Ha az ember kirándulni indul, mindenre felkészül, és magával viszi a fél lakást. Ugyanígy vannak a terepjárósok is. "Az autóban elfér!" - felkiáltással bepakolják a lakás mellé a műhelyt is. Miért lennének kivételek a terepjáróval versenyzők? Igaz ők csak a legszükségesebb cuccokat viszik magukkal - szerintük.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Amikor úgy érezzük, az autó már kibír egy
háromnapos erőpróbát, elindulunk a versenyen. Pénteken leutazás a
helyszínre, szállás elfoglalása, (bár idő úgysem lesz alvásra),
nevezés, gépátvétel, gyors kaja, és már indul is a verseny a 40-50
km-es éjszakai futammal. Az autók két kategóriára vannak bontva.
Ismétlem: az autók. Ugyanis
nem számít a versenyző tudása, eddigi eredményei. Csak az
autó felszereltsége (van-e csörlő, emelő, milyen gumikkal van
felszerelve, stb.) dönti el, hogy az amatőr vagy a profi
kategóriában indul.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A rajtszámokat sorsolással osztják ki, ezek
adják az indulási sorrendet. A pálya útvonalát a rajt előtt 5
perccel kapják kézhez a versenyzők, így a sötét miatt
a futam duplán vakrepülés. A feladat roppant egyszerű:
teljesíteni kell az előírt az útvonalat. Az idő nem számít, csak
az, hogy a kihelyezett ellenőrző pontokat érintsék - vagyis arra
menjenek, amerre kell. Persze nem sima úton. Folyókon kell átkelni,
ott, ahol nincs átkelő, hatalmas árkokat, meredek dombokat kell
leküzdeni. A kijelölt útról le lehet térni, meg el is lehet
tévedni, a lényeg az ellenőrző pontokon kihelyezett bélyegzők
lenyomata a menetlevélen. Ez általában egy faágra kötéllel
felkötött bélyegző formájában van kihelyezve, és a navigátor
pecsétel saját maguknak. Néha vicces kedvű sporttársak ellopják a
bélyegzőt. Ekkor a mögöttük érkezők nem tudják igazolni, hogy ők
igenis ott voltak. A rendezőség azért elhiszi, ha mindenki ezt
állítja. Ha csak néhányan, akkor gyenge kifogás_
![]() |
|
![]() |
![]() |
Mivel a verseny nem időre megy, könnyen
elképzelhető, hogy autónk csak reggel ér célba. Kiszállás, néhány
frissítő mozdulat és már indulunk is a következő erőpróbán. A
feladat
az éjszakai Trophy folytatása, 100 km hosszú szakaszon. A
pályán mindenki barát. Még mindig nem időre megy a dolog, ezért
szívesen segítenek a bajbajutott társnak, akár a patakból kell
kihúzni, akár alkatrészt kell neki kölcsönözni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A célba érkezés után tábortűz, heje-huja. De
nem ártana kicsit aludni is. Vasárnap már a Triál pályáé a szerep.
Itt a a kijelölt dimbes-dombos, kanyargós, egyáltalán nem autónak
való pályán kell végighaladni úgy, hogy
a földbe szúrt karókat és a rájuk helyezett golyókat ne
mozdítsuk meg. A feladat egyszerűnek tűnik. Az út, ami nem is
út csak egy csapás, minden képzeletet felülmúl. Meredek
lejtők-emelkedők, az autót teljesen ellepő sártenger, és persze
mindig a lejtő alján van egy visszafordító kanyar.
Büntetőpontokat az alábbi tevékenységekért lehet kapni: megállás, tolatás, a pálca megdöntése (döntési fokonként pontozzák, a vízszintes a full hibapont), golyó lelökése, és még mindig nem mérik az időt, mint azt az autóversenyeken elvárná az ember. Egy szakasznak háromszor lehet nekifutni, ha mégsem sikerült, távozni kell maximális hibaponttal.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Délután végre meghozzák az órákat. A pálya
marad, a karókat viszont kiszedik. A rajt után gyorsan kell
végigrobogni, mert itt már az idő számít. Mindez
Formula Off-Road vagy Super Special néven vonult be a
sportszabályzatba. A futam végén összeadják a három nap begyűjtött
hibapontokat. A super special-on elért időket is pontokra
konvertálják, és az nyerte a hétvégét, akinek legkevesebb a pontja.
Hurrá. Fesztiválok alkalmával a program kiegészül kamion-traktor
vontatási versennyel, sárgyorsulási versennyel és egyéb
nyalánkságokkal.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Lackó Tamás Off-Roader
Kétéves pályafutása alatt, azon a versenyen, ahol elindult,
ott nyert, vagy legalábbis a második helynél alább nem adta. Idén
belefogott az autó teljes átépítésébe, erről kérdeztük: "Az autó
építése sosem ér véget. Mindig van valami változatni való, amit
csak és kizárólag a versenyen lehet kitapasztalni. Verseny közben
vesszük észre, hogy mi az, ami nem jó gyárilag. Otthon módosítjuk,
és majd kiderül, jól sikerült-e.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Versenyautóm egy 1983-as Mitsubishi Pajero 2.5
TD Intercooler. A motor kicsit gyengécskének bizonyult, ezért ebben
a harmadik evolúciós változatban kicsit nagyobb turbót kapott, meg
persze az intercooler és az 5 sebességű váltó sem széria tartozék.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motor a
tetőmagasságig kivezetett csövön keresztül lélegzik, így az
autót teljesen ellepő vízben is tudunk haladni. Nem úgy mint a
benzinesek, akik szintén kivezetik a légszűrőt, de minek, ha a
gyújtásuk beázik...
![]() |
|
![]() |
![]() |
A teljesítmény 120 LE, az önsúly 1450kg. Középen fix, a
hátsó tengelyen Sperr difin keresztül megy a hajtás. Szervós a fék
és a kormány, a kuplung olajos. Az autó teljes karosszériája 5
cm-es emelést kapott.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A futómű alkatrészei a gyári és az egyedi gyártásúak között
váltakozik, az igénybevételtől függően. Ha bírja a gyári, akkor
maradhat, ha nem, akkor gyártunk hozzá olyat, ami bírja. A
lengéscsillapítók kifejezetten Off-Road-ra készített Old Man Emo
tipusú, Ausztráliából származó darabok. Gumiméret: 33x12,5x15. A
csörlő Warn 6000-es.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az autó egész alján végigvezet a védőlemez, ami teljesen
rögzítve van az alvázhoz, így bárhol is fekszik fel az autó,
teljesen biztonságos. És persze védi a motor alját és a
hajtásláncot. Az utastérben két Sparco versenyülés foglal helyet,
három pontos biztonsági övekkel. Gáz esetén a CB-n keresztül tudunk
segítséget kérni. Következő beruházásunk a méterszámláló lesz, így
Nyeste Pisti, a navigátorom is biztosabban terelget majd a pályán.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A platón egyedi készítésű zárható, utastérből
nyitható dobozban tároljuk a gumicsizmát, köteleket, egyéb
szerszámokat. Az autó hivatalosan is versenyautónak van
vizsgáztatva, és a versenyeken is profi kategóriában indulhat.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)