Hófúvás, havazás, hószállingózás. Köd, pára, jég. Csúszkáló autók, segítőkész nézők. Kieső esélyesek, jól szereplő ismeretlenek. Az 52. Svéd Rally címszavakban...
A szokásos év eleji futam végeredménye már senkinek nem okoz meglepetést. Itt mindig skandináv származású versenyző győz, de ne szaladjunk a dolgok elébe. Az érdekes események már a futam előtt megkezdődtek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A verseny előtti hétvégén a Fordos Carlos Sainz
a pályabejárás során elütött egy jávorszarvast. Navigátorával
roppant meglepődtek, mikor az állat eléjük rohant, és már semmit
sem tudtak tenni a baleset elkerülésére. Szerencsére
egyikük sem sérült meg, csak a szarvas. A csapat vezetői
ekkor még nem bosszankodtak túlzottan, hiszen van még egy autó,
amibe Sainz átülve elindulhat a versenyen. Aztán a csapat másik
tagja, a fiatal észt fiú, Markko Martin közvetlenül a verseny
előtti napon esett be a fák közé, és nullázta le az autót. Ekkor a
csapat vezetői már kissé összevonták a szemöldöküket, de a bili
akkor borult ki igazán, mikor kiderült, hogy a tartaléknak szánt
maradék Focus WRC 2001-es tipus és Martin a 2002-essel lett
nevezve, és az FIA nem járult hozzá, hogy a régebbi változattal
álljon rajthoz. Így Martin el sem indulhatott a futamon.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ott volt azonban Sainz mellett C.McRae, aki
nagyon felszívta magát a pályákra, és még a rajt előtt két
perccel megkezdődött havazás sem akadályozta meg abban, hogy az
első hatban tartsa magát. Ez ugyanis itt nagy szó. Az ismeretlen
északi versenyzők jobbára elkalapálják a nagy nevű sztárokat is.
Most is a Peugeot-s hármas mögött-között a finn Paasonen-Kapanen
kettős Mitsubishi WRC-je, és a Tuohino-Vihavainen páros Ford Focus
WRC-je fel-fel bukkant a gyorsaságik élbolyában, olyannyira, hogy
az első tízből Tuohino-ékat ki sem lehetett zavarni. Paasonen
először megperdült, majd később elhagyta az egyik kerekét is, ezért
került hátrébb.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Tuohino egyedül a Ford csapat "kérésére"
lassított le egy kicsit a vége felé, hogy maga elé engedje
McRae-t, aki így a hatodik helyen végezve még elcsípett egy
pontot egyéniben, öccse, Alister McRae Mitsubishije mögött.
Pedig
Colin három gyorsaságit is megnyert, de kicsit sokat
töltött az út szélén, és sokat forgott a pályán. Sainz nyugodt,
egyenletes, magabiztos, és ugyanakkor fergeteges tempóval a
harmadik helyre futott be.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Lancer WRC egyelőre még hagy kívánnivalót
maga után, de Alister számára most remekül muzsikált. Ha már
megemlítettük a
kis McRae fantasztikus ötödik helyét, akkor csapattársa,
Delecour sem maradhat ki a sorból. Ő ugyan csak a 34. helyet látta
meg, de ebben segítségére volt az 5. szakaszon történt
pályaelhagyás, ami jócskán hátrább taszította.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A legsikeresebbnek azonban mindenképpen az
oroszlános brigád bizonyult. A 2000-es világbajnok, Marcus Grönholm
rögtön az élre ugratta a Peugeot 206 WRC-t, mögötte Rovanpera
hasított, harmadikként pedig az autóval egyre jobban barátkozó, VB
címvédő Richard Burns nyomult. Rovanpera a harmadik gyorson átvette
a vezetést csapattársától, de mindössze két szakaszon át tudta
tartani. Ekkor Grönholm lépett ismét az élre, és
soha többé nem adta ki kezéből az első helyet. A Svéd
futamon immár másodszor győzedelmeskedve, az egyéni összetettben is
átvette a vezetést. Burns végül harmadik Peugeot-sként a negyedik
helyen végzett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Subaru csapat legújabb üdvöskéje, Tommi
Mäkinen, aki idén már begyűjtött egy futamgyőzelmet Monte-Carloban,
kissé álmosan kezdett. Mentségére azt hozta fel, hogy nem megfelelő
gumijaival tulajdonképpen ő tisztítja a pályát. Aztán a negyedik
gyorson
kissé megütötte az autó elejét, és a hűtőrendszer sérülése
miatt nem is tudott továbbmenni. A csapat másik versenyzőpárosa, a
Solberg-Mills kettős sem jutott sokkal tovább. Ők a második nap
első gyorsaságiján (ami egyébként a hatodik volt) megfőzték a
motort. Így a Subaru csapat pont nélkül indult haza Svédországból,
és a csapatversenyben is a harmadik helyre csúsztak a Peugeot és a
Ford mögött.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Citroën csapat teljesen más szemszögből
nézett a havas küzdelem elé, hiszen
náluk indult a verseny mondhatni legnagyobb ásza, Thomas
Radstrom. Az első gyorson abszolút második időt autózott Grönholm
mögött, majd néhányszor lecsúszott az útról, és csak a nézők
segítségével tudott visszakecmeregni. Emiatt kissé hátrébb került a
listán, hiába szerepelt továbbra is jól, a begyűjtött 7 perc
hátrányt már nem tudta ledolgozni. Aztán kapott még 2 perc
büntetést is, mivel a turbó cseréje kissé elhúzódott a
szervízparkban. Ez már a második napon volt, ahol a következő
szakaszra - taktikai húzás miatt - korán érkezett, amiért újabb 16
perc büntetést szákolhatott be. Végül a 37. helyre terelte be a
Xsara WRC-t. A csapat kettes számú brigádja, a Monte botrányhős
Loeb és navigátora a 17. helyre érkezett. Ennyit a nagy
esélyesekről.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Skoda és a Hyundai csapat a
biztató remények után csúfos vereséget szenvedett a
skandináv időjárástól. Először a Skodát taposó Toni Gardemeister
köszönt el a tizenegyedik gyorsaságin, miután kicsúszott az útról.
Őt később csapattársa Erikkson is követte, az ő helyzete azonban
drámaibb, hiszen az abszolút ötödik helyről köszönt el a
legeslegutolsó szakaszon a motor túlhevülése miatt. Pech. A
Hyundai-os Schwarz rögtön a negyedik szakaszon kicsúszott és négy
perces hátrányt gyűjtött be. Majd az utolsó előtti szakaszon az
Accent váltója felmondta a szolgálatot és ő is kiesett. Ugyanitt
búcsúzott Freddy Loix, a másik Hyundai-os is, a felfüggesztés
szétszakadása miatt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A futam statisztikája:
51. Svéd Rally
16 Gyorsasági (ebből egyet töröltek a rossz útminőség miatt)383,58
kilométeren
Össz táv: 1876,5 km
Gyorsasági győztesek:
Marcus Gronholm Peugeot 206 WRC 6 db
Colin McRae Ford Focus 3 db
Richard Burns Peugeot 206 WRC 3 db
Harry Rovanpera Peugeot 206 WRC 2 db
Thomas Radstrom Citroën Xsara 1 db
A következő megmérettetés március elején a csupa-csupa aszfalt korzikai futam lesz.
