És akkor elkezdődött

2006.04.03. 11:10

A szezonkezdő futam mindig nehéz a versenyzőknek. Vagy az új technika nem eléggé ismert még – mire lesz elég, ha egyáltalán -, vagy műszakilag kérdéses, vagy a régi technika fáradt már meg. Mindegy, folyamatos para a felkészülés és menet közben is össze kell szorítani a hátsót.

Az OB idei szezonkezdő meccse ismét Egerben volt. Az élmezőny új autókat hozott, volt aki olyat amilyenre vágyott, volt akinek minden ígéret ellenére sem jött össze. Nézzünk néhányat. A bjknki címvédő, Janika Peugeot 307 WRC-re cserélte az öregedő 206-ost. Benikék 2003-as fejlesztésű Ford WRC-t hoztak, nem semmi. Turi Tamás az Octaviát Fabiára cserélte, meg még régi navigátorát is visszahívta. Szerintem inkább az autót felkészítő csapat lesz a gyenge pont a gépezetben.

Spiciék hatalmas elánnal készültek a zsír új Peugeot 307 WRC-zésre, de aztán önhibájukon kívül mégsem lett belőle semmi. Sőt, úgy nézett ki versenyzés sem lesz. De aztán az utolsó pillanatban intéztek egy 206 WRC-t, amiért valljuk be, sokan összetennék két kezüket. Spiciék is örültek nagyon, és csak az ígért 307 WRC árnyéka mellett tűnik szegényesnek a dolog, valójában nagyon jó kis autó ez ám.

Tagaiék üzleti ügyei mellett úgy tűnik végre teljes szezonnyi versenyzést is megengedhetnek, bár Robi betegsége miatt nem tud versenyautó ülni, Így tamás új navigátorral, és Skoda Octavia WRC-vel rajtol. És volt még másoknak is WRC, és - majdnem - volt Asi is, egyelőre a korábbi A8-as Mitsuval. Na és a Super1600 is nagyon megkeményedett. Bútor-Ignis, Ollé-Ignis, Ifj.Ranga-Ignis. No meg a szokásos Volkswagen, és a többiek. Kemény.

A végeredményt sajtóanyag stílusban közöljük:

A verseny első napján Ifj.Tóth Jánosnak majdnem minden összejött. Bár először még azt hihette április elsejei tréfáról van szó, de amikor harmadszor kellett majdnem nullára lefékeznie a Peugeot 307 WRC-t amiatt, hogy a nézők az úton álltak, már eléggé ideges volt. Persze, bosszankodásra nem maradt idő, száguldani kellett, hiszen még csak a Start Autó-rali első szakaszánál tartottak. Márpedig ezen a napon 12 gyorsaságit írtak elő a rendezők a mezőny számára. Nemcsak neki volt ezzel gondja, hanem a többieknek is, ám valószínűleg neki volt a legnehezebb a dolga, mivel bajnoki címvédőként ő ment végig először a pályákon.

"Valószínűleg egyébként is kaptunk volna legalább öt másodpercet az első szakaszon, mivel egyáltalán nem kockáztattunk, ám az út közepén ácsorgó nézők miatt majdnem tizenöt másodperces hátrányba kerültünk" - mondta a Peugeot-pilóta a szervizparkban - "Nagyon rossz érzés volt, szívem szerint gyorsan mentem volna, ugyanakkor senkit sem akartam elütni. Az autóval egyelőre ismerkedem, még sok újat tud mutatni nekem." A további gyorsasági szakaszok jól sikerültek az ifjabb Tóth, Bahor kettős számára, amely a 12 szakasz közül végül kilencet megnyert, és a napot 4.3 másodperces vezetés birtokában zárta az első helyen, Benik Balázs előtt.

Vasárnap aztán fordult a kocka. Ha van esőtánc, akkor biztos létezik ugyanez ellenkező előjellel is. Nos, az ifjabb Tóth János, Bahor Bea kettős legszívesebben ellen-esőtáncot járt volna vasárnap reggel, amikor felnézett az égre. Eger fölött nyolc óra tájban dörögni, villámlani kezdett az ég, majd leszakadt az eső. Ez nem volt jó hír. Egyrészt azért, mert ifjabb Tóth köztudomásúlag nem szeret vizes pályán autózni, másrészt pedig azért, mert a Peugeot 307 WRC-t még optimális körülmények között sem sikerült megszoknia, nemhogy esőben. Ennek is betudható, hogy az első gyorsasági szakaszon 13.7 másodpercet kapott az őt üldöző Benik Balázstól, és ezzel gyakorlatilag el is dőlt kettejük különcsatája, amit már az előző napon is a sírból hozott vissza Janika.

