Gabriele Tarquini, a túraautózás korszakos zsenije

Portré: Gabriele Tarquini

2021.12.01. 13:50

Úgy tűnik, az idei a nagy búcsúzások éve. Nemrég Valentino Rossitól köszönhettünk el, aki huszonhat szezon után hagyta el a gyorsaságimotoros-világbajnokságot. Most hétvégén pedig Gabriele Tarquini futotta meg utolsó versenyét a túraautó-világkupában. Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy korszakos zsenit veszít ezzel a szakág.

Persze Rossit és Tarquinit, azon kívül, hogy mindketten olaszok és piszok gyorsak, nem nagyon lehetne párhuzamba állítani. Nemcsak azért, mert egyikük két, másikuk négy keréken versenyezve töltötte élete nagy részét. Nagyon más utat jártak be, részint saját szakterületük sajátosságai miatt. A motorosok zöme tizenéves kisfiúként robban be a vébére, Rossi 18 esztendősen lett először világbajnok a 125-ösök közt, idén a maga 42 évével már igencsak korosnak számított a királykategóriában. A túraautózás már nem ennyire feltétel nélkül a fiatalok sportja: Tarquini 59 évesen akasztja szögre a bukót, vagyis már-már a magyar nyugdíjkorhatárt is közelíti.

Másfelől meg Rossinak végig magas ívű volt a pályafutása, a MotoGP-t nem hagyta el, csak alkalomszerű kikacsintásai akadtak például egy-egy Forma-1-es teszt vagy raliverseny erejéig. Volt, hogy öt bajnokságot nyert zsinórban, és tizennégyszer egymás után az első háromban végzett. Az utolsó pár szezon ellenben már nem adta ki, nem volt igazán versenyképes a Doktor. Tarquini ellenben soha nem volt tartósan egyeduralkodó, de még most, utolsó évében, közel a hatvanhoz is tudott futamot nyerni.

Akárcsak szinte minden rendes autóversenyző, ő is gokartozással kezdte. Messzire nem kellett mennie, hiszen édesapja benzinkutat üzemeltetett, éppen egy gokartpálya mellett. Nyert olasz, Európa- és világbajnokságot egyaránt. Egyik sporttársának faterja anyagi segítséget nyújtott neki, hogy átüljön egy együléses versenyautóba. 23 évesen mutatkozott be az akkor frissen életre hívott nemzetközi Formula-3000-es bajnokságban. Első futamán ötször forgott meg, mégis bejött ötödiknek. Jó formája még Enzo Ferrari figyelmét is felkeltette, aki meghívta egy beszélgetésre Fioranóba. A sikerek aztán alábbhagytak, három év alatt egy imolai második hely volt a legjobbja, összesen négyszer állt dobogóra. Közben Porschével indult Le Mans-ban, de csapata nem ért célba.

Utolsó Forma-3000-es évében, 1987-ben viszont bemutatkozhatott a Forma-1-ben, beugróként az Osella színeiben, a San Marinó-i Nagydíjon. Némi szerencsével, ugyanis Nelson Piquet bukása és sérülése miatt fért oda végül a rajtrácsra. Rá egy esztendőre már a mezőny egyik legkevésbé versenyképes istállójánál, a Coloninál folytatta, rögtön három nullázással kezdve. Igazán éles csapatokig nem jutott el, de azért 1989-ben az AGS Ford-Cosworth motoros gépét bekormányozta a pontszerző hatodik helyre Mexikóban. Pedig eredetileg nem is náluk versenyzett volna, csak éppen a First Racing autója megbukott a szezont megelőző kötelező törésteszten - hősünk hiába diétázott, hogy becsusszanjon a pilótafülkébe.

Egy nem túl hízelgő F1-es rekord is fűződik a nevéhez: ő jegyzi a legtöbb olyan versenyhétvégét, amikor nem sikerült kvalifikálnia magát az adott futamra. Összesen negyvenszer esett meg ilyen csúfság. Itt könnyen elmehetett volna a kedve a versenyzéstől, hiszen ahogy ő maga visszaemlékezett, ilyenkor szinte nyilvános megalázás következett: elvették a paddock-belépőt a nyakukból, és nyilván a szponzorok sem örültek túlzottan. Csapatai persze tisztában voltak az erőviszonyokkal. Sokszor már eleve úgy foglalták a repjegyeket, hogy belekalkulálták a korai hazatérést.

