Itt az új villanyautó-matek: mennyi idő alatt hozza vissza az árát?

2023.04.26. 16:33 Módosítva: 2023.04.26. 16:33

A két évvel ezelőtt készült amerikai viszonyok alapján készült számításhoz képest nagyon megváltoztak az elektromos autók vásárlásának és fenntartásának költségei a benzinesekéhez képest. E szerint a türelmes embereknek valók a villanyautók.  GettyImages-867003336

Az amerikai autósok 41 százaléka többé-kevésbé komolyan fontolgatja, hogy a következő autó cseréjekor elektromos autóra vált – idézi a CNBC a University of Chicago és a The Associated Press közös felmérésének eredményét. A legtöbben – a megkérdezettek 60 százaléka – azért vonakodik elektromosra váltani, mert az elektromos autók jóval drágábbak a hagyományos meghajtásúaknál.

A legtöbb ilyen autó ára az amerikai piacon 61 ezer dollártól, átszámítva közel 21 millió forinttól kezdődik. Ez nagyjából 12 ezer dollárral - több mint 4 millió forinttal - haladja meg a teljes amerikai autópiacra jellemző átlagárat a Comsumer Reports nonprofit fogyasztói szervezhet jelentése szerint. 

Soktényezős feladvány

Más kérdés azonban, hogy mennyibe kerül egy autó birtoklása hosszabb távon. Ha figyelembe vesszük az üzemanyagköltséget és a fenntartásra, karbantartásra fordítandó kiadásokat, akkor hosszabb távon a villanyautó behozza az árát. A kérdés az, hogy milyen időtávról van szó? 

A Consumer Reports 2020-as felmérése szerint egy tipikus elektromos autó teljes élettartama alatt 6-10 ezer dollárral (2-3,4 millió forint) kerül kevesebbe, mint egy hagyományos belső égésű motorral hajtott társa. A teljes élettartam alatt a jelentés készítői 200 ezer mérföld - több mint 320 ezer kilométer - megtételét értik. Másképp: az akkori számítás szerint 11 évig kellene megtartani a villanyautót ahhoz, hogy ne kerüljön többe, mint benzines alternatívája.

A három évvel ezelőtt készült felmérés óta persze változott a helyzet. A villanyautók az amerikai piacon elérhető adókedvezménynek köszönhetően olcsóbbak lettek, a hagyományos autók viszont drágultak. A költségmegtérülést azonban nehéz kalkulálni, mert sok mindentől függ. Ezek közé tartoznak a helyi, regionális üzemanyag- és áramköltségek. A házi vagy nyilvános töltő használata. Az utóbbi jellemzően drágább, mint az előbbi. További kérdés, mekkora az adott elektromos autó hatótávolsága. Kisebb akkumulátorcsomaggal olcsóbban megvásárolhatók, de ezért áldozni kell a hatótávolságból.

Az Egyesült Államokban számos online kalkuláló site segíti az autósok tájékozódását. Ezek egyikét a washingtoni energiaügyi minisztérium működteti. Maxwell Woody, a University of Michigan Center for Sustainable System kutatóintézetének munkatársa készített egy összehasonlítást, amelynek keretében egy Chicagóban, illetve Houstonban használt elektromos és hagyományos autót hasonlított össze. A főszereplő hatótávja 300 mérföld (480 kilométer) volt. A szakértő figyelembe vette, hogy északon hidegebb az idő, mint délen, ami nem kedvez az akkumulátorral hajtott autóknak. A villanyautó ajánlott fogyasztói ára 48 ezer dollár, benzines megfelelőjét pedig 31 ezer dollárért lehetne megvenni. 

Chicagóban nagyjából 15 év után kerülnek egyensúlyba a kiadások. A villanyautóra 84 ezer, a benzinesre 87 ezer dollárt kellett költeni ennyi idő alatt. Ugyanezen az időtávon Houstonban fordított sorrend alakult ki. Az elektromos autó 85 ezer, a benzines 82 ezer dollárba került.

A magyarázat részben abban keresendő, hogy Chicagóban négyezer dolláros autóvásárlási támogatás segíti az elektromos autók vásárlását. Emellett ebben a városban olcsóbb az elektromos áram, így kevesebbe kerül a villanyautók üzemeltetése. Eközben Houston azok között a városok között van, amelyekben a legolcsóbb a benzin.

Fontos azonban, hogy a költségek nem feltétlenül döntik el ezt a vitát. Az amerikaiak 34 százaléka elsősorban azért fontolgatja elektromos autó vásárlását, mert ezzel csökkentheti személyes szén-dioxid-kibocsátását. Az megint más kérdés, hogy a fenti matek az adott amerikai városokra vonatkoznak, a világ más részein, így szinte minden egyes országban más kalkulációra van szükség.