PSA a topon

2001.03.26. 09:48

A harmadik nap hozta a Citroen drámáját. A kiesett Puras után Bugalski továbbra is tartotta az első helyét, egészen a kuplung hibájáig. A tizennegyedik szakasz után telefonon adták az utasításokat, mivel itt még nem volt szervizpark, hogyan kezdje a javítást. De be kellett látnia ezt a hibát nem lehet az út szélén kijavítani.

 
   
   

A rally VB 4. futama 18, csak aszfalt burkolatú pályán egyhangú francia fölényt hozott. Itt mutatkozott be a Citroen gyári csapata a Xsara T4 névre keresztelt WRC versenyautójukkal. 1999-ben már bizonyított a csapat, akkor még F2-es autóikkal alázták porig a VB mezőnyét az aszfaltos pályákon. Valószinűleg a PSA konszern döntése értelmében, 2000-ben a Citroen nem lépett a VB porondjára, ezzel elősegítve a Peugeot diadalmenetét, és ezzel népszerűsítve az új oroszlános típusokat.

 
   
 

Mivel a közeljövőben számíthatunk néhány újabb Citroen típusra - beharangozóként csak a C5-öt hagy említsem -, eljött az ideje a márka népszerűsítésének is. Egyelőre nem hajtanak a világbajnoki címre, csak 4 versenyre adtak le nevezést, így a gyerekbetegségek orvoslása nem okoz lelki törést sem a versenyzőknek, sem a vezetőségnek. Betegség pedig van, ez már itt, Spanyolországban is kiderült.

 
   
   

A verseny egyértelműen a Citroen hatalmas fölényét hozta. Ebben közrejátszott a pilóták tudatos megválasztása is. Jesus Puras spanyol bajnokként, szinte fejből tudja a pályákat, a most kijelölt szakaszok 90%-át is már teljesítette a nemzeti bajnokságban. Meg is gyűlt a baja ezzel a tudással, hiszen a verseny előtt elcsípték tiltott tréningen. Az FIA szervei előtt bizonyította, hogy nem tréningezett, és a már felírt itiner sem akkor készült, hanem egy régebbi, azon a pályán készült itinerüket olvassák visszafele. Bár ilyet rallys berkekben nemcsak, hogy nem alkalmaznak, de még némi mosolygásra is okot ad az ilyen amatőr húzás, elképzelhető, hogy a VB menők szűkös anyagi, és időbeli korlátaik rákényszerítik az ilyen megoldásokra. Mindegy, tény, hogy nem tiltották el, és fantasztikusan versenyzett.

 
   
 

A csapat másik pilótája az a Philippe Bugalski, aki 1999-ben az F2-es kategóriában indulva, két VB futamot is megnyert a Citroen-nek. Ez a két fenegyerek szinte verhetetlennek bizonyult. A kezdet Bugalski számára nem sikerült valami fényesen, mert fékbetét törés miatt, kissé lassabb tempóra ítéltetett. Az első szervizponton kicserélték a betéteit, majd mint akit farba rúgtak eredt a mezőny után. A nap végére fel is zárkózott az élen álló csapattárs Puras mögé.

 
   
   

De mi van a többiekkel? A Ford mindhárom autója rettentő gyengén muzsikált. McRae, Sainz, és Delecour is panaszkodott, hogy az autó tolja az elejét, valamint a motor is gyengének tűnik. Az első nap utolsó gyorsaságiján, McRae addig is fulladozó autója végleg megállt, így a 95-ös világbajnok megint kiesett. A benzinpumpa hibája okozta ezt, és valószinűleg ez felelős a csapattársak gyengécske szereplése miatt is.

 
   
 

A Peugeot-nál meglepetést szerzett Grönholm villámgyors kezdése. Mivel nem számít aszfalt menőnek, és harmadik időket autózott, nehéz perceket szerzett Corrado Provera csapatfőnöknek, mivel őt nem nevezték a csapatversenybe. Ezek a nehéz percek sajnos csak az 5. gyorsaságiig tartottak, mikor is Grönholm elszámolt egy jobbos kanyart, és az autó hátulja lecsúszott az árokba, ahol a bal hátsó futómű mindjárt ott is maradt, ezzel a világbajnok be is fejezte a spanyol fellépését.

 
   
   

Auriol viszont végre a régi formájában autózott. Mivel az autó is tökéletes volt, és Auriol is szereti az aszfaltpályákat, szinte csak ő tudott lépést tartani a Citroenekkel. Az aszfaltkirálynak tartott Panizzi nem tündökölt. Bár a negyedik hely környékén autózott, többet várt tőle a csapat.



