Már a verseny előtt gyülekeztek a baljós árnyak a klónok feje fölött. Csütörtökön sima éttermi markecolás áldozata lett ugyanis a Mitsubishi csapat néhány tagja. Ez az eset mindennapos a gazdaságilag kissé ingatag országban, de hogy a verseny alatt hárman is a zsebükben érezhették az aranyérmet (na jó, serleget) és mégis egy negyediké lett, az egész világon példátlan.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A már korábban is kétséges helyzetű argentin futam - mely
idén már a 22. volt a sorban - valószínűleg az utolsó dél-amerikai
rali VB futam volt. A bizonytalan helyzetű országban nem túl
biztonságos versenyt rendezni és ennek többen hangot is adtak, az
étteremben történt események csak az epret jelentették a hab
tetején. Viszont ezt a futamot még igenis komolyan kellett venni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A 1456 km össztávú, közel 400 km gyorsaságit
tartalmazó versenyen
Colin McRae, Richard Burns és Carlos Sainz indult a legnagyobb
esélyekkel, hiszen tavaly pont ebben a sorrendben végeztek.
Idén azonban már a legelején látszott, hogy a felállás teljesen más
lesz. Vagyis nem a legelején, mert az első gyorsot szokás szerint
törölték a rengeteg néző miatt, de a többi pályát is szép számmal
lepték el a látogatók. Szóval a másodikkal kezdődött a Peugeot-k
szárnyalása, de ezen már senki sem lepődött meg. Marcus Grönholm
állt rögtön az élre és az első nap végére több mint másfél
percnyire növelte előnyét a mögötte másodikként érkező Subarus
Makinen előtt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Peugeot-k a szokásos tarolós formát hozták. Burns végre
kezd megbarátkozni a kis konzervdobozzal, a 6. gyorsot meg is
nyerte, így a harmadik helyen várta a második napi rajtot. A csapat
hármas számú pilótája, Harri Rovanpera nem számít esélyesnek a
pampákon, mégis többször a harmadik legjobb időt tudta felmutatni,
míg végül a 8. helyen zárta a napot. Volt még egy gyári szintű
Peugeot a mezőnyben melyet Panizziék terelgettek, de nem a gyár
színeiben, hanem magánzóként indultak. Kétszer az első hatban
autóztak, majd Rovanpera előtt vertek tanyát a hetedik helyen.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A négyszeres világbajnok,
Tommi Makinen is betörte végre a Subarut - legalábbis így
látszott az elején. Azt ugyan nem mondhatjuk, hogy tartani tudta a
lépést Grönholmmal, de az biztos, hogy ő volt mögötte a második, és
még gyorsaságit is tudott nyerni (igaz, ilyet Burns is csinált).
Csapattársa, Solberg a negyedik helyre futott be.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az esélyesként induló Fordok háza körül nagy volt nyüzsgés.
Sainz kezdése kissé lagymatag volt, de becsületére legyen mondva,
ahogy felmászott a kilencedik helyről az ötödikig, mindössze 7
gyorsasági alatt. Az ötödik helye tulajdonképpen a negyedik, mert
Solberggel tizedre azonos idejük miatt ketten osztoztak rajta. C.
McRae-ről nincs mit mondani. A szokásos McRash mutatvány most nem
okozott autótörést, csak sima perdülést, mégis a 12. helyig
csúszott vissza. Innen dolgozta fel magát a tizedikig, közvetlenül
a harmadik Fordos, Martin elé.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A maradék három gyári csapat,
a Mitsubishi, a Skoda és a Hyundai most sem zavart sok
vizet. Egyedül Feddy Loix lóghatna ki a sorból, hiszen az első
nap utolsó gyorsaságiját megnyerte az Accent WRC-vel. Ezzel a
húzásával az igen előkelő hatodik helyen találta magát. A másik
Hyundai-ban Armin Schwarz elütött egy sziklát a harmadik szakaszon,
és a törött kerék miatti vánszorgás hat perc hátrányt jelentett, de
azt sem sokáig mivel később benzinnyomás problémák miatt feladta a
versenyt. Kankunnen simán lecsúszott az útról, így szerzett
Grönholm mögött nyolc perces hátrányt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Francois Delecour is megütötte Mitsubishije futóművét,
megpróbált eljutni a szervizig, de nem sikerült, így ő is korán
búcsúzott. A. McRae a másik Lancerban a 13. helyre futott be. A
Skodások mind a hárman befutottak az első napi célba. Gardemeister
volt a trió vezetője a 9. helyével, mögötte Eriksson és Pozzo a 12.
és a 15. helyet kapták. A nap eleji 17 perc csúszás, mely az első
szakasz törlésével kezdődött, estére már közel egy órányira nőtt,
de emiatt nem töröltek gyorsaságit, mint ahogy máshol tették volna.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A második nap elején Grönholm alatt inogni
kezdett a trón. Már az első gyors alatt gondok jelentkeztek a 206
WRC hidraulikájának terén. Az első szervizponton megpróbálták ezt
orvosolni, de előnye ekkor már csak 16 másodperc volt.
