Wartburggal Schumi nyomában

2001.08.30. 11:04

Tegnap -gyakorlatilag titokban - sikerrel lezajlott a Hungaroring első nyílt napja. Sehol nem hirdették, mi is csak a Hungaroring honlapjának apró betűs részében bukkantunk rá. A rendezők az első próbálkozás alkalmával nem forszírozták a tömeges részvételt, úgyhogy a pályán jórészt csak a Honda Klub Integrái, meg néhány bennfentes kergetőzött.

 
   
    Kanyarban visszaveszünk az üveghangból

A Hungaroring Sport Rt. és a Racing System Kft rendezvényét hivatalosan úgy hívják, Autós Napok. A lényeg röviden: az Autós Napok alkalmával reggel kilenctől délután ötig van lehetőség 30 perces időszakokban a pálya használatára, a rendező által az esemény napján meghatározott 10 perces szünetekkel. A résztvevőket reggel 8 órától fogadják. A résztvevők száma és a járműtípusok függvényében a rendezők alakítják ki a pályahasználat rendjét.

 
   
 

Az Autós Napok annyival tudnak többet a gokartpályáknál, hogy egyrészt magán a Ringen autózhatunk, másrészt megtudjuk végre, megvernénk-e Schumit az ültetett Kadett GSI-vel. A regisztráció után lóerő alapján kategóriákba osztják a versenyzőket. Egy-egy futam a boxutcából indul, felvezető körrel, hogy a szűz résztvevőknek is fogalmuk legyen a kanyarokról.

 
   
   

A felvezető körben előzni nem szabad. Az ismerkedő kör végén irány a boxutca, libasorban: innen indítják néhány másodperc különbséggel az autókat. A három körös zúzás alatt már lehet előzgetni, de természetesen vannak bizonyos ésszerű szabályok a versenyzők és az autók testi épségének megóvására - a gyorsabbat elengedjük, műszaki hiba esetén félreállunk, kiszállunk, és elhagyjuk a pályát, stb.

A versenypálya használatának előfeltétele minden esetben legalább egy éves, érvényes jogosítvány, továbbá a vezető nevére kiállított forgalmi engedély. Amennyiben a gépkocsi vezetője és a forgalmi engedélyben szereplő tulajdonos nem egyezik, úgy a tulajdonos írásos - két tanú által hitelesített - hozzájárulása (meghatalmazása) szükséges, ez már egy kicsit megnehezíti a cégautók gyilkolását, ami oly' elterjedt a Flúgos Futamon.

 
   
  Az alkalmi TotalCar csapat járműparkja

A TotalCar tényfeltáró különítménye két kategóriában állt rajthoz. Először Nínó Karotta próbálta tönkretenni Nissan 200 SX-ét. Az anyósülésben különösen embert próbáló feladat a kapaszkodás, és hogy a biztonsági öv váltakozó erővel csavargatja az ember gyomrát. Az igazi hányinger a második körben futott be, amikor rettenetes, émelyítő égett fékszag öntötte el az utasteret. Végül nagyjából egy kiló olaj távozott a turbón át, és a féktárcsákat cserélni kell, de utóbbi amúgy is időszerű volt.

 
   
   

Eztán jött a java: a frissen elhozott Kia Rio (a teszt hamarosan olvasható) az 1-es kategóriában bizonyította, hogy az 1300 köbcentis koreai autót nem véletlenül aposztrofálja a gyár "családi sportkombinak". Na jó, ez többé-kevésbé vicc volt, de a Kiával sikerült megelőzni egy kétütemű Wartburgot és egy Ford Escortot.

 
   
 

Megelőzött viszont egy 1.6-os Suzuki, és a legagresszívebb ideális ív-kanyarvételekkel sem sikerült tartani a fekete Honda Integrát, amit azóta sem értünk, hogy került a futamba. A kanyarokban szinte mindig úgy éreztük, lefordulnak a felniről a virsligumik, de még most is rajta vannak: fantasztikus.

A Nagy Britanniában Track day-nek nevezett műsornak jelentős hagyományai vannak, valamennyi jelentősebb versenypályán száguldozhatnak civilek is a megfelelő napokon. Az Autós Napok is nagy sikerre számíthat, főleg ha az autósok tudomást szereznek róla. Mert erre aztán lenne igény: ahol egy hete még Schumacher füstölte a gumikat, most Kiával támadunk a belső íven egy ezerrel sodródó Wartburgot.

Részvételi díj: Egész napra: 5.000.- Ft + 12 % ÁFA (saját gépkocsival)
Félnapos kedvezmény: 14 óra után 3.000.- Ft.+ 12% ÁFA (saját gépkocsival)
Az Autós Napok időpontjai:
2001. augusztus 29. (szerda)
2001. szeptember 19. (szerda)
2001. október 03. (szerda)