De a jó Gabrielét keményebb fából faragták, mintsem hogy feladja. Kitartott, küzdőszellemén nem esett csorba, és nem rettent meg a kihívásoktól. Közben már a nyolcvanas évek végétől kóstolgatta a túraautózás légkörét, jobbára hazai környezetben. Első komolyabb sikerére 1993-ig kellett várni, akkor az Alfa Corse egyik autójával lett harmadik az olasz Superturismo sorozatban. 1994-ben – szintén Alfával – megnyerte a brit túraautó-bajnokságot. Elég gyorsan egyértelművé vált, hogy ez az ő világa, hiszen kapásból öt futamgyőzelemmel indított zsinórban, és a végelszámolásnál magabiztos fölénnyel utasította maga mögé Alain Menu-t. A bajnoki címet követően elég szövevényes időszak következett az életében, több sorozatba is beleszagolt, legyen szó a DTM-ről, a Nemzetközi Túraautó-bajnokságról vagy akár a Super Tourenwagen Cupról.

A Túraautó-Európa-bajnokságon már 38 évesen indult először, 2000-ben, de még nem teljes szezont futott. Egy évvel később már végigversenyezte az idényt a JAS Honda Accordjával, és igazán jó eredményeket hozott: kilenc versenyt nyert, az év végén harmadikként zárt. A csúcsra 2003-ban már Alfával ért fel, úgy, hogy nem sokkal korábban már a visszavonulást fontolgatta. Az idényzárón hazai pályán, Monzában a mezőny végéről zárkózott fel, és lett harmadik, ezzel éppen egy ponttal becsúszva a német BMW-s Jörg Müller elé.

Mi, magyarok viszont leginkább a túraautó-vébéről ismerhetjük az olaszt. Ennek a sorozatnak igen bonyolult a története, több különböző néven és formátumban is futott – közös bennük ugyanakkor, hogy Tarquini mindegyikben kipróbálta magát. Már 1987-ben, az első kiírásban is ott volt, majd a vébé 2005-ös újjászületésekor tagja lett a WTCC mezőnyének. Versenyzett Alfa Romeo 156-tal, Seat Leónnal, Honda Civickel, de még Lada Vestával is. Egy-két futamgyőzelem szinte minden évben sikerült, de a kétezres évek vége felé megint felmerült a fejében a visszavonulás gondolata. De mennyire jó, hogy nem tette! 2009-ben végre világbajnoki címet szerzett a León TDI-vel. Olyan nevek szerepeltek ekkor a WTCC-ben, mint Yvan Muller, Rob Huff, Andy Priaulx, vagy éppen Augusto Farfus.

A túraautó-vébét 2018-ban váltotta fel a világkupa, vagyis a WTCR, más szabályrendszerrel és más gyártókkal. Tarquini szolgálataiért a Hyundai jelentkezett be, ahol nem mellesleg csapattársak lettek Michelisz Norbival. A veterán olasznak nagyon fontos szerepe volt az i30 N TCR versenygép fejlesztésében, az új versenysorozat történetének első szezonjában pedig learatta a babérokat is. Rögtön az első futamot megnyerte Marokkóban, de győzni tudott többek közt a Hungaroringen is, a végelszámolásnál mindössze három ponttal múlta felül Yvan Mullert, és bajnok lett. Ötvenhat évesen, ezzel pedig vitathatatlanul csúcstartó: ő a legidősebb pilóta, aki valaha FIA világsorozatot tudott nyerni. De nemcsak ezért, hanem a WTCR történetének első futamgyőzteseként és első bajnokaként is bérelt helye van a motorsport nagykönyvében.

És igazán döbbenetes, de még idén, 59 évesen is képes volt nyerni Spanyolországban. A korát soha nem vette túl komolyan. Sőt, inkább előnynek tartotta, mintsem hátránynak, mondván, ugyanolyan gyors, mint régen, csak már sokkal tapasztaltabb. Érdemeit az sem csökkenti, hogy élete utolsó versenyén, Oroszországban nagyon nem adta ki neki.

De mit is gondol Tarquini a versenyzésről és saját pályafutásáról? Nincs benne tüske vagy rossz érzés a gyenge Forma-1-es eredménysor miatt, nyilván tökéletesen tisztában van azzal, mire voltak képesek azok az autók alatta. Viszont úgy tartja, noha a legjobb autók az F1-ben vannak, a legjobb versenyeket egész biztosan a túraautós sorozatokban vívják. Kiváltságnak tartja, hogy ennyi éven keresztül részese lehetett ennek a világnak, a Hyundainál pedig annyira jól érezte magát, hogy mindenképpen azt akarta, ez legyen az utolsó csapata.

Egy biztos: Tarquini visszavonulásával egy szerény, szimpatikus, ugyanakkor nagyon tehetséges, gyors és kitartó klasszist veszít el a motorsport világa. Egy korszak lezárult.

Az oldalról ajánljuk

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53