"Éreztem, hogy nem lesz túl jó az időeredményem, mert a kanyarokban folyamatosan le akart esni az útról az autó" - mesélte Janika - "Valamit biztosan rosszul csinálok vizes pályán, mert ugyanazt éreztem, amit tavaly Pécsett, ahol tetemes előnyt veszítettem el esőben. Ezek után biztosan leülök egyeztetni a mérnökkel, és kielemezzük a komputer adatait. Az volt a legfontosabb, hogy célba érjünk, mert minél több versenykilométert teljesítünk, annál több hasznosítható adat áll a rendelkezésünkre. Bár az első kör után reménytelennek tűnt a helyzet, nem adtam fel. Igaz, ez egyébként sem a szokásom. Próbáltam a lehető legtöbbet kihozni a Peugeot-ból, most ennyire futotta." Mármint a második helyre.

Mert a futamot Benik Balázs nyerte. Ezt szombaton még nem sejtette: A tizenkét gyorsasági az össszeszokás és a kiélezett verseny jegyében telt. "Minden rendben, az autó jó, mi is visszarázódtunk a versenytempóba és -hangulatba. Tavaly nagyon kevés ilyen élményben volt részünk, hogy a technika ok, és csak a csatázásra kelljen figyelnünk. Az utolsó körre sajnos kicsit keményebbre állítottuk a futóművet, és a néhol vizes aszfalton ez nem volt túl szerencsés. A mezőkövesdi záró gyorsaságin a startban ott hagytunk egy kis időt, akadt a rajtprogrammal némi gubanc. A hátrányunk minimális, vasárnap megyünk ugyanígy tovább" - nyiltakozta Balázs szombat este.

Vasárnapra aztán sok minden megváltozott. A Benik Motorsport vasárnap hajnalban kelt, hogy a zuhogó esőben felmérje az útviszonyokat. A meteorológiai vizsgálat jól sikerült, a tapasztalatokat Balázs beépítette remek vasárnapi vezetésébe, és első helyet szállított a csapatnak. "Ennél jobb kezdést nem kívánhattunk volna magunknak! Köszönöm a csapatnak, hálával tartozom nekik azért az önzetlen és mindenre kiterjedő segítségért, amit Egerben nyújtottak. Szombaton alaposan felmértük a Focus WRC-t , az autó határait. Négy másodperc hátránnyal kezdtük a vasárnapot, a vizes aszfaltra olyan gumikat tettünk fel, amivel el kellett vállalni a 13., hosszú gyorsasági technikás részeit, el is vállaltam, és sikerült visszavennünk a vezetést" - mondta Balázs a célban - "A további gyorsokban nem éreztem igazán vitéznek magunkat, mégis sikerült mindegyiket megnyernünk, így az utolsó, mezőkövesdi szakaszon a nézők kiszolgálása mellett már csak végig kellett mennünk. Fáradt vagyok, de nagyon örülök. A csapat és az autó is maximálisan megtette a magáét! Természetesen egy ilyen kezdés nagyon jó alaphangot ad a bajnokságra."

A harmadik helyet pedig Spitzmüller Csaba és Kazár Miklós szerezte meg. A Pacotti Motorsport versenyzői csak a verseny előtti héten találtak autót, miután három héttel a futam előtt derült ki, hogy a januárban lekötött versenyautójukat nem tudják a rendelkezésükre bocsátani. Az idő rövidsége miatt csak egy átmeneti megoldást találtak, amivel 12 értékes pontot szereztek a nyitó futamon.

"A szerdai teszten ültünk először a Peugeot-ban, már ekkor is éreztem rajta, hogy nagyon nehezen kezelhető és vezethető autó. A verseny hivatalos tesztjén is finomítottunk a beállításon, és úgy gondoltuk, hogy jó munkát végeztünk. Az első gyorsaságin rájöttünk, hogy még sem. Ráadásul a hangosításunk is elment. Az első gyorsaságin semmit nem hallottam Mikiből, a másodikon már egy kicsivel többet, de akkor is inkább az autó üvöltött a fülemben. A rossz beállítás miatt nagyon elbizonytalanított az autó, de a második körre váltiztattunk rajta, és akkor már tökéletes volt. Ekkorra sajnos sikerült annyira leszakadnunk, hogy már nem tudtunk beleszólni az élmezőny versenyébe. A második körben két gyorsaságin megpróbáltuk, hogy mire vagyunk képesek, de be kellett látnunk, hogy ehhez fejlettebb technikára van szükségünk" - mondta Csaba - "Másnap már csak a harmadik helyünket szerettük volna megvédeni, ezét inkább óvatosan mentünk. Nem akartunk úgy járni, mint a Budapest Ralin, amikor elkezdtünk sietni, és emiatt hibáztunk. A futam elején maximum a negyedik helyre vártam magunkat, ehhez képest a harmadik hely nagyon jó. Remélem, Miskolcon egy jobb autóval fel tudjuk venni a versenyt az első helyért."

A többiekről sajtós szokás szerint most nem lesz szó (nem igaz, természetesen a TotalCar ebben is kivétel, mindenkivel foglalkozunk egy kicsit). Álljon itt a végeredmény, és említsük meg a következő futamot, mely Miskolcon lesz, és fellép a megújult másodosztály is.

