A finnországi futam mindig a legnehezebb versenyek közé tartozott. A pilóták emlékeiben az irdatlanul nagy sebesség, a hatalmas ugratók, és a szűk, kanyargós erdei utak kavarognak. Idén azonban a fák nem voltak annyira közel, és az út sem olyan poros, mint amire számítottak. Így szerencsére nem történt komolyabb baleset az évről-évre csak gyorsuló autókkal.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A feladat idén sem volt egyszerűbb. Több, mint
1600 km volt a verseny hossza, 21 gyorsaságival, ami összesen 406
km eszeveszett száguldást jelent. Fogytak is a versenyzők rendesen,
a 158 indulóból mindössze 79-en látták meg a céldobogót. A
kiesettek között azért nem sok finn volt. Ez a nemzetiség fordul
elő a verseny történetében a legtöbbször a dobogós helyezést
elérőket tekintve.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Mindjárt a legelső gyorsaságin elköszönt a
Mitsubishi király
Tommi Makinen. A 8 kilométeres pályán neki elég volt a
feléig eljutni, és az autó meg is állt. Na jó, előtte azért
nekiment egy fának és eltörte az első felfüggesztést, így
nem fogható az autóra, hogy nem sikerült Big Mak-nek megnyernie a
24. VB futamát, amivel sporttörténeti rekordot írhatott volna. A
csapat szekerének tologatása a másik két pilótára, Loix-ra és az
ideiglenesen szerződtetett Gardemeisterre maradt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Loix rohant, ahogy csak bírt, erőfeszítése a 10. helyhez
volt elég. Gardemeister azonban nem volt annyira hepi a hétvégén.
Nem találta a hangsúlyt a számára ismeretlen autóval. Sziklának is
ütközött mindjárt az első gyorson. Azért tovább tudott haladni, de
nem sok sikerrel. Az utolsó napon feltornázta magát a 14.-ről a 11.
helyre, aztán
a legutolsó gyorsaságin pozdorjává törte az autót néhány
ugratót követő bukfenc-sorozattal.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A
Peugeot csapat azonban elégedett lehet a szerepléssel. 13
pontot szákoltak a hétvégi mutatvánnyal, a győztes Grönholm, és a
negyedik helyen záró
Rovanpera teljesítményének köszönhetően. Ezzel azonban
még mindig csak a harmadik helyen állnak az éves
összesítésben, de ki tudja, mit hoz a jövő. Tavaly a Peugeot öt
versenyt nyert meg az utolsó hatból.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első gyorsaságitól kezdve
a tavalyi fílinget idézte a Peugeot-k fölénye. Az autók
ugyanis végre úgy gondolják, itt az ideje végig teljesíteni a
versenyeket. Az első két helyen ők álltak, de az egész futam alatt
a felfüggesztéssel bajlódó Rovanpera az utolsó szakaszon
elvesztette az ezüstös helyet. A trió harmadik tagja,
Auriol a 13. szakaszon a rossz gumiválasztással kapott
hátránnyal a zsebében, egy hatalmas ugratás után mindent
leszaggatott az autó aljáról, és kiesett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Subarusok vesszőfutása is a végéhez közeledik, legalábbis
biztatóak a jelek. Iszonyatos tempóval autózva a második helyen
zárt
Richard Burns. Már az első nap is kihajtotta a kék vas
beleit, de sikerült átvennie a vezetést a nap végére. Ezzel azonban
a második napon ő takaríthatta le a pályákat, mindjárt az elsőn
begyűjtve egy bal hátsó defektet, amivel persze hátrébb csúszott.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A kékek különítményének további tagjai,
Martin és Solberg is dobogóközeli helyeken végeztek (5. és
7.) ezzel demonstrálva a csapat fölényének lehetőségét. Az észt
származású
Martin különösen erős ütőkártyának bizonyulhat, hiszen a
verseny folyamán sosem került ki az első hat közül, bár ő pontot
nem hozott a csapatnak, így csak sajátos érdekek vezérelték a
nagyokat is megszégyenítő száguldásra.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Na és a Forddal mi van? -kérdezik a hozzáértők.
