Ez a Ciprus nem az a Ciprus, amit már megszokhattunk. Sőt, tulajdonképpen nem is az a rali VB futam, ahol az előre leosztott lapok alapján történtek az események, mint eddig. Végig izgalmas, feszített tempójú verseny zajlott a hétvégén, sosem lehetett tudni, mi történik a következő pillanatban.
Harmincadik alkalommal látogatott a rali VB
mezőnye Ciprusra. A szokásos száraz, poros utakon mindenkinek
adódtak problémái, már az első nap mindössze hat gyorsaságiján. Ezt
a hat gyorsot egyetlen szervizpark osztotta ketté, ami
tovább nehezítette a gondokkal küszködő versenyzők dolgát.
Carlos Sainz rögtön az első gyorsasági hetedik kilométerénél
megütötte a Focus WRC egyik féltengelyét, így nemcsak ezt a
szakaszt, hanem a következő kettőt is a sérült autóval kellett
megtennie. Így nem csoda, hogy a 21. helyen találta magát. A
szerelők villámgyorsan rendbehozták az autót, de az első
helyezettől több mint hat perces hátrányban volt.
Ez az első helyezett pedig csapattársa,
Colin McRae volt, aki szinte szárnyakra kapva suhant a
pályákon, köszönhetően a Pirelli gumiknak, melyek köztudottan
jobban viselkednek a laza talajon, mint a raliban konkurens
Michelinek. Az első gyorsot megnyerte, de a vezető pozíciót később
átvette tőle 21 éves csapattársa,
Francois Duval, majd tovább került a szintén Fordos 26 éves
Markko Martin kezébe. A nap végén azonban McRae
tapasztalata, és rutinja folytán a
negyedik gyorson visszaszerezte az első helyet. Martin és
Duval egymással folytatott macska-egér játéka közben lett McRae a
nevető harmadik. Martin a harmadik, Duval a negyedik helyen zárta a
nyitónapot.
McRae mögött
a második helyre a korábbi világbajnok, a murvamenő
Grönholm futott be, hátránya 6,9 másodperc volt. A szintén
Peugeot 206-tal versenyző
Rovanpera csak a nyolcadik helyig jutott, melyet javarészt
az álmos kezdésnek köszönhet. Később magához tért, kétszer is
befért az első hatba, de a hátránya már sok volt. A harmadik 206
WRC-ben a VB címvédő Burns haladt. Mivel ez volt az első fellépése
murván a Peugeot-val, nincs semmi csodálkoznivaló a kilencedik
helyén.
Rovanperához hasonlóan
Tommi Makinen is álmatagon ült be a volán mögé, de a nap
folyamán egyre jobban gyorsult. Az első gyorson még a tizedik
helyen ért célba, de ezután már sokkal jobb időket villantva az 5.
helyen zárta a napot. A másik Subaruban csapattársa, a norvég
Petter Solberg nem volt ennyire szerencsés. Már az előző
versenyeken is bemutatta, hogy mennyire gyorsan tud haladni, csak
hát nem mindig tudja tartani ezt a sebességet.
Ingadozó a teljesítménye: ha megy, szinte mindenkit lever,
de ezután szinte mindig baleset, vagy műszaki probléma következik.
Az első szakaszon még a második leggyorsabb volt McRae mögött, majd
a harmadik gyorson megütötte a differenciálművet, és rettentő nagy
hátrányba került. Szerencsére rögtön szervizpark jött a szakasz
után, ahol megjavították a verdáját, és a negyedik gyorsot közel 2
másodperccel McRae orra előtt megnyerte. A továbbiakon is 2.-3.
időket autózott, de a négyperces hátránya nem akart elfogyni.
Alister McRae megküzdött a Mitsubishivel. A második
szakasztól gondok voltak a fékkel, egyre lassabban tudott menni,
ráadásul
a hatodik gyorson eltört a féltengely is. Hátránya közel 5
percre nőtt. A másik Mitsubishiben ülő
Delecour sem volt sokkal szerencsésebb, ő a 15. helyre
terelte be a vasat, míg a harmadik piros autóban ülő
Paasonen a 14.-re.
A
Skoda csapat előtt
felvillant egy kis remény, mikor is
Eriksson az első szakaszt a hatodik helyen zárta, majd
később is egyenletesen az első tízben autózott, két alkalommal is
az első hatba lépve. Ez egyértelműen bizonyítja, hogy az Octavia
WRC murván sokkal ütőképesebb, mint aszfalton. A többi Skodás,
Gardemesiter és Kresta csak bóklászott a pályákon, 11-18.
helyezésük nem volt túl fényes.
A remény a Hyundaiosokhoz is beköltözött.
Loix a hetedik helyen fejezte be a pénteki penzumot, míg
Schwarz a tizediken.
Kankkunen a harmadik gyorson iszonyatosat lépett, a második
legjobb időt tudhatja magáénak. Nem örülhettek azonban sokáig, mert
a 4. és 5. gyors közötti etapon kilyukadt az olajteknő az Accent
WRC-n, így kiesett.
A második nap is az előzőhöz hasonlóan
érdekesen alakult. Nyolc gyorsaságit tűztek ki a rendezők. Az első,
10 km-es szakasz után azonban
hatalmas zivatar lepte el a verseny környékét. Teljesen
megváltoztak az útviszonyok, volt olyan szakasz, ahol a mezőny vége
már szinte sártengerben haladt, és volt olyan is, ahol a pálya
végén teljesen száraz felület fogadta az autókat. Az esőzés miatt a
napi utolsó, 14. gyorsaságit törölni kellett, mert annyira
szétázott, hogy lehetetlen volt átkelni a mocsárhoz hasonló
területen.
