Tragédia...

2005.09.19. 09:55

Ez most tényleg komoly lesz. Legalábbis megpróbálok nem viccelődni. Tragikus esemény történt ugyanis a hétvégi angliai vb futam utolsó napján. Azt hiszem, ezzel kezdem, aztán gyorsan elmondom mi volt előtte, többre most nem leszek képes.


Michael Park

A Peugeot 307 WRC-vel versenyző Markko Martin vasárnap délelőtt, az aznapi második gyorsaságin, viszonylag nagy sebességgel nekicsúszott egy fának az autó jobb oldalával. Ő karcmentesen kiszállt az autóból, navigátora, Michael Park viszont ott helyben meghalt. A csapat visszahívta a versenyből a másik autóját is, a rendezők pedig megszakították a futamot.


Grönholm és a csapat a visszahívás miatt pont nélkül fejezte be a versenyt, és így a versenyben domináló Loeb jött volna ki győztesnek, amivel már a világbajnoki címet is bezsebelhette volna, a még hátralévő négy futam eredményétől függetlenül. Loeb viszont úgy gondolta, nem szeretné a vb címet ilyen körülmények között megszerezni, ezért az utolsó szervizponton direkt kikésett. A büntetéssel, amit ezért kapott csak a harmadik helyre érkezett be. A versenyt pedig Petter Solberg nyerte a Subaruval, zsinórban negyedszer. Ezzel aztán úgy alakult a pontállás, hogy Solbergnek és Grönholmnak még matematikailag van esélye Loebbel szemben a bajnoki címre.


Tehát az idei rali VB 12. futamáról van szó. Össztáv 1254 km, gyorsaságik hossza 357 km, helyszín Wales. Péntek, az első nap a papírforma szerint alakult. Loeb + 20 másodperc és Solberg, aki a HMCS, és - eddig - háromszoros győztes. Grönholm eleinte még kemény Loeb ellenfélnek ígérkezett, az első gyorsot simán megnyerte, de aztán gondok voltak a fékjével, és a 19. helyre csúszott. Aztán a javítás után belehúzott, az utolsó kettőt ismét megnyerte és a negyedik helyig tornázta vissza magát.


A nap legváratlanabb helyezését Rovanpera hozta a Micuval. Még egy gyorsot is megnyert, és harmadikként futott be a célba. Duval viszont az előző, németországi szereplését messze alulmúlta. Végülis ötödiknek betámolygott, de ez ugye csak az ellenfelek hiányában történhetett, ahogy azt már a finn futam során kifejtettem…

A remekül haladó Rovanpera melletti másik Mitsubishis, Galli most nem volt annyira figyelemfelkeltő. Ment-mendegélt, de valahogy nem az igazi… a tizedik helyet érte el az első nap, ami azért időben nem olyan rossz, hiszen a negyedik helyen álló Grönholmtól alig 20 másodpercnyire volt.


A Fordnál dolgozó Gardemeister tudta, hogy most virítania kell, ha a csapatnál akar maradni. Ment is, ahogy tudott, és megpróbált a dobogós helyek közelében maradni. Inkább kevésbé, mint többé sikerült. Kresta a másik Focus WRC-vel óvatoskodott a csúszós utakon, így nem sikerült még az első tízbe sem bentmaradnia.

És persze ott volt még a pályákon személyes kedvencem, a nagy visszatérő Colin Mcrae egy Skoda Fabia WRC-vel. Visszatért a nagy öreg - aki szintén HMCS, és háromszoros győztes -, hogy megmutassa a gyerekeknek, hogyan kell ezt csinálni. Persze a némileg megkopott rutin, meg a nem éppen toppos verda miatt alig futotta a hatodik legjobb időkre, de akkor is örülök, hogy ott volt újra.


Az első nap végén aztán Loeb kapott egy kis büntit, és ezzel elvesztette előnye felét Solberggel szemben. Ennek ellenére szombaton nem sokat változott a helyzet sem időjárásilag, sem helyezésileg, sőt. Loeb minden egyes gyorson Solberg orra alá dörgölt néhány másodpercet – az utolsó kivételével megnyerte az összeset -, így a nap végére már 40-el vezetett előtte. Solberg pedig nem variált, úgy tűnik beletörődött a második helyezésbe. Grönholm azonban nem nyugodott, már harmadikként értékelhette, hogy bár az első hely elérhetetlen távolban volt, az utolsó napra jó kis csatába szállhat Solberggel az ezüstért. Aztán ugye mégsem…

Mögöttük kisebb trónviszályok folytak. Martin a dobogós helyben reménykedett, de közben a mögötte levő Gallit és Rovanperát kellett szemmel tartania. McRae nem hitte volna, de pont tanítványával, Kris Meeke-vel állt harcban a tizedik hely környékén. És mégis Higgins lett a tizedik, mögötte McRae, és alig hat másodperccel következett Meeke. Aztán jött a vasárnap és minden értelmét vesztette… Következő futam szeptember-október fordulóján lesz Japánban.

