Dr. Wéber elemez: Katari diagnózis
Katarral a 33. futamrendező ország is bemutatkozott a Forma-1-ben, a 2004-ben épült sivatagi pálya pedig a 75. versenypálya volt, amelyen futamot rendeztek a világbajnokság történetében. A Mercedes nagy lendületben érkezett Brazíliából, a mezőny számára ismeretlen pálya miatt azonban nehéz volt megjósolni, hogy ezúttal kinek kedveznek a körülmények a bajnoki küzdelemben.

Státusz:
20. futam, Katari Nagydíj,Losail
- A 17 éve épült katari pálya a Perzsa-öbölben található, de sivatag veszi körül, így az állandóan jelen lévő por és homok extra kihívást jelent a csapatoknak mind gumikopás, mind az autó egyéb alkatrészeinek megbízható működése szempontjából, ezért ezekre a futamokra speciális légszűrőkkel készülnek. A MotogGP-ből jól ismert pálya a villanyfényes versenyek közé tartozik, összesen 70 focipályányi területet világítanak meg a 3600 világítótesttel. Ezen versenyek extra kihívása, hogy a nappali szabadedzésekhez képest az aszfalt hőmérséklete 20-25°C-ot is visszaesik, jelentősen eltérő körülményeket teremtve.
- A pálya aszfaltja 2004 óta nem változott – igaz, nem is romlott szinte semmit – és a rengeteg nagysebességű kanyar miatt a Pirelli biztosra ment, a legkeményebb keverékeket hozta erre a hétvégére. Előzetesen a 3 kiállást sem tartották elképzelhetetlennek, azonban az első edzésnap után revidiálták az álláspontjukat, mert az aszfalt a vártnál kevésbé koptatta a gumikat, így a kétkiállásos stratégia sima ügynek tűnt szombattól. A hatalmas tempó és különösen a 12-13-14-es kanyar 4 másodpercig tartó folyamatos oldalterhelése extrém terhelést rótt a bal első gumikra, így nem is annyira kopási, mint szerkezeti kérdés volt az etapok hosszának megnyújtása, ahogy erre a futamon Bottas, Russell, Latifi és Norris is ráfázott. A motorversenyek miatt lapos kerékvetőkön való folyamatosan óriási nyíróerőnek volt kitéve a gumik oldalfala, így 30 kör megtétele után már a szerencsén is múlt, hogy kinek maradt egyben és kinek nem a bal elsője.
- Pénteken még nem látszott túl nagy különbség a Mercedes és a Red Bull között, ám szombatra egyértelműnek tűnt a 3-4 tizedes eltérés, amiből az időmérőn 0,455 mp lett Hamilton javára, aki ellen egy pillanatig sem volt esélye Verstappennek, a tempóelőnyhöz képest betliző Bottast viszont megelőzte. Sőt, a finnt két kanyar híján Pierre Gasly is átugorhatta volna, ha nem kap defektet az utolsó előtti kanyarban. A bombaformában vezető francia ugyanis 0,1 mp-cel a finn előtt járt abban a körében, és nem rontott abban a balkanyarban sem, egyszerűen csak olyan szerencsétlen szögben ért le a szárnya a kerékvetőre, hogy azonnal letört és kivágta a jobb első abroncsát. Gasly ebben a körben egy egyedülálló dolgot is véghezvitt: ő volt az egyetlen versenyző, aki a 12-13-14-es jobbkanyar szegmenst végig padlógázon vette, 270 körüli tempóval – azt az 1 tized előnyt pont ott autózta ki Bottasszal szemben, csak aztán jött a defekt.
- Ahogy a defekt következtében a célegyenesben lelassuló Alpha Tauri miatt jött a sárga zászló is, de csak egyetlen bírói poszton, a központi rendszertől függetlenül. Ezt Bottas és Verstappen sem vette észre a célegyeneshez közelítve, és annak ellenére, hogy a fénypaneleken, a kormányukon és a központi időmérő monitorokon sem volt sárga zászlós figyelmeztetés, a bírói poszt jelzése ettől még érvényesnek számít. Jogosan idéztek be őket másnapra, és a büntetés sem maradt el, amiben Verstappen volt a pechesebb, mert nála már dupla sárga lengett ugyanott, ahol másodpercekkel korábban Bottas még csak sima sárgát kapott. Ennek az a magyarázata, hogy az addig még guruló Alpha Tauri közben megállt, így komolyabb veszélyhelyzet állt elő, amire a sportbíróknak reagálni kellett. 3 és 5 rajthelyet ért a két akció, amit csak vasárnap délután nem sokkal a rajt előtt hoztak nyilvánosságra, Bottas pedig Verstappen elé került ezzel a rajtrácson, az egészet önhibáján kívül előidéző Gasly így viszont az első sorba ugrott.