Nos, ők teljes mértékben taktikázva versenyeztek.
Makinen kiesése után
McRae és Sainz feladata az volt, hogy minél több pontot
szerezzenek a csapatnak.
McRae helyzete különösen nehéz, hiszen a világbajnoki
pontversenyben ő áll legközelebb Makinen-hez. Így neki nagyon
fontos lenne egyéniben is a lehető legjobb helyezést begyűjtenie,
de a túlzott rohanás végzetes lehet a csapat számára is.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Mindenesetre nem történt baj, higgadtan - néha
azért kivillantva némi fogfehéret - gyorsaságit is nyerve végül a
dobogó harmadik fokára állhatott. Sainz sem adta sokkal alább, ő az
ötödik helyet csípte el, azzal a nehézséggel, amit a szombati napon
begyűjtött hátsérülés jelentett számára. Ezzel a mérsékelt
diadalmenettel (és a Mitsubishi pontmentes szereplésével)
a Ford egálban áll az élen a pirosakkal a gyártók
versenyének éves összesítésében. McRae pedig négy ponttal közelebb
lépett Makinen-hez.
![]() |
|
![]() |
![]() |
fék??? |
A versenyen tiszeteletét tette még két
veteránnak számító versenyző is. Egyikük
Juha Kankkunen, aki most a Hyundai csapatban kapott
lehetőséget az örömautózásra.
Felejthetetlen élményt nyújtott a nézőknek, mígnem ő is egy
ugrató áldozata lett. A földetéréskor ugyanis eltörtek az autó
fékjei, így feladni kényszerült a futamot. A részvétele azonban
értékes teszt adatokat szolgáltatott a csapat mérnökeinek, melyeket
a további fejlesztésekhez tudnak felhasználni. Szükség is lesz
rájuk hiszen a törzsgárda-tagok,
Ericcson, és Alister McRae csak a 12.-13. helyekre érkeztek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A másik unikum,
Stig Blomquist - a ballábfék-király - szereplése a Skoda
Octavia WRC-vel. Ő egyébként is részt az idei küzdelmekben, de egy
kicsit szerényebb, N csoportos Mitsubishi Lancerral. Nem is
akárhogyan, hiszen a bajnokság hatodik helyén áll az 55 éves
versenyző. A Skodás beindulás kölcsönös együttműködésnek számít a
csapattal, mellyel már évek óta jó a kapcsolatuk.
A Skoda nem okozott gondot az öregnek, és szépen be is
terelte az 22. helyre. A véleménye az autóról és a futamról:" Az
autó nagyon jó, a verseny kicsit rövidnek tűnt, kezdjük újra
elölről."
![]() |
|
![]() |
![]() |
A cseh csapat állandó pilótája,
Schwarz a fülét fájlalta a verseny alatt, így legyengülve a
15. helyre érkezett: "Örülök az eredménynek, ilyen körülmények
között. Ha kivesszük a listából az összes finnt, benne vagyunk a
Top 10-ben, ahová egyébként is illenénk".
Thiry,
a másik Skodás a rutintalanságra fogja a 17. helyezést. Azt
mondja, több éven át kell ezen a speciális körülményeken zajló
versenyen szerepelni ahhoz, hogy eredményes legyen valaki. Ezért ő
eljön jövőre is.
Pilóták:
Tommi MAKINEN 40
Colin MCRAE 34
Carlos SAINZ 27
Harri ROVANPERA 23
Richard BURNS 21
Marcus GRONHOLM 14
François DELECOUR 14
Didier AURIOL 10
Petter SOLBERG 9
Freddy LOIX 9
Armin SCHWARZ 7
Thomas RADSTROM 6
Gilles PANIZZI 6
GARDEMEISTER 5
Toni Toshihiro ARAI 3
Markko MARTIN 2
Alister MCRAE 1
Pasi HAGSTROM 1
Philippe BUGALSKI 1
Gabriel POZZO 1
Gyártók:
FORD 66
MITSUBISHI 66
PEUGEOT 39
SUBARU 35
SKODA 15
HYUNDAI 10