 

És hogy teljes legyen a hétvége, mindeközben a hazai srácok a Mecsekben vívtak. Tök nyitott a bajnokság, és szerencsére a futamok is úgy alakulnak, hogy nincs esély a jóslásra. Akármi megtörténhet, és bizony meg is történik. Most Pécs környékén is volt miért felhúzni a szemöldököket.


A péntek esti prológot követően még nem volt sok érdekfeszítő dolog. Lenyomták a dolgot a fiúk, aztán elmentek aludni, hogy szombaton aztán újult erővel tapossanak a pedálokra. Négy gyors lett előírva szombatra és mindet Janika nyerte meg, a Peugeot 206 WRC-vel. Mögötte sem volt nagy tumultus, Turi volt a legközelebbi legény a vidéken, 22 másodpercnyi hátrányt szedett össze a négy gyors alatt. Az őt követő Spicmüller pedig már több mint 40-et. Az első napot a negyedikként befejező Michna Ottó pedig jócskán túl volt a két perces hátrányon, így bizonyossá vált, hogy a verseny első helyezettje a szombati első háromból fog kikerülni.


Persze mindehhez hozzájárult, hogy a szombat rendesen szedte áldozatait. A két szakasz – mindkettő kétszer - 18 és 28 km hosszú volt, amihez nem nagyon vannak hozzászokva a hazai menők. Kiesett Benik Balázs aki a verseny előtt még vezette a bajnokságot. Herczighék a Focus WRC-je, és a Tagai testvérek Skodája is korán elbúcsúzott, hogy csak a WRC-seket említsem. A prológot még 122 autó teljesítette, szombat este viszont már csak 83-an álltak be a Parc Fermébe.

Vasárnap már sokkal rövidebb gyorsaságik várták a fiúkat, utolsónak pedig egy szuperspeciál. Janika előnye folyamatosan fogyott, Turi rettenetesbe kapcsolta magát. A Peugeot-s versenyző a csúszós utakra, és a nem túl kedvező gumiválasztásra fogta a lassulást. Turi viszont pont itt van elemében, így nem csoda, hogy az utolsó előtti gyorson át is vette a vezetést, ha csak három tized másodperccel is. Janika az utolsóra még bepróbálkozott egy újabb gumifajtával, de ez sem jött be, és Turi előnyét tovább növelve megnyerte a futamot.


Janika második helye viszont roppant értékes, mivel a nyugodt, harmadik helyre befutó Spici vette át a bajnokságban az első helyet, Janika pedig közvetlenül mögötte, alig három pontos távolságban áll, egálban Benikkel. Így aztán továbbra is tök nyitott a bajnokság, és zempléni futam fog sok mindent eldönteni. Ugyanis még Turi is esélyes, hiszen kilenc ponttal van lemaradva az elsőtől. Bár ő úgy nyilatkozik, hogy a bajnokság számára valahol Budapest környékén úszott el, utalva a Budapest Ralis kudarcara.


Természetesen a kisebb kategóriákban is vérre menő harcok folytak, és Bútor Robi is bemutathatta végre, hogy egy top Super1600 mire elég a hazai mezőnyben. Kemény csatát vívott szombat délelőtt Ollé Suzukijával, de aztán az Ignisben elromlott a generátor, és az autó megállt.

A vasárnapból Turi szárnyalása mellett még Pethőék utolsó két gyorson bemutatott abszolút harmadik ideje volt figyelemre méltó, valamint Hideg Krisztián emberes esése. Azt beszélik, hogy egy balos kanyarban féktávon kapott defektet, ami a fák közé az árokba repítette, ahol az autó fejtetőre is fordult. Az abszolút negyedik, és kategóriája első helyéről esett ki.


Ennél csak Tárnokék kiesése alakult jobban. Sőt, jobban nem is alakulhatott volna. A hetedik gyorsaságin motorhiba miatt álltak ki, de előnyük a bajnokságban elegendő ahhoz, hogy a szezonzárótól függetlenül ismét az A/7 kategória bajnokai legyenek.

Szóval október közepén Zemplénben szezonzáró. Meglátjuk... Addig is részletes eredmények és statisztikák megtalálhatók a TotalCar közreműködésével üzemelő Yokohama Rallylive oldalon.

A képekért köszönet a médiafotó csapatának, a foldiattila.hu-nak, és DuEn-nek.