Dr. Wéber elemez: Katari diagnózis

2021.11.23. 16:58

Katarral a 33. futamrendező ország is bemutatkozott a Forma-1-ben, a 2004-ben épült sivatagi pálya pedig a 75. versenypálya volt, amelyen futamot rendeztek a világbajnokság történetében. A Mercedes nagy lendületben érkezett Brazíliából, a mezőny számára ismeretlen pálya miatt azonban nehéz volt megjósolni, hogy ezúttal kinek kedveznek a körülmények a bajnoki küzdelemben.

1

Státusz:

20. futam, Katari Nagydíj,Losail

  • A 17 éve épült katari pálya a Perzsa-öbölben található, de sivatag veszi körül, így az állandóan jelen lévő por és homok extra kihívást jelent a csapatoknak mind gumikopás, mind az autó egyéb alkatrészeinek megbízható működése szempontjából, ezért ezekre a futamokra speciális légszűrőkkel készülnek. A MotogGP-ből jól ismert pálya a villanyfényes versenyek közé tartozik, összesen 70 focipályányi területet világítanak meg a 3600 világítótesttel. Ezen versenyek extra kihívása, hogy a nappali szabadedzésekhez képest az aszfalt hőmérséklete 20-25°C-ot is visszaesik, jelentősen eltérő körülményeket teremtve.
  • A pálya aszfaltja 2004 óta nem változott – igaz, nem is romlott szinte semmit – és a rengeteg nagysebességű kanyar miatt a Pirelli biztosra ment, a legkeményebb keverékeket hozta erre a hétvégére. Előzetesen a 3 kiállást sem tartották elképzelhetetlennek, azonban az első edzésnap után revidiálták az álláspontjukat, mert az aszfalt a vártnál kevésbé koptatta a gumikat, így a kétkiállásos stratégia sima ügynek tűnt szombattól. A hatalmas tempó és különösen a 12-13-14-es kanyar 4 másodpercig tartó folyamatos oldalterhelése extrém terhelést rótt a bal első gumikra, így nem is annyira kopási, mint szerkezeti kérdés volt az etapok hosszának megnyújtása, ahogy erre a futamon Bottas, Russell, Latifi és Norris is ráfázott. A motorversenyek miatt lapos kerékvetőkön való folyamatosan óriási nyíróerőnek volt kitéve a gumik oldalfala, így 30 kör megtétele után már a szerencsén is múlt, hogy kinek maradt egyben és kinek nem a bal elsője.
  • Pénteken még nem látszott túl nagy különbség a Mercedes és a Red Bull között, ám szombatra egyértelműnek tűnt a 3-4 tizedes eltérés, amiből az időmérőn 0,455 mp lett Hamilton javára, aki ellen egy pillanatig sem volt esélye Verstappennek, a tempóelőnyhöz képest betliző Bottast viszont megelőzte. Sőt, a finnt két kanyar híján Pierre Gasly is átugorhatta volna, ha nem kap defektet az utolsó előtti kanyarban. A bombaformában vezető francia ugyanis 0,1 mp-cel a finn előtt járt abban a körében, és nem rontott abban a balkanyarban sem, egyszerűen csak olyan szerencsétlen szögben ért le a szárnya a kerékvetőre, hogy azonnal letört és kivágta a jobb első abroncsát. Gasly ebben a körben egy egyedülálló dolgot is véghezvitt: ő volt az egyetlen versenyző, aki a 12-13-14-es jobbkanyar szegmenst végig padlógázon vette, 270 körüli tempóval – azt az 1 tized előnyt pont ott autózta ki Bottasszal szemben, csak aztán jött a defekt.
  • Ahogy a defekt következtében a célegyenesben lelassuló Alpha Tauri miatt jött a sárga zászló is, de csak egyetlen bírói poszton, a központi rendszertől függetlenül. Ezt Bottas és Verstappen sem vette észre a célegyeneshez közelítve, és annak ellenére, hogy a fénypaneleken, a kormányukon és a központi időmérő monitorokon sem volt sárga zászlós figyelmeztetés, a bírói poszt jelzése ettől még érvényesnek számít. Jogosan idéztek be őket másnapra, és a büntetés sem maradt el, amiben Verstappen volt a pechesebb, mert nála már dupla sárga lengett ugyanott, ahol másodpercekkel korábban Bottas még csak sima sárgát kapott. Ennek az a magyarázata, hogy az addig még guruló Alpha Tauri közben megállt, így komolyabb veszélyhelyzet állt elő, amire a sportbíróknak reagálni kellett. 3 és 5 rajthelyet ért a két akció, amit csak vasárnap délután nem sokkal a rajt előtt hoztak nyilvánosságra, Bottas pedig Verstappen elé került ezzel a rajtrácson, az egészet önhibáján kívül előidéző Gasly így viszont az első sorba ugrott.