 
   
 

A Subaru hamar elköszönt, nemcsak a dobogós, de a pontszerző helyek reményétől is. Solberg a harmadik gyorsaságin, félelmetes tempós rész után, megcsúszott egy enyhe jobbos kanyarban, pördült egyet, majd lecsúszott a fák közé az árokba. Itt véget is ért számára a verseny. Burns váltója rakoncátlankodott már a második gyors után. Egyszer meg is pördült miatta, mert nem tudott a hajtűkanyar előtt visszaváltani hatodikból, utána pedig egyszerűen sehova sem tudott váltani. A szervizig elvánszorgott, ott kicserélték a váltót, és a 15. helyről vetette magát a mezőny után.

 
   
   

A Mitsubishi remekül tartotta magát. Makinent a gyors kezdés után fékproblémái kényszerítették lassabb haladásra, de a negyedik-ötödik időket tudta tartani. Loix remekül hajtott, a hatodik hely környékén tartotta magát.




 
   
 

A második napon szintén 6 gyorsasági várt a mezőnyre, köztük a verseny leghosszabbja, a 36 km-es. A másodiktól kezdve Puras fékgondokkal küzd, egyszer meg is pördül, és egyre lassabb. Lecsúszik a második, majd a negyedik helyre. A nap végén már nemcsak a fék romlik el végleg, de úgy tűnik a két nap alatt elfogyott az egész autó, így a fényes szereplés után kiállni kényszerül. Közben Bugalski lépett az élre és ő tartja is pozícióját.

 
   
   

Második helyre került így az egész nap egyenletes, gyors tempót autózó Auriol. A Ford továbbra is gyengécske. Sainz nem tud az első hatba beférkőzni, és a Pirelli gumikkal sem elégedett. Volt olyan szakasz, ahol a csapattárs Delecour is gyorsabb volt nála. Burns Subaruja kissé ingatag lett. Ha jól ment, sikerült a negyedik időt elérni, de ez ritkán fordult elő, így Burns sem tudott sokat előrébb lépni.

 
   
 

A Skoda kormányművét hiába cserélték ki, újra elromlott így kiállt Schwarz is. A Hyundai megbízható, de ezeken az emelkedős pályákon a motor nagyon gyenge. Mindkét autójuk versenyben van, de hátul. Az utolsó gyorsaságit törölték ezen a napon. Bugalski mögött Auriol állt, majd Panizzi, Makinen, és ötödiknek ideért Sainz is. Burns csak a 8. helyen poroszkál.

 
   
   

A harmadik nap hozta a Citroen drámáját. A kiesett Puras után Bugalski továbbra is tartotta az első helyét, egészen a kuplung hibájáig. A tizennegyedik szakasz után telefonon adták az utasításokat, mivel itt még nem volt szervizpark, hogyan kezdje a javítást. De be kellett látnia, a hidraulika olaj nyomását nem tudja az út szélén visszatornázni. - Közben kiderült, Puras is ugyanilyen gond miatt állt ki előző nap - A következő gyorsaságin lekéste az ideális rajtidejét, s majd két perces hátránnyal eredt a többiek után. Így az első hely reményei elszálltak. Végül a negyedik helyre terelte be a T4-et, ezután derült ki, hogy kapott még két perc büntetést is a késői rajtolásért, így a nyolcadik helyen fejezte be a versenyt.

 
   
 

A Peugeot öröme határtalan. Az első helyezett, Auriol két éve nem nyert futamot - a Seat-nál ez még őt is meglepte volna -, és az oroszlánoknak is kellett a pont. A második helyre Panizzi érkezett, bizonyítva, hogy aszfalton ő is tud valamit. A pontversenyt vezető Makinen lett a harmadik, Loix a negyedik, így a Mitsubishi is gyűjtött pontot rendesen. Sainz végül csak beterelte a kezét-lábát lógató Fordot az ötödik helyre, míg mögötte Delecour végzett. Burns hetedik helyéért nem jár pont. Némi vigasz a Citroennek, hogy a Super 1600 kategóriában, a mindvégig remekül szereplő Loeb nyert a Saxo volánja mögött.

A pontállás Catalunya után:
1. Makinen 24 p
2. Sainz 18 p
3. Rovanpera 10 p
= Auriol 10 p
5. Delecour 9 p
6. Panizzi 6 p
= Radström 6 p