A Ford a Road&Track-kel is leült beszélgetni, hogy minden kiderüljön a 2026-tól életbe lépő hibrid hajtáslánc beszállítói kapcsolatáról a Red Bull Racing csapatával. Íme hát hatvan évnyi Forma-1-es Ford kaland képekben, némi releváns részlettel a jövőről. Valamint a fotón Johnny Herbert a V10-es Red Bull Sauber Ford C15 volánja mögött 1996-ban.
Fotó: Darren Heath Photographer / Getty Images Hungary
Ez itt Mike Spence a Ford-motoros Formula Junior Lotus 27-ben 1963-ban, hazai pályán. A Forma-1 tanonc-szériái általában Ford-Cosworth motorokat használtak. 2026-tól a két csapatnak készülő Red Bull-Ford motorokat továbbra is a Red Bullnál készítik majd Milton Keynesben. Ilyen szempontból tehát nincs változás.
Fotó: Evening Standard / Getty Images Hungary
Fontos, hogy a Ford-motoros Lotusok az Egyesült Államok Indycar-szériájában is sikeresek tudtak lenni. Az F1 számára is egyre fontosabb az USA, a Ford pedig mindenhol ott szeretne lenni, a NASCAR-tól az NHRA gyorsulásin és a terepezős Baján át a GT3-as Le Mans-i Mustangokig. A képen Jim Clark, Lotus 38, Indianapolis 500, 1965.
Fotó: Robert Riger / Getty Images Hungary
Egy bizonyos Bruce McLaren a McLaren-Fordjával a Spanyol Nagydíjon 1968-ban. 77 kör után az autó megadta magát. A Ford jövője a Forma-1-ben arról is fog szólni, hogy a Mustangból egy különálló globális sportmárkát csináljanak.
Fotó: Heritage Images / Getty Images Hungary
1970 nyarán az Oulton Park futama előtt Jackie Stewart hatfős csapata egész éjszaka a Tyrrell-Ford motorját cserélte, mert gond volt a befecskendezéssel. 2026-től a hibrid rendszerek háromszor annyi elektromos energiát használnak, mint jelenleg.
Fotó: Manchester Daily Express / Getty Images Hungary
Az 1971-es évad előtt a March Engineering csapatfőnökei, a hírhedt későbbi FIA-vezér Max Mosley áll Alan Rees és Robin Herd társaságában a Ford Cosworth V8 mellett. 2026-tól 1000 lóerő feletti teljesítmény mellé versenyenként 70 kg üzemanyag jár majd.
Fotó: Grand Prix Photo / Getty Images Hungary
A legendás hatkerekű Tyrrell-Ford P34 Patrick Depailler irányításával az 1976-os Francia Nagydíjon.2023-ban három amerikai futam is lesz. Miami és Texas után Las Vegas is csatlakozik a cirkuszhoz.
Fotó: Jean-Yves Ruszniewski / Getty Images Hungary
Gilles Villeneuve és a McLaren-Ford M23 1977-es károsanyag-kibocsátási értékeiről nincs adatunk, viszont 2026-tól az 1.6-literes V6 zéró szén-dioxidos emissziót bocsáthat ki a kipufogóból. Ez nyilván azt jelenti, hogy az üzemanyag széntartalma újrahasznosítva kerül majd a rendszerbe.
Fotó: Bernard Cahier / Getty Images Hungary
John Watson és a McLaren-Ford ezzel a festéssel is megnyerte az 1981-es Brit Nagydíjat. Bár a Ford-Red Bull motorjait a Cosworth helyett a Red Bull szakemberei fejlesztik, a lényeg így is Angliában marad.
Fotó: Getty Images / Getty Images Hungary
A finn JJ Lehto rémlik még valakinek? Le Mans-ban nagy mester volt, de itt még a Monteverdi Onyx csapat Ford V8-cal szerelt ORE-2 volánja mögött látjuk az 1990-es Német Nagydíjon. A Red Bull Racing a Hondával dolgozik 2025-ig, utána pedig házon belül folytatja a Red Bull Powertrains mérnökeivel.
Fotó: Pascal Rondeau / Getty Images Hungary
1992-ben a Francia Nagydíj alatt Mika Hakkinen Lotus 107-ese szórta a szikrákat, hála a Ford HB V8 erejének. 2026-tól a Ford akkumulátor, elektromotor és vezérlési technológiával segítheti a Red Bullt. Vagy egyszerűen egy zsák pénzzel.
Fotó: Darren Heath Photographer / Getty Images Hungary
A McLaren, a Ford és Ayrton Senna. 1993-ban ez elég volt a hazai győzelemhez, Brazília pedig nem fogta vissza az ünneplést. A Ford most azért bútorozott össze a Red Bullal, mert egyből nyerni szeretne, és Verstappenben látja ennek lehetőségét.
Fotó: Patrick Behar / Getty Images Hungary
Ez itt bizony Michael Schumacher az 1993-as San Marino-i Nagydíjon a Benetton-Ford volánja mögött. A Ford legtöbb motorsportos sikerét brit cégek szállították a hatvanas évek óta. A Red Bull is a helyén van.
Fotó: Jerome Prevost / Getty Images Hungary
Amikor még lehetett tesztelni, 1995-ben épp Karl Wendlinger csapatta Portugáliában a Sauber-Forddal. A Sauber idén és jövőre az Audi tulajdonába kerül.
Fotó: Mike Hewitt / Getty Images Hungary
Jackie Stewart annyira skót, amennyire az 1996-os Stewart-Ford SF-1 egyik szponzora Malajzia volt. A Ford 22 év kihagyás után tér vissza a Forma-1-be.
Fotó: Stefan Rousseau - PA Images / Getty Images Hungary
Az utolsó Ford-motoros világbajnoki címet Michael Schumacher húzta be a Benettonnal 1994-ben. Ez viszont itt már a brazil Luciano Burti a Ford-Jaguar volánja mögött a 2000-es Ausztrál Nagydíjon.
Fotó: Mark Thompson / Getty Images Hungary
Mivel 2026-tól a Scuderia AlphaTauri is ezeket a motorokat használja majd, négy autóval indul a Red Bull-Ford V6. 2003-ban Monacóban Giancarlo Fisichella és a Jordan-Ford még a dobogóra sem ért fel.
Fotó: Clive Rose / Getty Images Hungary
Bónusznak itt a Lotus 78 2993 köbcentis Ford-Cosworth DFV V8-as motorja. Mario Andrettit érdemes kérdezni róla.
Fotó: Horacio Villalobos / Getty Images Hungary
A Red Bull-Ford Forma-1-es múltja és jövője fantasztikus képeken
44
Lapozgató
A Red Bull-Ford Forma-1-es múltja és jövője fantasztikus képeken