Svéd rali: már megint ők győztek

2002.02.04. 15:34

Hófúvás, havazás, hószállingózás. Köd, pára, jég. Csúszkáló autók, segítőkész nézők. Kieső esélyesek, jól szereplő ismeretlenek. Az 52. Svéd Rally címszavakban...

A szokásos év eleji futam végeredménye már senkinek nem okoz meglepetést. Itt mindig skandináv származású versenyző győz, de ne szaladjunk a dolgok elébe. Az érdekes események már a futam előtt megkezdődtek.

 
   
   

A verseny előtti hétvégén a Fordos Carlos Sainz a pályabejárás során elütött egy jávorszarvast. Navigátorával roppant meglepődtek, mikor az állat eléjük rohant, és már semmit sem tudtak tenni a baleset elkerülésére. Szerencsére egyikük sem sérült meg, csak a szarvas. A csapat vezetői ekkor még nem bosszankodtak túlzottan, hiszen van még egy autó, amibe Sainz átülve elindulhat a versenyen. Aztán a csapat másik tagja, a fiatal észt fiú, Markko Martin közvetlenül a verseny előtti napon esett be a fák közé, és nullázta le az autót. Ekkor a csapat vezetői már kissé összevonták a szemöldöküket, de a bili akkor borult ki igazán, mikor kiderült, hogy a tartaléknak szánt maradék Focus WRC 2001-es tipus és Martin a 2002-essel lett nevezve, és az FIA nem járult hozzá, hogy a régebbi változattal álljon rajthoz. Így Martin el sem indulhatott a futamon.

 
   
 

Ott volt azonban Sainz mellett C.McRae, aki nagyon felszívta magát a pályákra, és még a rajt előtt két perccel megkezdődött havazás sem akadályozta meg abban, hogy az első hatban tartsa magát. Ez ugyanis itt nagy szó. Az ismeretlen északi versenyzők jobbára elkalapálják a nagy nevű sztárokat is. Most is a Peugeot-s hármas mögött-között a finn Paasonen-Kapanen kettős Mitsubishi WRC-je, és a Tuohino-Vihavainen páros Ford Focus WRC-je fel-fel bukkant a gyorsaságik élbolyában, olyannyira, hogy az első tízből Tuohino-ékat ki sem lehetett zavarni. Paasonen először megperdült, majd később elhagyta az egyik kerekét is, ezért került hátrébb.

 
   
   

Tuohino egyedül a Ford csapat "kérésére" lassított le egy kicsit a vége felé, hogy maga elé engedje McRae-t, aki így a hatodik helyen végezve még elcsípett egy pontot egyéniben, öccse, Alister McRae Mitsubishije mögött. Pedig Colin három gyorsaságit is megnyert, de kicsit sokat töltött az út szélén, és sokat forgott a pályán. Sainz nyugodt, egyenletes, magabiztos, és ugyanakkor fergeteges tempóval a harmadik helyre futott be.

 
   
 

A Lancer WRC egyelőre még hagy kívánnivalót maga után, de Alister számára most remekül muzsikált. Ha már megemlítettük a kis McRae fantasztikus ötödik helyét, akkor csapattársa, Delecour sem maradhat ki a sorból. Ő ugyan csak a 34. helyet látta meg, de ebben segítségére volt az 5. szakaszon történt pályaelhagyás, ami jócskán hátrább taszította.

 
   
   

A legsikeresebbnek azonban mindenképpen az oroszlános brigád bizonyult. A 2000-es világbajnok, Marcus Grönholm rögtön az élre ugratta a Peugeot 206 WRC-t, mögötte Rovanpera hasított, harmadikként pedig az autóval egyre jobban barátkozó, VB címvédő Richard Burns nyomult. Rovanpera a harmadik gyorson átvette a vezetést csapattársától, de mindössze két szakaszon át tudta tartani. Ekkor Grönholm lépett ismét az élre, és soha többé nem adta ki kezéből az első helyet. A Svéd futamon immár másodszor győzedelmeskedve, az egyéni összetettben is átvette a vezetést. Burns végül harmadik Peugeot-sként a negyedik helyen végzett.

 
   
 

A Subaru csapat legújabb üdvöskéje, Tommi Mäkinen, aki idén már begyűjtött egy futamgyőzelmet Monte-Carloban, kissé álmosan kezdett. Mentségére azt hozta fel, hogy nem megfelelő gumijaival tulajdonképpen ő tisztítja a pályát. Aztán a negyedik gyorson kissé megütötte az autó elejét, és a hűtőrendszer sérülése miatt nem is tudott továbbmenni. A csapat másik versenyzőpárosa, a Solberg-Mills kettős sem jutott sokkal tovább. Ők a második nap első gyorsaságiján (ami egyébként a hatodik volt) megfőzték a motort. Így a Subaru csapat pont nélkül indult haza Svédországból, és a csapatversenyben is a harmadik helyre csúsztak a Peugeot és a Ford mögött.

 
   
   

A Citroën csapat teljesen más szemszögből nézett a havas küzdelem elé, hiszen náluk indult a verseny mondhatni legnagyobb ásza, Thomas Radstrom. Az első gyorson abszolút második időt autózott Grönholm mögött, majd néhányszor lecsúszott az útról, és csak a nézők segítségével tudott visszakecmeregni. Emiatt kissé hátrébb került a listán, hiába szerepelt továbbra is jól, a begyűjtött 7 perc hátrányt már nem tudta ledolgozni. Aztán kapott még 2 perc büntetést is, mivel a turbó cseréje kissé elhúzódott a szervízparkban. Ez már a második napon volt, ahol a következő szakaszra - taktikai húzás miatt - korán érkezett, amiért újabb 16 perc büntetést szákolhatott be. Végül a 37. helyre terelte be a Xsara WRC-t. A csapat kettes számú brigádja, a Monte botrányhős Loeb és navigátora a 17. helyre érkezett. Ennyit a nagy esélyesekről.

 
   
 

A Skoda és a Hyundai csapat a biztató remények után csúfos vereséget szenvedett a skandináv időjárástól. Először a Skodát taposó Toni Gardemeister köszönt el a tizenegyedik gyorsaságin, miután kicsúszott az útról. Őt később csapattársa Erikkson is követte, az ő helyzete azonban drámaibb, hiszen az abszolút ötödik helyről köszönt el a legeslegutolsó szakaszon a motor túlhevülése miatt. Pech. A Hyundai-os Schwarz rögtön a negyedik szakaszon kicsúszott és négy perces hátrányt gyűjtött be. Majd az utolsó előtti szakaszon az Accent váltója felmondta a szolgálatot és ő is kiesett. Ugyanitt búcsúzott Freddy Loix, a másik Hyundai-os is, a felfüggesztés szétszakadása miatt.

 
   
   

A futam statisztikája:

51. Svéd Rally

16 Gyorsasági (ebből egyet töröltek a rossz útminőség miatt)383,58 kilométeren
Össz táv: 1876,5 km

Gyorsasági győztesek:
Marcus Gronholm Peugeot 206 WRC 6 db
Colin McRae Ford Focus 3 db
Richard Burns Peugeot 206 WRC 3 db
Harry Rovanpera Peugeot 206 WRC 2 db
Thomas Radstrom Citroën Xsara 1 db

A következő megmérettetés március elején a csupa-csupa aszfalt korzikai futam lesz.