaháznak adtuk a Tigrist, repülünk haza!
  • Belsőség

Árvaháznak adtuk a Tigrist, repülünk haza!TC Bamako 2025/15

Hatalmas átverésbe futott a Q7-es csapat az autó eladásánál, mi viszont nem akartunk küzdeni a helyi kereskedőkkel és csalókkal.

február 17., 12:56
Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója
  • Hírek

Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója

Méltatlanul szomorú véget ért a Dakar-ralit megjárt RS Q e-tron.

február 17., 07:50
Ha ilyen marad a kereslet, a Volkswagen és az Audi is maradhat a belső égésű motoroknál
  • Hírek

Ha ilyen marad a kereslet, a Volkswagen és az Audi is maradhat a belső égésű motoroknál

A két autógyártó valószínűleg újratervez, ha nem lesz fellendülés az elektromos autók piacán.

február 17., 16:23
Alig drágult a casco tavalyhoz képest
  • Sajtóközlemény

Alig drágult a casco tavalyhoz képest

Személygépkocsikra átlagosan 208 ezer forint volt az éves díj 2024-ben.

február 17., 10:40
Hétfőtől reszkethetnek a szabálytalankodók
  • Hírek

Hétfőtől reszkethetnek a szabálytalankodók

Hosszú ellenőrzésre készül a rendőrség: teherautók és buszok kerülnek fókuszba.

február 16., 07:12
Kimaxolta a tahóságot a felelőtlen BMW-s (+ hülye taxis)
  • Hírek

Kimaxolta a tahóságot a felelőtlen BMW-s (+ hülye taxis)

Záróvonalon átlépve, hatalmas tempóval előzte a sort a kanyarodósávban, forgalommal szemben.

február 16., 10:19
A budapesti közlekedés nem rossz, csak te vársz el túl sokat
  • Közélet

A budapesti közlekedés nem rossz, csak te vársz el túl sokat

Egyre rosszabb Budapesten közlekedni? Biztos vagy csak úgy érzed?

február 18., 05:58
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
  • Belsőség

Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?

Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!

február 17., 16:48
Nem minden átverés, ami annak tűnik – Segítség, átvertek!
  • Közélet

Nem minden átverés, ami annak tűnik – Segítség, átvertek!

Vannak olyan hibák, amik kiszámíthatatlanul és hirtelen jönnek elő.

február 16., 07:12
Felismered ezeket a csodás, öreg autókat egy részletük alapján? Mutasd!
  • Belsőség

Felismered ezeket a csodás, öreg autókat egy részletük alapján? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel a Rétromobile veteránjait!

Most bebizonyíthatod, hogy nagyon vágod a különleges veteránokat: ismerd fel mindet! Előre szólunk, hogy nem lesz könnyű.

február 16., 15:40
Egy ausztrál férfi feleségül vette a Fordját Valentin-napon
  • Hírek

Egy ausztrál férfi feleségül vette a Fordját Valentin-napon

Brisbane legnagyobb autórajongója imádja az 54 éves autóját.

február 16., 16:45
Pompás prémium milliós taposóaknával
  • Tesztek

Pompás prémium milliós taposóaknávalHasználtteszt: Volvo XC70 – 2010.

Piszok kényelmes, prémium érzetű utazóautó a harmadik generációs Volvo XC70, de óriási taposóaknákat rejt magában.

február 16., 17:28
1300 lóerős, elektromos NASCAR koncepciót mutatott a Chevrolet
  • Hírek

1300 lóerős, elektromos NASCAR koncepciót mutatott a Chevrolet

Valódi versenyautó alapokkal rendelkezik.

február 16., 16:05
Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat
  • Hírek

Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat

Ennél kevés rosszabb megoldás létezik.

február 17., 06:08
Ez a hatkerekű G-osztály lehetne a valaha volt legmenőbb pápamobil
  • Hírek

Ez a hatkerekű G-osztály lehetne a valaha volt legmenőbb pápamobil

A különleges terepjáró egyelőre csak digitális térben létezik, de nem lehetetlen, hogy a Carlex megépíti majd.

február 17., 06:08
Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize
  • Közélet

Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize

Népszerű tévhit, hogy a villanyautóknál nincs ilyen.

február 17., 06:08
A Forma–1 érdekes kísérlettel indítja a szezont, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla
  • Közélet

A Forma–1 érdekes kísérlettel indítja a szezont, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla

Nagy kérdés, milyen fogadtatásban részesül az F1 75 Live, de mi is itt leszünk a helyszínen, és első kézből számolunk be nektek a tapasztalatainkról!

február 16., 11:29
Brutálisan megdrágulnak az Audik, feljebb pozicionálják a márkát
  • Hírek

Brutálisan megdrágulnak az Audik, feljebb pozicionálják a márkát

Az Audi a jövőben inkább az eladott autók utáni haszonra, mintsem a darabszámra fókuszál majd.

február 16., 13:10
Kia EV4 előzetes
  • Hírek

Kia EV4 előzetes

február 17., 11:13
Modena Automobili Project MA-01
  • Hírek

Modena Automobili Project MA-01

február 17., 12:50
Eladó Prodrive P25
  • Hírek

Eladó Prodrive P25

február 17., 15:57
VW Golf GTI
  • Tesztek

VW Golf GTI

február 17., 16:09
BMW Heart of Joy
  • Hírek

BMW Heart of Joy

február 17., 07:21