Az időmérő apróság

2015.06.13. 05:38

Gyerekek, nézzétek csak, vékony kis tinédzserek ezek itt szinte mind, ahogy itt állnak egy közös fotó erejéig. Ezt gondolná a laikus, aki nem hinné el, hogy ezek a srácok odalent, a tapsoló aréna alján valójában járóképes koruk óta erre készülnek és ebben nőttek fel. Ők már 18-21 évesen olyan profik, amilyen a magunkfajta átlagember 40 éves korában sem lesz.

De a látszat csal, hiszen közülük a legfiatalabb 25 éves (Brendon Hartley) és végigversenyezte már a fél világot. A jó kondi és a szikár testalkat teszi őket fiatalossá, pilóták között amúgy is ritka a megtermett ember, talán ezért is volt később könnyű kiszúrni a tömegben Mark Webbert, a Jaguar és a Red Bull ex-Formula-1-es pilótáját, az ausztrál ketteslétrát.

Webber sajátos egy figura, nem bánik kesztyűs kézzel az újságírókkal és hülye kérdésre általában hülye választ ad, meg sem próbálja elmaszatolni. Ilyen volt például az, amit egy szakállas srác kérdezett tőle: - Milyen a kapcsolata most Sebastian Vettellel? – Bocs, de rosszabb kérdésed nincs? – volt a válasz. Aki hallgatja az Égéstér című podcastünket, az tudhatja, hogy bárkinek a mondanivalójába bele tudok szólni, úgyhogy a srác következő kérdését nem vártam meg, gyorsabb voltam:

- Mark, az első gyors kérdés: szerinted mi a Porsche gyenge pontja az Audihoz képest?
- Nehéz megmondani, mert minden nagyon komplex. A mi hibrid hajtásláncunk erősebb, a másik oldalon viszont helyenként híján vagyunk a leszorítóerőnek (ami meglepő, hiszen a Porsche kompakt hajtáslánca alapvetően sokkal több mozgásteret ad a karosszériásoknak, mint az Audi nagy és nehéz V6-osa – a szerk. megj.), kardinális kérdés lesz a gumikopás is, hiszen az lenne az ideális, ha alkalomadtán négy stintet is kihúzna egy szett gumink, de egyelőre ezt még nem tudtuk megoldani. A fogyasztásunk jó, a tempónk is, de az Audik mozgásán látszik – és tudjuk -, hogy kezesebb autók, könnyebben kezelhetőek. Az időmérőt hoztuk gond nélkül, de az időmérő valójában apróság, nem jelent sokat a rajthely itt.

- Mennyire szól ez az egész az autó menedzseléséről és a lift and coast-ról? A Forma-1-es pilóták folyamatosan arra panaszkodnak, hogy nem hagyják őket versenyezni, nektek mennyire van megkötve a kezetek?
- Ebből a szempontból sokkal jobb dolgunk van. Nyilván itt is kell foglalkoznod valamennyit a menedzseléssel, de míg mondjuk a Forma-1-ben az arány 70:30 a menedzselés javára, itt fordítva van. Többet autózol a saját tempóddal és nem is beszélnek a füledre állandóan. Leginkább arra kell figyelned, hogy az autót egyben behozd a pilótatársadnak. Ugyanakkor, ha emlékszel a tavalyi futamra, akkor láthattad, hogy a nyertes Audi is aránylag sokat állt a boxban, amikor elszállt a turbója, mégis nyerni tudtak. Itt az utolsó pillanatig sincs eldöntve semmi.

- Hallom szépen gyarapszik a Porsche-gyűjteményed is... mennyire más egy ilyen csapatban versenyezni? Valós még ma is a legenda, vagy már csak egy marketing-lózung?
- Na igen, van már egy pár 911-esem, de az igazat megvallva elég régen gyűjtöm őket. Nézd, alapvetően a Jaguar és a Red Bull is profi csapat volt, mindenki nagyon felkészülten csinálta a dolgát, nagy tudású emberekkel dolgoztam, évekig. De azért érezni a különbséget, mert a Porsche gyári csapat. Teljesen máshogyan működnek a dolgok, amikor ott áll mögötted egy egész autógyár. Itt nem kell várni erre vagy arra, sem szimuláció-eredményekre, sem alkatrészekre: itt minden van és azonnal van, más lehetőség nincs. Ez azért elég komoly dolog és remek érzés. Mindenki az eredményért dolgozik és bíznak abban, hogy te vagy az, aki elhozza nekik azzal az autóval, amit ők terveztek vagy raktak össze. Én pedig nem akarok csalódást okozni nekik.