McRae számára azonban ez még nem jelenetett
akadályt. Tovább birtokolta az első pozíciót. Bár
Grönholm néhol oda-oda ütögetett neki, így az előnye lassacskán
fogyott. A 10. gyors után már épp csak 2 másodperc volt, de
ezután Colin feltornázta több mint 26-ra, így a második napot is az
élen zárta. Az előző napi hátrány beszákolása miatt kissé szomorkás
Sainz is meglehetősen jó napot zárt. A 20. helyről feltornázta
magát a 12.-re úgy, hogy az első két gyorsot meg is nyerte. A
harmadik Focus pilóta,
Martin viszont kissé hátrébb került, a hatodik helyről várta
a befejező napot.
A második helyen végző Grönholm ezen a napon
sem tudott gyorsaságit nyerni, mégis ő volt az egyetlen, aki
veszélyt jelenettet McRae számára.
Burns egyre jobban ráérzett a 206 WRC murvás viselkedésére,
a kilencedik helyről a negyedikig mászott fel. Rovanpera pedig a
hetedikről az ötödikre, a kettőjük közti különbség 9 másodperc
volt.
Makinen továbbra is egyenletesen közepes
teljesítményével tartotta magát. Azt, hogy a nap végén mégis a
harmadik helyen találta magát, javarészt Duvalnak köszönheti, aki a
kilencedik gyorson adta át neki a helyét. A másik Subaruban nyomuló
Solberg rettenetes sebességgel autózott. Tulajdonképpen
hozta a szokásos formáját, csak most
kivételesen be is jött szinte az összes húzása. Négy
gyorsaságit nyert meg szombaton, és egészen a nyolcadik helyig
tornázta fel magát, a hátrányát pedig 2:40-re csökentette.
A Mitsubishit tovább húzta az ág.
Paaasonen rögtön az első gyorson kiesett, mikor egy
sziklával eltörte a kormányművet.
Alister McRae a 12. gyorson, a nagy viharban vesztette el
uralmát a Lancer fölött, és szintén kiesett. A 14. hely
környékén autózó
Delecour számára pedig ugyancsak a 12. gyors adta még a
végső lökést. Eltörtek az ablaktörlő lapátjai, és ez ebben az esős
évszakban végzetes. Hat percet hagyott bent a pályán, így McRae-vel
szembeni hátránya 11 perc fölé nőtt.
A Skodások továbbra is vegyes hangulatban versenyeztek.
Eriksson mindössze egy hellyel került hátrébb, így a hetedikről
vághatott neki a befejező napnak. Gardemeister hátránya az utolsó
két szakaszon betárazott idejével elérte a húsz percet. Kresta még
a második szakaszon kiesett. A Hyundai maradék csapata is tovább
fogyatkozott; mikor Loix alatt tönkrement a váltó, a nyolcadik
helyről búcsúzott. Így léphetett Schwarz a tizedikről a kilencedik
pozícióba.
A harmadik nap meghozta a fordulatot. A kora reggeli ébredés
leginkább C. McRae számára lehetett könnyű, hiszen szerintem aludni
sem bírt az idegességtől, már a markában érezhette a győzelmi
serleget. Aztán mindjárt az első szakaszon virított egy hetedik
időt, és így jócskán lejjebb csappant az előnye. A következő
szakaszon ezt próbálta visszatornázni, és persze földöntötte a
Focus WRC-t. Így már el is köszönhetett az első helytől.
Grönholm örült, mint majom a farkának, és a
kormányszervo-problémái ellenére is 47 másodperces előnnyel állt
McRae előtt a harmadik gyors után. A 18. szakaszon McRae helyzetét
tovább rontotta a nála is rakoncátlankodó kormányszervo,
és még egyszer átfordította a tetején a Focust. Ezzel a
mutatvánnyal már két percre növelte a hátrányát, és a hetedik
helyre került. Az utolsó gyorson tudott még valamennyit faragni,
végül épphogy a hatodik helyet csípte el.
A kormányszervó azonban nem csak McRae életét
keserítette meg a Ford csapatnál.
Martin is megdolgozott az alkarerősítő feladatokkal, közben
ő is felborította az autóját. Bár ő csak a nyolcadik helyre
csúszott a hatodikról. Sainz autójában is tönkrement a szervo. Az
első nap bezsákolt borzasztóan nagy időkülönbséget apránként
ledolgozva került a tizedik helyre, ahonnan a már-már szabotázsnak
mondható szervohiba miatt csúszott eggyel lejjebb.
Peugeot-éknál vasárnap örömtáncot jártak a szombati esőtánc
után. Grönholm nyert, a második helyre pedig a mögötte zajló
események miatt Burns került. Volt ugyan egy kis lehetősége a végül
harmadik helyen záró Makinennek, hogy lelépje Burns-t, de aztán az
angol világbajnok megnyerte az utolsó szakaszt, így BigMaknek bele
kellett nyugodnia, hogy közel 3 másodperccel mögé szorult.
Rovanpera lett a negyedik. A legnagyobb teljesítményt kétség kívül
Solberg számlájára írhatjuk, aki óriási hátrányt ledolgozva a
versenyt az ötödik helyen fejezte be.
A Hyundai egyetlen túlélője, Schwarz a hetedik helyig juttot. Eriksson Skodája rakoncátlankodott, így került a kilencedik helyre. Gardemeister a tizenötödikre szorult. A Mitsubishi maradék embere, Delecour pedig beterelte a kezét-lábát lógató Lancert a 13. helyre.
Következő futam az Argentin rali lesz május közepén.
|