Bizonytalanodni látszik a villanyautók jövője
Ködösebbé váltak az elektromos autók kilátásai. Az autóipari vállalatok topmenedzserei ugyanis a KPMG tanácsadó cég felmérése szerint a korábbinál pesszimistábban látják a villanyautók térhódítását. A jó hír az, hogy ezért nem az autóvásárlókat hibáztatják, egyéb körülményeket a beszállítási gondoktól kezdve a finanszírozás drágulásáig.
A KPMG több mint 900 vezetőt faggatott a várakozásairól 2022 végén. Az eredményekről beszámoló Business Insider cikke szerint a válaszadók úgy vélik, 2030-ban az eladott új autóknak csak 37 százaléka lesz tisztán elektromos meghajtású az Egyesült Államokban. Ez drámai csökkenés a 2021-es prognózishoz képest: akkor a megkérdezettek úgy vélték, hogy az évtized utolsó évében a forgalomba kerülő új autók 62 százaléka lesz villanyautó. Nagyobb probléma, hogy az amerikai kormány azt szeretné, ha ez az arány legalább 50 százalék lenne.
24,6 millió forint kontra 18,4 millió
A 2022-es év több olyan változást is hozott, ami pesszimizmusra ad okot. A klímaváltozás fékezését szolgáló törvény, amelyet az év közepén fogadtak el, a korábbinál szigorúbb feltételekhez köti az elektromos autók vásárlásának állami támogatását (Joe Biden csomagjáról és hatásairól itt írtunk bővebben). Az akkumulátorok ára nőtt, és részben emiatt az elektromos autók is drágultak.
Pénzzel szőnyegbombáz Amerika, mégsem örül mindenki
Az inflációellenes csomag 369 milliárd dollárt szentel a klímavédelemnek, közben viszont felforgatja a villanyautó-piacot.
Az amerikai autóeladásokat elemző Kelly Blue Book adatai szerint 2022 novemberében a villanyautók átlagára az USA-ban 65 041 dollár (~24,6 millió forint) volt, miközben a hagyományos belső égésű motorokkal ellátott autókért átlag 48 681 dollárt (~18,4 millió forint) kellett fizetni.
Kijózanodtak a cégvezetők
A KPMG értékelése szerint ez az eredmény azt mutatja, hogy a vállalatvezetők reálisabban látják a jövőt, mint korábban. Véleményük jobban tükrözi az elektromos autók gyártásának nehézségeit, és azt, hogy az autósok mennyire engedhetik meg maguknak a villanyautó vásárlását. Az utóbbihoz kapcsolódik a felmérés talán egyetlen pozitívnak tekinthető eredménye. A cégvezetők 82 százaléka úgy véli, hogy a következő évtizedre az átlagvevők pénztárcájához mérten is megfizethetőkké válnak az elektromos autók.

Ami a 2023-as évet illeti, a menedzserek szerint az infláció és a magas kamatok hátráltatni fogják az új autók értékesítését, ennek jeleit már 2022 utolsó hónapjaiban is látták. Ezzel együtt úgy vélik, hogy továbbra is érdemes az elektromos autók gyártásába fektetni: a cégvezetők 83 százaléka szerint az üzletág nyereséges növekedés előtt áll a következő öt évben – az egy évvel korábbi KPMG-felmérésben még csupán 53 százalékuk vélekedett így.
Fekete évet zárnak az villanyautó-startupok
Bár a tanácsadó cég felmérése szerint a kilátások borúsabbak, a 2022-es év sem sikerült jól. Keserű tapasztalatokkal lettek gazdagabbak azok, akik idén a Teslába és más elektromos autókat gyártó új vállalatokba fektették a pénzüket, derül ki a Reuters összefoglalójából. Szintén a már említett infláció és a kamatok emelkedése nyomán számos, villanyautókat gyártó startup részvényárfolyama esett nagyot, jellemző példa az elektromos pickupokat és kisteherautókat gyártó Rivian Automotive Inc. esete: a cég 2021-ben ment tőzsdére – ekkor a piac még a Fordnál is magasabbra értékelte – , ezt követően azonban, 2022-ben 70 százalékkal zuhant papírjainak ára.

Még rosszabbul járt a villanyfurgonokat gyártó Arrival Ltd., amely arra figyelmeztetett, hogy egy éven belül kifuthat a tőkéjéből; a Lucid Group Inc. a szaúd-arábiai állami tőkealap támogatása ellenére küszködik az elektromos luxusautói eladásával; a kínai Xpeng Inc., a Tesla versenytársa pedig részvényei értékének 80 százalékát veszítette el.
Túl sok lehet az újdonságokból a következő években
A hagyományos autómárkák ugyanakkor idén visszavágtak az elekromos autók gyártására szakosodott új kihívóknak. A Ford, a General Motors, a Mercedes és társaik tucatnyi új elektromos meghajtású autót dobtak piacra, ezek tömeges gyártása 2023-ban és 2024-ben kezdődik el. A modelloffenzíva eredményeként 2025-re 74 különböző elektromos adót fognak kínálni az autógyártók Észak-Amerikában. Ezeknek azonban csak kis része, nagyjából 20 százaléka kelhet el számottevő mennyiségben, azaz minimum 50 ezres példányszámban – véli Joe McCabe, az AutoForecast Solution tanácsadó cég elnöke.