Romain Dumas – Webber mellett – a rangidős az LMP1-es pilóták között a maga 38 évével. Amolyan bolygó hollandi ő, hiszen a formaautós karrier után a Porschéval vágott bele a hosszútávú versenyzésbe, de ment Audi R15-tel is. Háromszor nyert a 24 órás Nürburgringi futamon, egyszer a Spa-i 24 óráson és 2008-ban Sebringben is. Elképesztően tapasztalt, hiszen 15 éve nyomja már az autóversenyzés ezen formáját, egyszer nyert Le Mans-t, még 2010-ben az Audival.

- Romain, kíváncsi vagyok a te véleményedre is, Marktól az imént ugyanezt kérdeztem: szerinted mi a Porsche gyenge pontja az Audival szemben?
- Az Audik aero-csomagja jobb. Főleg az autó elején van jobb tapadásuk, más az orrkiképzésük és ez a kanyarokban sokat segít nekik.

- Meglep ez a válasz, hiszen a mondás az, hogy a Porsche nagyon jól teljesít pláne itt, de ezek szerint...
- Ezt most ne úgy értsd, hogy rosszak vagyunk. Az autónk nagyon gyors és erős, a hibrid rendszerünk szerintem a legjobb jelenleg és a hátsó tengelyt jól használjuk mi is, de elöl nem vagyunk olyan jók. A gumikérdés is kemény dió, mert a két stint egy szetten a minimum, de szerintem mindenki megpróbál legalább hármat menni egy garnitúrán és nekünk az lenne az ideális, ha néha tudnánk menni akár négyet is. Ami – szerintem – jobb, az a boksz-munka. Rendkívül gyorsak és ügyesek a srácok odabent, de ettől függetlenül ez akkor is egy 24 órás verseny, szóval kell hozzá némi szerencse is.

A Porsche-központból kifelé menet még mindenképpen szerettem volna beszélni egy GT-pilótával is, hiszen ők egy kicsit az LMP1-es csapat árnyékában állnak végig a hétvégén, pedig ha valahol, akkor a GTPro- és Am-kategóriákban még inkább gyilkosabb a harc, mint a leggyorsabbak között.

Michael Christensent nem sokan ismerik, pedig ő sem egy zöldfülű újonc. 2011-ben már úgy csatlakozott a Porsche fiatal tehetségeket kutató programjához, hogy mögötte volt több gokart-bajnoki cím, több szezonnyi Formula BMW, GP3 és GT Masters-futam is, 24 éves korára pedig a gyári Porsche Manthey csapat tagja lett (tavaly).

- Michael, ez elég kemény verseny lesz most.
- Így van, sosem könnyű, de ezúttal megkaptuk az Astonokat, nagyon gyorsak, ráadásul Fisichella odaért a második helyre az AF Corse Ferrarival...

- Ettől függetlenül úgy látom, hogy a komolyabb gondok elkerülnek titeket, az autó pedig – ha nem is a leggyorsabb – de nagyon stabilan teljesít.
- Jól látod, alapvetően nem aggódunk, titokban nem is az Astonok aggasztanak, sokkal inkább a Ferrari, de a kocsink problémamentes és nagyon megbízható, remekül felkészültünk és jó a hangulat a csapatban.

- Mennyire töri meg a lendületet mondjuk egy olyan Magnussen-féle baleset, ami tegnap történt? (Jan Magnussen csúnyát esett az időmérőn, autóját nem tudták összerakni és a GT-kategória egyik nagy esélyesének vissza kellett lépnie a versenyből. – a szerk. megj.)
- Természetesen ilyenkor mindenki bánja ezt és az első dolog, ami eszedbe jut, az az aggodalom, mert akár te is lehetnél ott. Szomorú dolog, hogy ez történt Jannal, mert ez a legrosszabb, amikor ennyi felkészülés után még a verseny előtt fel kell adnod. Azt, hogy az embert a pályán megelőzik könnyebb megemészteni, mint a tényt, hogy még csak ki sem próbálhatta magát a többiekkel szemben. Ronda dolog és bánom, mert jól ismerem Jant és nagyot versenyeztünk volna holnap.

- Ilyen műszaki hiba azért nem fordul elő gyakran... (Magnussen gázpedálja felakadt, ráadásul éppen a Porsche-kanyar kijáratánál.)
- Nem és ebben az esetben esélyed sincs tenni bármit. Ez egy ritka műszaki gond volt és minden, amit tehetett az volt, ami látszott, örülünk, hogy nem lett semmi baja.

- Hogy álltok a gumikopással? A 911-esek hátsó gumijai kényes dolgok...
- Megtanultuk kezelni, de nagyon oda kell figyelni arra, hogy ne kerüljünk túlkormányzott helyzetbe sokszor és ne csússzunk keresztbe. A túlzott kopás korai cserét eredményez és azon elúszhat akár a győzelem is. Ettől függetlenül úgy gondolom, hogy meg tudjuk csinálni, mert az autónkkal semmi gond nincs és nem is volt és ha ez kitart, akkor nyerünk.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.