"Az első hét km után elment a hidraulika nyomás, így nem
működtek megfelelően a diffik." - mondta Grönholm - "Megpróbáltam
átkapcsolni kézi vezérlésre, ehhez azonban meg kellett állnunk,
kiszállni a kocsiból, és úgy átdugni a csatlakozókat. Ezt 15
másodperc alatt megoldottuk, de
így autózni borzalmas volt." Rovanpera nem volt ennyire
szerencsés. Autójában 2 henger sztrájkba fogott, így kiállt a
versengésből.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Makinen maki majomként örült, hiszen pozíciója
egyre stabilabbnak látszott. "Sokkal közelebb kerültünk Marcushoz,
mint reméltem." - mondta a második helyről - "Ismét olyan
helyzetben vagyunk, hogy szinte kötelező támadnunk." A következő
szekció tartalmazta a
Superspecial pályát, melyen
a bajnokok tornájához hasonlóan egyszerre két autó rajtolt
fej-fej mellett. Ekkor az elöl álló két finn mögött csak Burns
volt elérhető közelségben. "Eddig még semmi gondunk sincs,
szerencsére." -mondta Burns - "Azt hiszem eléggé gyorsan haladunk.
Próbálom tartani a pozíciónkat, Tommi két másodperccel van
előttünk, szóval elég közel ahhoz, hogy bepróbálkozzunk. Remélem
Marcus autója rendbe jött, és az elvesztett előnyét vissza tudja
szerezni."
![]() |
|
![]() |
![]() |
A mezőny elején nem Makinen volt az egyetlen
Subarus. Burns mögött 27 másodperccel ácsorgott
Solberg, aki folyamatosan támadta Burns-t. BigMak számára
tartogatott egy kis zabszemet a Subaru, mivel elvesztette ugyanazt
a csavart az első felfüggesztésből, amelyiket Solberg is a verseny
előtti tesztelések alatt. A szerelők tanácsára egész nap kissé
visszafogottabbnak kellene lennie, de hát ebben a helyzetben ki
tudná ezt betartani. Solberg alatt pedig a Superspeciálon állt meg
az autó. "Az egyik ugrató után minden műszer elsötétült és az autó
megállt. Biztonsági módban újraindítottam a rendszert és így
működött." - mesélte a váltó csere utáni helyzetet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A fordos különítmény kissé hátrébb szorult. Sainz teljesen
más futómű beállításokkal kezdte a napot, de ez sem hozott sikert,
így inkább visszaállíttatta az előző napit. C.McRae Sainz mögött
másfél perccel nyomult." Nincs köd és nincs por, remek."- mondta a
skót - "Van egy kis hátrányunk, de ez nem probléma, csak a tegnapi
rossz kezdés miatt jött össze."
![]() |
|
![]() |
![]() |
Gardmeister Octaviája Martin Focusával vívott, de a Skoda
húzta a rövidebbet, mikor eltalált egy sziklát, és lecsúszott a 11.
helyre. A maradék Mitsubishiben A.McRae mindjárt az első gyorson
turbó gondokkal találta magát szembe, de rögtön orvosolni is tudták
a bajt. Loix autójában kárt tett az előző napi megerőltetés, mert a
második nap elején motorhiba miatt feladta a versenyt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A zárónapi 74 km és az utána következő események aztán
teljesen felborították az állást. A dolgok azzal kezdődtek, hogy
Makinen került az élre 5 tized másodperces előnnyel Grönholm elé. A
harmadik helyen Burns állt, mögötte Solberg és Sainz küzdött a
negyedikért. A következő gyorson Grönholm visszaütött Makinennek,
aki már lába alatt érezte a dobogó első fokát, és iszonyatos tempót
próbált diktálni a harmadik gyorson, hogy visszaelőzze a Peugeot-t.
Ennek többszöri fejenátfordulás lett az eredménye. Makinen az egész
futamtól elbúcsúzhatott, a Subaru pedig mehetett egyenesen a
Prodrive roncsgyűjteményébe .
![]() |
|
![]() |
![]() |
Így került vissza az élre Grönholm. Mögötte Burns állt a
másik oroszlános autóban, így a Peugeot ismét 100%-osnak mondhatta
magát. Egészen addig, míg a felügyelő testület ki nem zárta
Grönholmot tiltott szevizelés miatt. Állítólag arról volt szó, hogy
reggel a rakoncátlankodó autót Grönholm úgy javította meg, hogy
szóban adtak instrukciókat a néhány lépéssel arébb ácsorgó szerelők
- mivel ők nem nyúlhattak hozzá, ezt tiltják a szabályok. Mások
szerint a Subaru csapat kezdeményezésére kapott a kelleténél
nagyobb hangsúlyt az ügy. Az igazságot persze sosem fogjuk
megtudni, az biztos, hogy Grönholm kizárva, így Burns nyert.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Vagyis mégsem, mert őt pedig a technikai
ellenőrzés során talált szabálytalan alkatrész használata miatt
zárták ki. A lendkereket találták túl könnyűnek. Ennyi.
A Peugeot 0%-os! A győztes pedig Carlos Sainz és Luis Moya.
A spanyol duó a 24. rali vb futamán megszerezte a harmadik
győzelmét a Focus WRC-vel. És tulajdonképpen mindenki kettővel
előrébb lépett.
1.Carlos Sainz-Luis Moya Ford Focus WRC
2.Petter Solberg-Phil Mills Subaru WRC
3.Colin McRae-Nicky Grist Ford Focus WRC
4.Markko Martin-Michael Park Ford Focus WRC
5.Toni Gardemeister-Paavo Lukander Skoda Octavia WRC
6.Kenneth Eriksson-Tina Thorner Skoda Octavia WRC
7.Juha Kankkunen-Juha Repo Hyundai Accent WRC
8.Alister McRae-David Senior Mitsubishi WRC
9.Gabriel Pozzo-Daniel Luis Stillo Skoda Octavia WRC
10.Ramon Ferreyros-Diego Vallego Mitsubishi Lancer (N
csoport)
|
Következő futam az Akropolisz Rali június 13-16 között.
|