A gyártóknak gondot okozhat a túl sokféle modell és az előállításukra létrehozott túl nagy gyártókapacitás. Azok a befektetők, akik autóipari vállalatok részvényeit vásárolják, minden bizonnyal abban bíznak, hogy az elektromos autók térnyerésének köszönhetően az ágazat a 20. század elejihez hasonló fellendülést produkálhat.
Akkor a Fordnál bevezetett sorozatgyártás alapozta meg az autók tömeges előállítását, az iparág azonban jóval később, az 1950-es években vált igazán éretté. Addigra eltűnt a színről néhány korábban nagy jövő előtt álló márka, mint például a Duesenberg. Hogy az autóipar múlt századi nagy menetelése a 21. század első felében is megismétlődik-e, nyitott kérdés.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megérkezett a Kia EV4, rögtön kétféle változatban
Az elektromos EV4 ferdehátúként és szedánként is kapható lesz.
- Hírek
Egy tanulmány szerint a fékpor mérgezőbb az ember számára, mint a kipufogógáz
Az sem mindegy, hogy milyen fékbetétből jön a por.
- Hírek
Elon Musk szélsőséges magatartása miatt eladja a Tesláját egy kilencszeres Grammy-díjas énekesnő
A befolyt összeget a legnagyobb eléréssel rendelkező amerikai közszolgálati rádiónak, az NPR-nek adományozza.
- Hírek
18 ezer Nm nyomatékkal terelgetik az új BMW koncepcióautót
Egy új vezérlőegységet tesztelnek az autóban.
- Hírek
Szürreálisan parkol és manőverezik a kínai szupersportautó
A közel ezer lóerős hajtáslánc nem csak brutális, de úgy néz ki, hogy precíz is.
- Belsőség
Árvaháznak adtuk a Tigrist, repülünk haza!TC Bamako 2025/15
Hatalmas átverésbe futott a Q7-es csapat az autó eladásánál, mi viszont nem akartunk küzdeni a helyi kereskedőkkel és csalókkal.
- Sajtóközlemény
Alig drágult a casco tavalyhoz képest
Személygépkocsikra átlagosan 208 ezer forint volt az éves díj 2024-ben.
- Hírek
Kimaxolta a tahóságot a felelőtlen BMW-s (+ hülye taxis)
Záróvonalon átlépve, hatalmas tempóval előzte a sort a kanyarodósávban, forgalommal szemben.
- Közélet
A budapesti közlekedés nem rossz, csak te vársz el túl sokat
Egyre rosszabb Budapesten közlekedni? Biztos vagy csak úgy érzed?
- Hírek
Ha ilyen marad a kereslet, a Volkswagen és az Audi is maradhat a belső égésű motoroknál
A két autógyártó valószínűleg újratervez, ha nem lesz fellendülés az elektromos autók piacán.
- Hírek
Hétfőtől reszkethetnek a szabálytalankodók
Hosszú ellenőrzésre készül a rendőrség: teherautók és buszok kerülnek fókuszba.
- Belsőség
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!
- Hírek
Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója
Méltatlanul szomorú véget ért a Dakar-ralit megjárt RS Q e-tron.
- Hírek
Baleset történt az M0-n Csömör térségében, lassan 10 kilométeres a dugó
Aki teheti, kerüljön.
- Közélet
Nem minden átverés, ami annak tűnik – Segítség, átvertek!
Vannak olyan hibák, amik kiszámíthatatlanul és hirtelen jönnek elő.
- Közélet
A Forma–1 érdekes kísérlettel indítja a szezont, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla
Nagy kérdés, milyen fogadtatásban részesül az F1 75 Live, de mi is itt leszünk a helyszínen, és első kézből számolunk be nektek a tapasztalatainkról!
- Hírek
1300 lóerős, elektromos NASCAR koncepciót mutatott a Chevrolet
Valódi versenyautó alapokkal rendelkezik.
- Közélet
Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize
Népszerű tévhit, hogy a villanyautóknál nincs ilyen.
- Belsőség
Felismered ezeket a csodás, öreg autókat egy részletük alapján? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel a Rétromobile veteránjait!
Most bebizonyíthatod, hogy nagyon vágod a különleges veteránokat: ismerd fel mindet! Előre szólunk, hogy nem lesz könnyű.
- Hírek
Egy ausztrál férfi feleségül vette a Fordját Valentin-napon
Brisbane legnagyobb autórajongója imádja az 54 éves autóját.
- Tesztek
Pompás prémium milliós taposóaknávalHasználtteszt: Volvo XC70 – 2010.
Piszok kényelmes, prémium érzetű utazóautó a harmadik generációs Volvo XC70, de óriási taposóaknákat rejt magában.
- Hírek
Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat
Ennél kevés rosszabb megoldás létezik.
- Hírek
Brutálisan megdrágulnak az Audik, feljebb pozicionálják a márkát
Az Audi a jövőben inkább az eladott autók utáni haszonra, mintsem a darabszámra fókuszál majd.
- Hírek
Ez a hatkerekű G-osztály lehetne a valaha volt legmenőbb pápamobil
A különleges terepjáró egyelőre csak digitális térben létezik, de nem lehetetlen, hogy a Carlex megépíti majd.

