Szombaton úgy nézett ki a mezőny, mintha a magyar harmadosztály egy esős versenyét néztük volna.
Ezek a franciák fura figurák. A
raliban egyre nagyobb fölényre tesznek szert; szinte
bármilyen pályán hatalmasak az esélyeik a győzelemre. Már-már ott
tartunk, hogy olyan unalmas egy raliverseny, mint a Forma-1. Na jó,
ez egy talán túlzás, addig mégsem fog süllyedni, de azért az
mégiscsak tűrhetetlen, hogy mindig győzzenek, miközben utcára meg
nem képesek rendes autót csinálni_
(a szerző természetesen viccel - a szerk.)
Bár a hétvégi németországi ADAC ralin nem a szokásos Peugeot-s
ünnep volt, de nem álltak messze tőle most sem. A győztes ugyanis
az a Sebastien Loeb lett, aki korábban tornászként gyűjtötte a
babérokat, mostanság pedig a Citroën csapat erősségeként immár
második VB futamgyőzelmét aratja le. Állj-állj, nem kell rögtön a
versenynaptárt lapozgatni, hogy mikor is volt az első győzelme,
mert azt bizony elvették tőle és a csapattól a verseny végén, egy
tiltott szervizelés miatt, idén Monte-Carlóban. Ezt
a mostanit is megpróbálta a Subaru csapat semmissé tenni, de
nem sikerült. Így szorult a Peugeot a szokásos első-második helyről
a második-harmadikra. Viszont a pontozást nézve abszolút
maximálisak, mivel a Citroënek csak jövőre fognak számítani ezen a
téren. De különben ne szaladjunk mindjárt a végére, mert a három
nap folyamán volt izgalom bőven. Ebben a tekintetben jócskán a
fürdőkádas (F-1) sorozat előtt jár a rali VB.
Ez itt Solberg! |
Szóval ez a német rali kicsit más, mint az eddigiek. Ezek aztán
teljesen új pályák a fiúknak, hiszen utoljára 1973-ban volt itt VB
futam, azóta csak az EB menők jártak erre, így estek-keltek
rendesen a versenyzők, amibe az eső is besegített kicsit. A
Subaruhoz szerződött Achim "Destroy" Mörtl - aki becenevét a magyar
szurkolóktól kapta, mivel
Janika váltótársaként jó néhány álmatlan éjszakát szerzett a
Schmidt csapatnak, hogy az általa romosra tört 206 WRC
versenyképes legyen a magyar bajnok számára - mindjárt az első nap
első gyorsaságiján bemutatta a csapatnak, mire is képes. Baleset
nélkül haladt nagyjából 50 métert, csak aztán jött az a fránya bal
kanyar - a pályán az első kanyar - ahol leszakította a jobb hátsó
kereket. Így még tovább tudott ugyan evickélni, és az autót is
gatyába szedték a szerelők, de később nagyon levágott egy jobbos
kanyart, ami az autót az átellenes oldalra dobva már kieséshez
vezetett.
Mäkinen sem járt sokkal jobban. Ő kezdésnek először is letörte a
kézifékkart, amire most különösen
nagy szüksége lett volna a szűk visszafordítók miatt.
Nagyobb baj nem történt, csak az időeredménye maradt el jócskán az
élbolytól. Ott ugyanis a Citroënek tanyáztak. Sebastien Loeb a
Xsara WRC-vel a napi hét gyorsságiból hatot megnyert. Nyomába
férkőzni csak a PSA-s társai tudtak, Grönholm és Burns a Peugeot
206 WRC-kkel. Grönholm azonban küszködött egy kicsit a váltóval,
így a délutánra már kissé hátrábbról szemlélte az eseményeket.
Burns viszont Peugeot-s pályafutása során most állt legközelebb a
győzelemhez. Másodikként zárta a napot, beékelődve az első Loeb és
a másik Xsara WRC, Bugalski közé. A harmadik Citroënes, Puras,
elektronikai hiba miatt kiesett. Ráadásul még a tűzoltó készülék is
elárasztotta anyaggal az utasteret.
A negyedik helyre a jó öreg skót, Colin McRae gurította be a Ford
Focus WRC-t. Remek kezdés, hiszen az összetettben előtte álló
Grönholm jelenleg mögötte, az ötödik helyen állt, és mind
egyéniben, mind csapatversenyben kedvező végeredmény is lehetett
volna számára. A másik Fordban Sainz a szokásos higgadt versenyzést
mutatta be a szép számú nézőseregnek, akik miatt
egy gyorsot még törölni is kellett, mivel szinte ellepték az
utat. Delecour a Mitsubishi WRC Evo2 volánja mögött viszont inkább
a tájban gyönyörködött. A pénteki pályák a német borvidék, Mosel
közepén lettek kijelölve, amit Francois így nyugtázott: "Olyan
közel mentünk a szőlőkarókhoz, hogy láttam rajtuk, hogy Rizling." A
csapat másik versenyzője, Alister McRae turbó hiba miatt kiállni
kényszerült.
