Új autó, új kategória, hazai csapat, számos külföldi verseny. Mi kellhet még?
Hetedik János - a hétszeres magyar ralibajnok Ifj.Tóth - most úgy tűnik, olyat kap, amilyet más még nem nagyon. A Peugeot Sport műhelyében magyar szerelők összeraktak neki egyet a gyár legújabb versenykocsijából - amit én már ősszel vezettem, hihi -, és hazai szervizeléssel fog versenyezni az idei szezonban. Ez azért érdekes, mivel Janika saját bevallása szerint egyrészt ez élete, és egyben közel húsz éves autóversenyzői pályafutása során ez az első zsír új versenyautója.
Másrészt, mivel az autót a ralis körökben elismert TRT műhely szervizeli, az autóval sokkal több időt tölthet együtt a versenyzőpáros - Bahor Bea a navigátor, akárcsak tavaly -, így valószínűleg hamarabb összeszoknak, mint a korábbi években, amikor volt, hogy csak a versenyt megelőző nap érkezett meg a gép.
Szerintem azonban az egész ügy lényege, hogy úgy tűnik végre eljött
az az idő,
amikor egy a magyar bajnokságot már rég kinőtt versenyző
kipróbálhatja magát nemzetközi szinten is. Persze eddig is voltak
különféle fellépések az országon kívül, sőt Janika is versenyzett már,
ráadásul szép eredménnyel kint, de most úgy tűnik hosszabb távú a
program, nemcsak egy futamra szól. Idén Janika a Peugeot 207
Super2000-es autóval három IRC (International Rally Series) versenyen
vesz részt. Ez a sorozat kilenc futamból áll idén, és Janikáék a belga,
a cseh és az olasz versenyen tervezik a részvételt. Remélem jövőre még
többön.
Az IRC egy újonnan létrehozott
nemzetközi sorozat, amelyet az FIA írt ki, és amely a remények
szerint egy vadonatúj generáció születését eredményezi majd. A
sorozat célja, hogy olyan bajnokság legyen, amely a tv-nézők és a
gyártók számára egyaránt vonzó, nagyszabású projekt. Híres
versenyzőknek, fiatal pilótáknak és amatőr ralisoknak ad
lehetőséget arra, hogy együtt versenyezzenek. A gyártók jó esélyt
kapnak, hogy igazán nívós nemzetközi sorozatban méressék meg
autóikat.
Két bajnoki címet osztanak az IRC sorozatban, az egyiket a
legjobb pilóta, a másikat a legjobb gyártó kapja, akárcsak a
világbajnokságon. Gyártói oldalról a VW, a Toyota, a Fiat, és a
Peugot jelezte eddig részvételi szándékát. A versenyzőkre vonatkozó
szabályok szerint a mezőnynek összesen két napja van arra, hogy
bejárja a kilenc pályát. Reggel héttől este tízig lehet
tréningezni, ami azt jelenti, hogy három-négynél több átfutásra
biztosan nem lesz lehetőség.
Janikának egyébként az olasz futam nem lesz ismereteln,
hiszen a korábbi San Remo-ralin részt vett 1996-ban és 1998-ban, és
ez utóbbi majdnem ugyanaz a verseny, mint az idei IRC-futam.
Persze a hazai közönség is láthatja majd verseny közben, hazai futamon, elsőként az április végi Miskolc-ralin, aztán ahogy alakulnak az események az év vége felé még egy hazai versenyt terveznek. Mivel azonban itthon a Super2000-es kategóriában egyelőre nincs túl nagy tolongás - állítólag még egy Fiat Abarth várható a magyar mezőnybe, de ez is még csak hallomás -, nem nagyon lesz ellenfele Janikáéknak. Az autó a WRC-kkel nem veheti fel a versenyt, így talán az N-es autók között lesz valahol. Ez majd elválik. Az azonban biztosnak tűnik, hogy a csapat megnyeri a biztonság kedvéért már idénre is kiírt Szuper 2000 magyar bajnokságot.
Mivel a WRC autók lassan mindenhol kiszorulnak a nemzeti bajnokságokból - az FIA költsgécsökkentést erőltető hozzállása miatt -, mindenképp helyes lépésnek tűnik, hogy már most megkezdik a tapasztalatgyűjtést ezzel az új kategóriával.
IRC 2007 versenynaptár
Szafari-rali, Kenya (murva), március
9-11.
Török rali, Törökország (murva), május 11-12.
Ypres Westhoek-rali, Belgium (aszfalt), június 22-23.
Orosz rali, Oroszország (murva), július 13-14.
Rally Vinho da Madeira, Portugália (aszfalt), augusztus 2-4.
Barum Rally Zlin, Csehország (aszfalt), augusztus 24-26.
San Remo-rali, Olaszország (aszfalt), szeptember 28-30.
Rally du Valais, Svájc (aszfalt), október 25-27.
Kína-rali, Kína (murva), november 23-25.