Eger Rali 2006

1. Benik Balázs-Varga István Ford Focus WRC
2. 1 ifj. Tóth János-Bahor Bea Peugeot 307 WRC
3. Spitzmüller Csaba-Kazár Miklós Peugeot 206 WRC
4. Vizin László-Táborszki Attila Toyota Corolla WRC
5. ifj. Angyalfi Károly-Nyirfás Julianna Mitsubishi EVO VI
6. Botka Dávid-Gabura Krisztián Mitsubishi EVO VI
7. Bútor Róbert-Tóth Vilmos Suzuki Ignis S1600
8. Botka Krisztián-Mihalik Péter Mitsubishi EVO VI
9. Béres Jozef jr.-Petr Stary Suzuki Swift S1600
10. Tóth Tibor-Szabó József Mitsubishi EVO VI
11. Borbereki Csaba-Lukács József Mitsubishi Evo VI.
12. Szajky István-Horváth Lajos Mitsubishi EVO V.
13. Pálinkás Zsolt-Bagaméri László Volkswagen Polo
14. Pintér László-Bebtó Ferenc Mitsubishi EVO VI
15 .Vas Zoltán-Csontos Tamás Nissan Almera
16. Ifj. Ranga László-Czakó Janek Suzuki Ingis S1600
17. Michal Riecica-Subaru Impreza Spec C
18. Trencsényi József-Trencsényi Tamás Mitsubishi EVO VI
19. Hankó László-Tóth Péter Mitsubishi EVO IX.
20. Igor Drotár-Vladimír Banoci Mitsubishi Lancer Evo VI
21. Ollé Sasa-Kerék Balázs Suzuki Ingis S1600
22. Martin László-Takács Attila Mitsubishi EVO VI
23. Peter Gavlak-Jaroslav Novák Mitsubishi Lancer Evo VIII
24. Marcin Beltowski-Daniel Lasniak Subaru Impreza STi
25. Bessenyey Zoltán-Tóth Zoltán Opel Astra OPC
26. Kakuszi Zsolt-Kakuszi Csaba Volkswagen Polo
27. Várkonyi Szabolcs-Dalmady Viktória Peugeot 206 RC
28. Krózser Menyhért-Papp György Honda Civic TYPE-R
29. BALÁZS "ÖCSI"-Pelyhe György Lada 21074
30. Baracskai Zsolt-Lovász Tibor Renault Clio RS2000
31. Spindler Jenő-Bihacker Viktor Opel Kadett GSI
32. Szabó László-Kaluzsa Tamás Lada VFTS
33. Ábrahám Zoltán-Tóth Gábor Honda Civic TYPE-R
34. Papp Levente-Szedő Csaba Peugeot 106 GTI
35. Varga Zoltán-Sand Ferenc BMW M3
36. Dr. Varga Attila-Skoda Felicia KitCar
37. Osváth Péter-Mitsubishi EVO VI
38. Fenyvesi Gábor-Gyöngy Imre Lada VFTS
39. Igor Vlasaty-Anton Stropkovic Seat Ibiza Kit Car
40. Rádli József-Popovics László Peugeot 306 S 16
41. Gonda Zsolt-Petróczi Réka Honda Civic VTi
42. Nagyváradi Zsolt-Szekeres Zoltán Suzuki Ignis
43. Notheisz Attila-Domonkos Eszter Lada VFTS
44. Gyarmati Ariel-Galuska Szabolcs Suzuki Ignis
45. Szabó Bence-Géczy Tamás Suzuki Ignis
46. Zsíros Imre-Forray Zsolt Lada VFTS
47. Boroznaki Tibor-Kiss András Lada
48. Nagy Imre-Tömöri Zsolt Sándor Lada 2107 1500 L
49. Molnár Gabriel-Maros Suchác Skoda Felicia
50. Hodosi Gábor-Szoták Zoltán Lada 2107
51. Baksai László-LABONCZ LáSZLó Lada 2105
52. Veszprémi Roland-Kassai Kitti Peugeot 306 S16
53. Csomor László-Golarz Ferenc Lada 2105
54. Szijj Csaba-Stróbl Balázs Suzuki Ignis
55. Ripka Gábor-Lenzsér Orsolya Opel Astra OPC
56. Rongits Attila-Hannus László Lada VFTS
57. Rónavölgyi Endre-Tóth Róbert Skoda Felicia LX 1,6
58. Pavol Nagy-Miroslav Zajac Renault Clio 16V
59. Novák Szabolcs-Rébay Bence Suzuki Ingis
60. Fehér István-Leirer Zsolt Lada 2105
61. źudovít Pollák-Dusan Svec SkodaFabia
62. Amir Leybov-Radó István Honda Civic+G145
63. Bodolai László-Kertész Krisztián Opel Astra OPC
64. Alaxay Viktor-Bolla Karesz Honda Civic 1,6 VTI