  • Hamilton futamgyőzelmét innentől kezdve nem igazán fenyegette semmi, ráadásul a rajtnál sem tudtak fogást találni rajta a nála lágyabb gumikon rajtolók. A Mercedes tempója ezen a hétvégén kényelmesen beosztható előnyhöz juttatta, amit tökéletesen kézben tartott. Verstappen és Bottas nem sokáig voltak csatában egymással, mert Max azonnal elhúzott Valtteri mellett a rajtnál, és a 4. helyen fordult a 3. kanyarban, míg a finn a 11. helyre esett vissza. A Q2-ben elvérző Perez is elé került, ami alapjaiban változtatta meg a szombati időmérő után még akár sima Mercedes 1-2-nek kinéző futam dinamikáját.
  • Bottast ez a rossz rajt és a 11. helyre való hosszú beragadás kényszerítette nagyon hosszú első etapra, amihez a tempója megvolt, azonban a bal első gumival már pengeélen táncoltak, amin végül rajta is vesztettek. Nem véletlen számolt a Pirelli még a verseny előtt is 2 kiállással, de ezek csak a gumigyártó saját kalkulációi, a csapatok mindig jobban feszegetik a határt. Minden idők legnehezebb (üres tankkal 752 kg) és leggyorsabb F1-es autói egy ilyen típusú pályán olyan terhelésnek teszik ki a gumikat, amik a folyamatos kerékvető használattal együtt idővel az abroncs szerkezetét is károsítják. Ezúttal azonban túl nagy volt a csábítás a kockáztatásra, mert az abroncsok tapadása lassabban épült le a vártnál, vagyis aki defekt nélkül kibírta, annak az egy kiállás nagyon is kifizetődő üzlet volt.
2
  • Mint pl. Fernando Alonso, aki a hirtelen feltámadó Alpine-nal önerőből is az 5. helyre kvalifikálta magát, és a harmadikra ugrott előre a sárga zászlós büntetéseket követően, és a futam legnagyobb részében is itt autózott. A dobogós hely eléréshez az is kellett, hogy a Red Bull Bottas kiesését követően biztosra menjen Perezzel, és kihozzák a mexikóit egy biztonsági második kerékcserére. Ezt követően ugyan nagy tempóban zárkózott fel, de a Latifi mentése miatti VSC-fázis pont azt a pár kört vette el tőle, amivel visszaérhetett volna Alonsóra, aki ekkor már körönként 2-3 másodperccel lassabban autózott a 30 körnél idősebb Pirelliken, mindenhol kerülve a kerékvetőket.
  • Alonso közel hét és fél évet követően állhatott ismét F1-es dobogóra, ráadásul 40 éves kora felett ez rajta kívül csak Mario Andrettinek, Jacques Laffite-nak, Nigel Mansellnek és Michael Schumachernek sikerült az elmúlt 50 évben. Az abszolút rekorder Luigi Fagioli, aki 1951-ben 53 évesen állt a pódiumon, de az még egy egész más korszaka volt az autóversenyzésnek. Alonso mindenesetre egyértelműen nem levezetni tért vissza, a jelek szerint tempója és versenykészségei semmit nem tompultak, egyszerűen némi időre volt szüksége, hogy visszarázódjon a jelenlegi F1-es ritmusba.
  • A világbajnoki tabella élen mindössze 8 pontra olvadt Verstappen előnye, míg a Mercedes 5 ponttal vezet a Red Bull előtt a konstruktőriben. Két verseny maradt, amelyek közül a következő ismét új helyszín lesz Szaúd-Arábiában, ráadásul még most is építés alatt áll. Ennek megfelelően nagyon poros, csúszós pálya várja majd a mezőnyt a Vörös-tenger partján Jeddahban, ahol Max Verstappen akár már világbajnok is lehet – de csak matematikailag. Mert ha az elmúlt versenyek erőviszonyait nézzük, akkor ez a világbajnoki cím bizony az utolsó futamon dől majd el, a részben átépített Abu Dhabiban. Ennél izgalmasabb forgatókönyvet meg nem is kívánhatnánk magunknak az idei szezon megkoronázásaként.

Javaslat:

Kontroll: 2 hét múlva, Jeddahban

Wéber Gábor Forma-1 az új korszak küszöbén című új könyve kedvezményesen megvásárolható a Totalcar webshopjában.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.