Vihar előtti csend: benéztünk a Magyar Nagydíj tavalyi győzteséhez
Harminchetedszer látogatott a Hungaroringre a Formula-1 mezőnye, mi pedig a nulladik napon benéztünk a BWT Alpine F1 Team bokszába. Lepacsiztunk Alonsóval és beszélgettünk Esteban Oconnal, a tavalyi verseny meglepetésgyőztesével is.
Magyarországon először 1986-ban rendeztek Formula-1-es futamot, azóta is minden évben visszatér a Száguldó Cirkusz. Idén már a 37. Magyar Nagydíjra érkezett a mezőny, köztük a címvédő Max Verstappennel és a hétszeres világbajnok Lewis Hamiltonnal. De ha megkérdeznénk, ki nyerte a tavalyi hungaroringi futamot, talán csak kevesen vágnák rá, hogy a francia Esteban Ocon az Alpine-nal. Éppen az Alpine Magyarországtól kaptunk lehetőséget arra, hogy a nulladik napon találkozzunk a csapat tagjaival. Előtte a márka hazai bevezetése óta eltelt egy évet is áttekintettük.
Erősen rétegtermék lévén az Alpine A110, A110 S és A110 GT értékesítési adatai soha nem fogják a tömeggyártók eladásait ostromolni, nyilván nem is ez a cél. Mégis kirobbanó sikerként könyvelhető el az eddig gazdára talált 11 darab autó és az idén eddig forgalomba helyezett 6 darab, ami egyébként megegyezik a sokszor riválisként emlegetett Porsche Cayman számaival. Az éves terv 15, tehát nem állnak rosszul.
Mivel a 2024-ig tartó teljes gyártási ciklus során maximum kb. húszezer darab készül a belső égésű motoros változatokból, így nem kérdés, hogy nemcsak hobbiautóként, hanem befektetésként is tekintenek rá, mivel a Lotusszal közösen fejlesztett, azonos karosszériájú utód már csupán tisztán elektromos hajtással lesz elérhető. A napi 16 darabos kézi gyártási kapacitást éppen most emelik 18-ra, hogy valamelyest tartsák a lépést a vásárlói igényekkel. A francia belpiac eleve az összmennyiség jelentős részét felszívja, így nem csoda, hogy a világ többi részén öldöklő harc megy egyes darabokért.
Különösen igaz ez a limitált szériákra, ahol a számmisztika jegyében a gyár mindig ügyel a darabszámokra. A Heritage Color sorozat színeiből mindig pontosan 110 készül (jelenleg a vérnarancs fut, ilyen az itthoni tesztautó is), de már rég eladták az összeset. Van, aki kapásból kettőt-hármat rendel, amiből egyet használ, a többi lezsírozva várja a garantált értéknövekedést.
Az idei évre az alap A110 maradt 252 lóerős, az S és GT egyaránt 300 lóerős teljesítménnyel kapható, mindegyik 340 Nm-es nyomatékkal. Erre néhány betévedt, előzetes ismeretek nélkül érkező vevő először fitymálóan legyint, majd a próbaút során egyre szélesebbre húzódik a vigyor, ami általában megrendelésben teljesedik ki. Hiába, 1100 kilós tömeg mellé nincs szükség ennél többre a vegytiszta vezetési élményhez. Az S és a GT között egyébként nagy különbségek nincsenek, az S 4 mm-rel került közelebb a talajhoz, az erősebb gátlók és a passzentosabb ülések miatt alkalmasabb pályázásra.
A beszélgetés után a Hungaroringre vezetett utunk, ahol a csapat motorhome-ja lett a főhadiszállásunk. Megetettek-megitattak minket: a catering szinte az összes többi csapathoz hasonlóan náluk is olasz, az a mondás járja a Formula-1-ben, hogy ha jót akarsz enni, olasz csapatra, ha jó versenyautót akarsz építeni, akkor angolra van szükség. Fernando Alonso is leszaladt közénk néhány közös fotó erejéig, utána pedig leült asztalunkhoz Esteban Ocon, a tavalyi Magyar Nagydíj hőse és győztese, aki hozta magával a Herendi porcelán kupáját is, amit jól megtapogathattunk.
A csapat bokszában tett látogatás előtt vele beszélgettünk, idén sem hazudtolta meg önmagát – ugyanaz a kedves, közvetlen, barátságos srác maradt, mint évekkel ezelőtt volt. Elmesélte, hogy a tavalyi győzelem minden pillanatára kristálytisztán emlékszik (még a sebtében leszervezett afterpartyra is, mivel nem iszik alkoholt). Óriási érzés volt a francia himnuszt hallgatnia, életében először a dobogó tetején állva úgy, hogy közben egyébként tizenegy világbajnoki cím vette körül (a hétszeres világbajnok Hamilton lett a harmadik, a négyszeres vébégyőztes Vettel a második, de Vettelt később kizárták - a szerk.).
Bár az időjárási előrejelzések hasonló körülményeket ígérnek az egyik kedvenc pályáján, mint tavaly, ennek ellenére, az idei erőviszonyokat szem előtt tartva reálisan a top 10-es kvalifikációt tartja elérhető célnak (Oconnal még csütörtökön, tehát jóval a szombati időmérő előtt beszélgettünk), mellette pontokat akar szerezni. A kérdésre, miszerint ki az, akit inkább elkerül a bokszban, röhögve Alonsót válaszolta: „Fernandót, na őt messziről!” Persze rögtön tisztázta, hogy jobb nem is lehetne a viszony közöttük. Mick Schumacherrel és Lando Norrisszal annyira jó barátok, hogy pályán kívül is rendszeresen összejárnak.
Beszélgettünk Sebastian Vettel itt bejelentett év végi visszavonulásáról is. Gyerekként gokartban versenyezve figyelte őt és Hamiltont, remélve, hogy egyszer ellenük versenyezhet. Igazi példaképként, vezéregyéniségként tekint rá, aki mindig az összes versenyző érdekeit szem előtt tartva emelte fel a hangját, amikor szükség volt rá, és nagyon fog hiányozni a mezőnyből.
A pályán kívül gokartozással, mountain bike-ozással, szimulátorozással és RC modellautókkal üti el szívesen a szabadidejét, és beszélt arról is, hogy F1-es pályafutása után nagyon izgatja, hogy kipróbálja magát más szakágakban. Itt emelte ki a ralit és a ralikrosszt, mint a móka fő forrásait.
A beszélgetés után bekukkantottunk a csapat bokszába is. Bár addigra a lecsupaszított versenyautók a karosszériaelemek nélkül, fürkésző tekintetek elől gondosan letakarva várták a másnapi első bevetést, mégis mindig különösen hangulatos a lemenő nap fényeiben a bokszban és a bokszutcában időzni.