Már a Hungaroringen a Forma-1-es mezőny

F1 napló – 36. Magyar Nagydíj

2021.07.30. 12:06

Csütörtök

Mint mindig, most is a szokásos nulladik napjával indult a hétvége, a versenyzők többsége szerda este vagy csütörtök délelőtt jön, habár az éppen tegnap a 40. születésnapját ünneplő Fernando Alonso már korábban megérkezett Budapestre. A Magyar Nagydíj időpontja miatt jó néhány budapesti tortát kóstolt spanyol utolsó itteni szülinapi köszöntését testközelből élhettem át a McLaren motorhome-jában három évvel ezelőtt, ahol az orrom előtt lepte meg a csapat és a spanyol média, meg néhány korábbi versenyzőtársa az akkor még aktív kétszeres világbajnokot, ám a meglepően búcsúztató jellegű ünneplés már akkor egyértelművé tette, ami két hétre rá hivatalossá is vált: Alonso 37 évesen búcsút intett a Forma–1-nek - hogy aztán a negyvenediket megint itt ünnepelje, igaz már Alpine színekben.

Tavaly óta a PCR-tesztek is szokásosnak mondhatók az F1-es paddock életében, amiből az M4 Sport stábtagok mindegyike fejenként kettőn esett át, mire megkezdődött a hivatalos program. Ezen a hétvégén szerencsére már nincsenek szurkolói létszámbeli korlátozások, azonban a Forma–1 nagyon komolyan veszi az óvintézkedéseit és a különálló buborékjait. Ezek kicsiben és nagyban is léteznek, így könnyebben elkülöníthetők az esetleges megbetegedések, ráadásul mindenkinek kontaktnaplót kell vezetnie azokról, akikkel 15 percnél hosszabb időt töltött zárt térben. Habár a maszkok szerencsére már nem képezik a mindennapjaink részét, de a pálya belső területein csak abban lehet mozogni, a paddockban pedig FFP2-es a kötelező viselet. Semmit nem vártam jobban a 35°C-os kánikulában, de így legalább itt vagyunk, és ez a lényeg. Egyedül a kommentátori kabinok – amelyek idén ideiglenesen konténerekbe költöztek – a szabadság szigetei ilyen szempontból.

Az elmúlt napokban viszont nem sok szabadság jutott az F1-es verseny díszleteit felhúzó több száz embernek, akik már közel két hete dolgoznak a kiszolgáló háttér, az épületek, az időmérés vagy éppen a televíziós közvetítés minden fogaskerekének helyére kerülésén. Idén pedig visszatértek a motorhome-ok is, amelyek a csapatok hétvégi főhadiszállásai a versenypályán, egyfajta központi életteret, étkezőt és irodákat szolgáltatva az erőltetett menetben. A többszintes, egymáshoz csatolt kamionalvázakra szerelt építmények felépítése normál munkaütemben három napot vesz igénybe 15-20 embernek, és ezeken felül a csapatok garázsait és a boxutca falait is fel kell öltöztetni és felszerelni mindennel, amire csak a hétvége során szükség lehet. Minden alkalommal elképedve nézem, ahogy ez a high-tech miniváros előbújik az aszfaltból, mindezt olajozott, profi munkával, amiben mindenki kívülről betéve tudja szerepét.

Délután 4-ig már mindenki túl volt a kötelező interjúin, a legtöbben a pályabejáráson is, amit néhányan – Hamilton, Räikkönen és Verstappen – ma is kihagytak. Velük ellentétben Esteban Ocon tizedmagával sétálta körbe a pályát, a kezében kinyomtatott beállítási adatlappal, és láthatóan a teljes mérnöki agytröszt vele tartott. Kora este a csapatok egy része még kerékcseréket gyakorolt a boxutcában, a versenyzők viszont a hétvéginél lassabb tempóban, de birtokba vették a pályát: Sainz futott, Leclerc biciklizett, Bottas elektromos rollerrel körözött, és vele tartott a párja, Tiffany Cromwell is, aki néhány napja még a Tokiói Nyári Olimpia országúti kerékpáros csapatversenyén szerepelt ausztrál színekben.

Ezalatt már javában zajlott a Hamilton-Verstappen ütközés felülvizsgálati kérelmének elbírálása, aminek délután 4 órakor rendezték az online meghallgatását, és az érintettek nyilatkozatait elnézve a vihar még nem ült el teljesen. A Red Bull érdekes szemszögből közelítette meg a dolgot, eredeti módját eszelve ki a bizonyításnak: a múlt hét kedden végzett silverstone-i forgatási napjuk alatt Alex Albonnal egy az egyben megautóztatták Hamilton ívét és tempóját (GPS-adatokra támaszkodva), hogy bizonyítsák, ott és úgy nem lehetett volna pályán maradni abban a kanyarban. A felügyelők viszont nem kértek a bemutatóból, utólag kreált bizonyításnak ítélték, így az ügyet új bizonyíték hiányában végleg lezárták. Mindezt este 8 után néhány perccel, miközben az indoklásba újabb érdekes, az ügyet bonyolító megfogalmazások is kerültek. Ennek köszönhetően a mai, pénteki edzésnap alaptémája már azelőtt megvan, hogy az autók egy métert is megtettek volna a Hungaroringen.

Pénteki F1-es program:

  1. szabadedzés: 11.30 – Duna Tv
  2. szabadedzés: 15.00 – Duna Tv

Wéber Gábor