A meglepetésember Armin Schwarz, aki német származása miatt hazai
pályákon versenyzett, és elég szépen tartotta a Hyundai Accent
WRC-t az első tízben. Egészen a második napig, amikor is saját
bevallása szerint élete - eddigi - legnagyobb bukását adta elő. A
első napi esőzések áztatta pályák még a második napra is eléggé
vizesek voltak, és Schwarz kissé elszámolta magát fékútügyileg.
Nagyjából
120 km/h sebességgel csapódott a fák közé, és bordatörése -
valamint navigátora és az autó ugyancsak romos állapota - kiállásra
kényszerítette. Loix, a másik Hyundai-os motorhiba miatt állt ki. A
harckocsi gyakorlóterep csúszós betonkockái persze a többieket is
meglepték. Szombaton ugyanis úgy nézett ki a mezőny, mintha a
magyar harmadosztály egy esős versenyét néztük volna. Elszámolt
fékutak - jó adag aquaplaninggel -, túlcsúszások, pályatévesztések,
stb.. Mindenkinek volt kisebb-nagyobb kalandja.
Mindezek ellenére Grönholm a mezőnyben egyedülállóan találta el a
megfelelő gumikat, és a rendbehozott váltóval laza 20 másodperccel
leosztotta a mezőnyt egyetlen gyorson, amivel rögtön átvette a
harmadik helyet. Közben eltávozott a futamból Bugalski, miután egy
megperdülés során eltalált egyet abból a sok sziklából, ami az utat
szegélyezte. Nemcsak a hajtása sérült meg végzetesen, hanem az
olajpumpa is eltört, a motor megállt. Finító. Loeb viszont
rettentően haladt. Előnyébe még egy megperdülés is belefért, bár
utána
a maradék másodpercek már igencsak kimerítették az izgatás
fogalmát Burns szemszögéből nézve. Ismét elérhetőnek látszott
számára a futamgyőzelem. Ütötte-vágta a 206 WRC-t - meg a mezőnyt
is -, de Puras is résen volt, és nem engedte magához közelebb
Richardot, sőt a nap végén kicsit még vissza is szerzett az
elvesztegetett időből.
Tehát az első három helyen PSA, mögöttük pedig a két Ford,
McRae-Sainz sorrendben várták a befejező napot. A napi szenzációt
Delecour szolgáltatta, aki virított egy abszolút második időt a 13.
gyorson -lassan egy éve nem nyert még csak gyorsaságit sem
Mitsubishi-, és Mäkinen, aki szintén kezdett magára találni, de
hátránya túl nagynak tűnt. Solberg a kettes számú Subaruban szintén
egy esés következtében búcsúzott. Ja, és volt még egy aprócska
történet a nap végén. Az utolsó gyors, egy prológszerű,
autópálya-csomóponti forgolódás jellegű esemény volt. Loeb itt
tévesztett el egy kanyart, amit a Subarusok végül megóvtak (érthető
a dolog, mivel Mäkinen a végén hetedik lett, pont lecsúszva a
pontszerző helyről),
de igazából nem előnye származott Loebnek a dologból, hanem
hátránya, mert 180°-ot fordulva visszatalált a helyes útra, nem
pedig levágta a kanyart. Ezért aztán a Subaru óvását el is
utasították.
A harmadik napi hat gyors, plusz a prológszerű dolog már nem hozta
lázba a pilótákat. Igazából előrébb lépni csak hatalmas kockázat
árán tudott volna bármelyikük is, így a jelenlegi pozíciók
megtartása volt a cél. Ez nem sikerült a maradék német
versenyzőnek, Armin Kramernek. A fordított sorrendű rajtolás miatt
elsőként rohanhatott neki a pályáknak, és akkorát esett mindjárt az
elsőn, hogy öröm volt nézni. Szerencsére nem sérült meg egyik bent
ülő versenyző sem, de ezt javarészt a Ford Focus WRC -
amiről még az ajtó is leszakadt - robosztus bukóketrecének
köszönhetik. Kikászálódásuk után néhány perc múlva az autó
kigyulladt, és le is égett.
A mögöttük érkezők nem hittek a szemüknek, ahogy az egysávos úton,
épphogy elférve a lángoló roncs mellett elhajtottak. Sainz számára
akkora sokkhatást jelenthetett a dolog, hogy a következő gyors
rajtjában lefulladt a Focus motorja, és be sem akart indulni. Moya,
a navigátor néhány sportbíró segítségét kérte, hogy félretolják az
útból az autót, a szemfüles Sainz azonban
a tolás közben beröffentette a verdát, és így tetemes
időveszteséggel ugyan, de tovább tudtak menni. Így vette át a
változatlan első négy hely mögötti ötödiket a végig remekül
szereplő Bruno Thiry, aki egy privát Peugeot 206 WRC kormányát
tekergette. A hatodik helyre a Ford csapat másik pontszerzője
(mivel Sainz a nyolcadikig csúszott le) Markko Martin esett be,
Mäkinent utasítva maga mögé.
Skoda is volt, de nem sok vizet zavart, 10. lett Eriksson |
A VB következő futama a szintén aszfaltos San Remo rali lesz, de
az biztos, hogy
a germánok isteneit a pilóták jó darabig emlegetik majd. Egy
évig biztos, hiszen gondolom jövőre is lesz német rali VB futam,
bár a versenynaptár még nem készült el...
|