- Hamilton futamgyőzelmét innentől kezdve nem igazán fenyegette semmi, ráadásul a rajtnál sem tudtak fogást találni rajta a nála lágyabb gumikon rajtolók. A Mercedes tempója ezen a hétvégén kényelmesen beosztható előnyhöz juttatta, amit tökéletesen kézben tartott. Verstappen és Bottas nem sokáig voltak csatában egymással, mert Max azonnal elhúzott Valtteri mellett a rajtnál, és a 4. helyen fordult a 3. kanyarban, míg a finn a 11. helyre esett vissza. A Q2-ben elvérző Perez is elé került, ami alapjaiban változtatta meg a szombati időmérő után még akár sima Mercedes 1-2-nek kinéző futam dinamikáját.
- Bottast ez a rossz rajt és a 11. helyre való hosszú beragadás kényszerítette nagyon hosszú első etapra, amihez a tempója megvolt, azonban a bal első gumival már pengeélen táncoltak, amin végül rajta is vesztettek. Nem véletlen számolt a Pirelli még a verseny előtt is 2 kiállással, de ezek csak a gumigyártó saját kalkulációi, a csapatok mindig jobban feszegetik a határt. Minden idők legnehezebb (üres tankkal 752 kg) és leggyorsabb F1-es autói egy ilyen típusú pályán olyan terhelésnek teszik ki a gumikat, amik a folyamatos kerékvető használattal együtt idővel az abroncs szerkezetét is károsítják. Ezúttal azonban túl nagy volt a csábítás a kockáztatásra, mert az abroncsok tapadása lassabban épült le a vártnál, vagyis aki defekt nélkül kibírta, annak az egy kiállás nagyon is kifizetődő üzlet volt.

- Mint pl. Fernando Alonso, aki a hirtelen feltámadó Alpine-nal önerőből is az 5. helyre kvalifikálta magát, és a harmadikra ugrott előre a sárga zászlós büntetéseket követően, és a futam legnagyobb részében is itt autózott. A dobogós hely eléréshez az is kellett, hogy a Red Bull Bottas kiesését követően biztosra menjen Perezzel, és kihozzák a mexikóit egy biztonsági második kerékcserére. Ezt követően ugyan nagy tempóban zárkózott fel, de a Latifi mentése miatti VSC-fázis pont azt a pár kört vette el tőle, amivel visszaérhetett volna Alonsóra, aki ekkor már körönként 2-3 másodperccel lassabban autózott a 30 körnél idősebb Pirelliken, mindenhol kerülve a kerékvetőket.
- Alonso közel hét és fél évet követően állhatott ismét F1-es dobogóra, ráadásul 40 éves kora felett ez rajta kívül csak Mario Andrettinek, Jacques Laffite-nak, Nigel Mansellnek és Michael Schumachernek sikerült az elmúlt 50 évben. Az abszolút rekorder Luigi Fagioli, aki 1951-ben 53 évesen állt a pódiumon, de az még egy egész más korszaka volt az autóversenyzésnek. Alonso mindenesetre egyértelműen nem levezetni tért vissza, a jelek szerint tempója és versenykészségei semmit nem tompultak, egyszerűen némi időre volt szüksége, hogy visszarázódjon a jelenlegi F1-es ritmusba.
- A világbajnoki tabella élen mindössze 8 pontra olvadt Verstappen előnye, míg a Mercedes 5 ponttal vezet a Red Bull előtt a konstruktőriben. Két verseny maradt, amelyek közül a következő ismét új helyszín lesz Szaúd-Arábiában, ráadásul még most is építés alatt áll. Ennek megfelelően nagyon poros, csúszós pálya várja majd a mezőnyt a Vörös-tenger partján Jeddahban, ahol Max Verstappen akár már világbajnok is lehet – de csak matematikailag. Mert ha az elmúlt versenyek erőviszonyait nézzük, akkor ez a világbajnoki cím bizony az utolsó futamon dől majd el, a részben átépített Abu Dhabiban. Ennél izgalmasabb forgatókönyvet meg nem is kívánhatnánk magunknak az idei szezon megkoronázásaként.
Javaslat:
Kontroll: 2 hét múlva, Jeddahban
Wéber Gábor Forma-1 az új korszak küszöbén című új könyve kedvezményesen megvásárolható a Totalcar webshopjában.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
