Dakar: jövőre ismét a klasszikus útvonalon
Jövőre rendezik 26. alkalommal a Dakart. Az
eredetileg Párizs-Dakar Rali néven híressé vált sivatagi erőpróba
az utóbbi pár évben - különböző okokból kifolyólag - rövidebb, de
az eredetitől legalábbis egészen eltérő útvonalakon zajlott.
A 2004 január 1-én induló verseny rajthelyét egyelőre még nem
határozták meg, de az biztos, hogy
valahonnan Franciaországból rajtol a mezőny, és a cél
ezúttal ismét a szenegáli főváros, Dakar lesz.
Spanyolország átszelése után mindenki kompra
száll, majd 3-án már Marokkóból mennek tovább a versenyzők, majd
ezután melegszik fel a pite. Először Mauritánia
erg-jein (kősivatag) kell átkelniük, ami az egyik
leggyilkosabb rész, majd következnek Mali homokos tájai. Ezután
egynapi pihenőt kapnak a pilóták és navigátoraik, amit az afrikai
Svájcban (
copyright: Hubert Auriol, főszervező), Burkina Faso-ban
tölthetnek majd el.
A pihenést követően Malin és Mauritánián át visszakanyarodnak
Szenegálba, ahol átszelik a szavannát, és így érkeznek meg a Pink
Lake partján fekvő Dakarba.
Már akik...
A versenyen egyéb változások is várhatóak a
tavalyi évhez képest.
A négykerék-hajtású autóknál
betiltották a guminyomás szabályozó-rendszerek alkalmazását,
bár a kétkerekesek továbbra is használhatnak ilyet, míg a
motorosoknál maradt az abroncsot kitöltő hab használatának
lehetősége.
Túl gyorsak lettek a motorosok - a szervezőbizottság
véleménye szerint, így elképzelhető, hogy valamilyen módon
szabályozni fogják a maximális teljesítményt. Ennek mikéntjéről még
nem határoztak, de ha június végéig nem születik döntés, akkor ez a
változás csak 2005-től lép életbe.
Idén is
lesz Maraton-szakasz, ahol csak a szakaszidőn belül lesz
alkalom a hibák kijavítására, valamint navigációs szakasz, amit
csak egészen vázlatos tájékozódási útmutatások alapján kell
teljesíteni a versenyzőknek.
A magyarok idén is szép számmal képviseltetik
magukat. Az autósoknál indul az eddigi legsikeresebb magyar Dakar
induló, a Kis-Czeglédi páros, a Dakar veterán Szalay Balázs Laklóth
Aladárral, a neves autóépítő, Gál István Oroszlán Tiborral, a
Liszi-Rack kettős, valamint a türelmének és megfontolt vezetési
stílusának köszönhetően tavaly sikeresen célba érkező Palik-Darázsi
összetételű csapat. A kétkerekűek mezőnyében a tavaly sajnálatos
módon idő előtt búcsúzó Szilvási Péter próbálkozik ismét a sivatag
meghódításával.
A tájékoztatóra Magyaroszágra utazó Hubert Auriol szerint a verseny hosszabb és keményebb lesz, mint idén volt, ezért a versenyzőknek elsősorban kitartásra érdemes gyúrniuk. Ebben, különösen az idén először indulók számára, sokat segíthet a szeptember-október környékén valamely afrikai országban megrendezésre kerülő Dakar-iskola, ahol sokat látott öreg rókák árulnak el titkokat a sivatag sikeres abszolválásához.