Dakar: jövőre ismét a klasszikus útvonalon

2003.06.13. 15:04
 
   
   

Jövőre rendezik 26. alkalommal a Dakart. Az eredetileg Párizs-Dakar Rali néven híressé vált sivatagi erőpróba az utóbbi pár évben - különböző okokból kifolyólag - rövidebb, de az eredetitől legalábbis egészen eltérő útvonalakon zajlott.
A 2004 január 1-én induló verseny rajthelyét egyelőre még nem határozták meg, de az biztos, hogy valahonnan Franciaországból rajtol a mezőny, és a cél ezúttal ismét a szenegáli főváros, Dakar lesz.

 
   
   

Spanyolország átszelése után mindenki kompra száll, majd 3-án már Marokkóból mennek tovább a versenyzők, majd ezután melegszik fel a pite. Először Mauritánia erg-jein (kősivatag) kell átkelniük, ami az egyik leggyilkosabb rész, majd következnek Mali homokos tájai. Ezután egynapi pihenőt kapnak a pilóták és navigátoraik, amit az afrikai Svájcban ( copyright: Hubert Auriol, főszervező), Burkina Faso-ban tölthetnek majd el.
A pihenést követően Malin és Mauritánián át visszakanyarodnak Szenegálba, ahol átszelik a szavannát, és így érkeznek meg a Pink Lake partján fekvő Dakarba. Már akik...

 
   
   

A versenyen egyéb változások is várhatóak a tavalyi évhez képest.
A négykerék-hajtású autóknál betiltották a guminyomás szabályozó-rendszerek alkalmazását, bár a kétkerekesek továbbra is használhatnak ilyet, míg a motorosoknál maradt az abroncsot kitöltő hab használatának lehetősége.

 
   
   

Túl gyorsak lettek a motorosok - a szervezőbizottság véleménye szerint, így elképzelhető, hogy valamilyen módon szabályozni fogják a maximális teljesítményt. Ennek mikéntjéről még nem határoztak, de ha június végéig nem születik döntés, akkor ez a változás csak 2005-től lép életbe.

 
   
   

Idén is lesz Maraton-szakasz, ahol csak a szakaszidőn belül lesz alkalom a hibák kijavítására, valamint navigációs szakasz, amit csak egészen vázlatos tájékozódási útmutatások alapján kell teljesíteni a versenyzőknek.

 
   
   

A magyarok idén is szép számmal képviseltetik magukat. Az autósoknál indul az eddigi legsikeresebb magyar Dakar induló, a Kis-Czeglédi páros, a Dakar veterán Szalay Balázs Laklóth Aladárral, a neves autóépítő, Gál István Oroszlán Tiborral, a Liszi-Rack kettős, valamint a türelmének és megfontolt vezetési stílusának köszönhetően tavaly sikeresen célba érkező Palik-Darázsi összetételű csapat. A kétkerekűek mezőnyében a tavaly sajnálatos módon idő előtt búcsúzó Szilvási Péter próbálkozik ismét a sivatag meghódításával.

 
   
   

A tájékoztatóra Magyaroszágra utazó Hubert Auriol szerint a verseny hosszabb és keményebb lesz, mint idén volt, ezért a versenyzőknek elsősorban kitartásra érdemes gyúrniuk. Ebben, különösen az idén először indulók számára, sokat segíthet a szeptember-október környékén valamely afrikai országban megrendezésre kerülő Dakar-iskola, ahol sokat látott öreg rókák árulnak el titkokat a sivatag sikeres abszolválásához.