Csúszós, veszélyes, mégis jó

2001.03.09. 11:55

A 35. Portugál rally lesz az idei első, tisztán murvás útfelületen zajló verseny. A csapatok leporolják a raktárban pihenő dzsuva gumikat, hiszen ezekre az utakra, szintén egyedülálló, direkt ide fejlesztett gumikeverékre van szükség. A pilóták részére nem sok tennivaló marad, csak gyorsan kell menniük, lehetőleg esés nélkül. Az autókat majd a szerelők tartják életben a futam végéig.

 
   
    a Fafe-i ugrató

Lisszabontól 250 km-re északra, az oportói borvidéken veszi kezdetét a 22 gyorsasági szakaszt számláló futam. Ezek között a legrövidebb is több mint 10 km, a leghosszabb pedig közel 28 km. Hazai versenyzőink leggtöbbje csak álmában indul ilyen hosszúságú versenyen. A rendezők folytatják azt a biztonsági elgondolásból bevezetett szokást, hogy minden nap egyetlen szervizparkhoz térnek vissza a versenyzők, igaz többször is, de legalább a szerelőknek nem kell állandóan összepakolniuk. Az autók minden nap végén visszatérnek a kiindulási helyre, Santa Maria da Feira-ba.

 
   
  nézettség...no comment!

A gyorsaságik teljesen eltérőek egymástól. Lassú és gyors szakaszok váltogatják egymást, hol kavicsos, hol sziklás, és van, ahol egyszerűen csak homokos a talaj. Az erdős hegyek közti, visszafordítókkal teletüzdelt pályákon ember legyen a talpán, aki állóképességgel bírja. A belógó szikláknak könnyű nekiütköni, ami jelentős hátrányba helyezheti a versenyzőt, ha egyáltalán tovább tud haladni. Fafe és Arganil azok a klasszikus pályák, ahol évek óta szurkolók tízezrei állnak, reméljük, nem kell majd törölni, éppen a túlzott érdeklődés miatt.

 
   
    most már kéne nekik egy-két pont

A tavalyi világbajnok, a Peugeot csapata nem mondhatja magát túl eredményesnek az idei szezonban. Az eddigi két versenyen sikerült összesen nulla pontot gyűjteniük. Ezzel a teljesítménnyel a lista legutolsó helyén állnak, megelőzi őket a Skoda, és a Hyundai is. De majd most...A tavalyi egyéni világbajnok Grönholm, kiegészülve Auriol-lal., aki már háromszor szerzett itt ezüstérmet, egyaránt az oroszlános csapatot erősítik, biztosítottnak látszik végre a pontszerző hely. Bár ez a biztosíték eddig is megvolt, a technika mindig beleszólt.

 
   
  világbajnok csúsztatás

Grönholm tavaly éppcsak leszorult a dobogó második fokára ezen a versenyen, esélyei most is adottak a győzelemre, a kérdés most már csak az, hogy mik a tervei a vízpumpának, ugyanis az előző futamokon miatta kellett feladni a versenyt a világbajnoknak. A svéd rallyn szerzett első helyével Rovanpera is élvezi a csapat bizalmát, de itt nem hiszem, hogy túl sok havas gyorsasági lenne, ahol bizonyíthatja bravúros ügyességét, bár a murva is csúszik. A gyártók pontversenyébe nevezett pilóták száma itt véget is ér Peugeot-éknál.

 
   
    Mitsubishi Carisma, nem WRC

A pontversenyt vezető Mitsubishi csapat négyszeres világbajnoka, Tommi Makinen ezen a versenyen ünnepli 100. VB rajtját. Eddig 21-szer sikerült nyernie, nem is rossz arány. Most is bizakodóak szavai:
,,Az autónk nagyon jó, kisebb módosításokat követtünk el rajta, a két napos teszt után bátran állíthatom, nagyon jó lett. A módosításokra azért volt szükség, mert a szervezők néhány újabb pályát iktattak a programba, reméljük, tudunk némi meglepetést szerezni ellenfeleinknek." A csapat visszatért a korábbi elgondoláshoz, és most újra csak két pilótát indít. Makinen legutolsó verziójú Lancerja mellett, a belga Loix bizonyíthat a Carisma GT volánja mögött.

 
   
  a matador melegít

A pilóták eredményeit tekintve a Ford csapatnak vannak a legnagyobb esélyei. Sainz nyert 1991-ben, és 1995-ben, Delecour 1993-ban állhatott a dobogó legfeleső fokára, és a balszerencsékből kilábaló McRae győzőtt itt 1998-ban, és 1999-ben. A Ford Focus WRC is remekül állta a sarat az eddigiekben. Az előző két verseny statisztikáit tekintve a Focus kétszer annyi gyorsaságit nyet, mint bármelyik más tipus. A spanyol származású Sainz számára különösen jó érzést jelent, a rengeteg szurkoló, akik csak az ő kedvéért keltek át a határon, és előttük is bizonyítania kell a Pirelli gumik megbízhatóságát.
,,Januárban a teszteink során nagyon esett az eső. Úgy tűnik most lesz az első alkalom, hogy száraz murván kell mennünk a Pirelli-vel. Nagyon fontos a megfelelő gumiválasztás, mert a kis eltérések a gumik között, itt jelentős különbségeket eredményeznek."

 
   
   

Ők hárman alkotják a Ford Martini csapat triumvirátusát, a gyártók pontversenyébe ők szállíthatnak pontot a csapatnak. Delecour-nak egyébként ez lesz az utolsó tanórája a Focus vezetéséből. Ezután már elmondhatja, hogy minden útfelületen tesztelte az autót.


 
   
 

Meg persze lesznek Subaruk, Skodák, Hyundai-ok, és kőkemény aszfaltgyúró F2-es kit-car-ok is dögivel. No meg az N4 mezőnye is bivalyerős, mégis a WRC-k számát érdemes kiemelni. Ha nem számítjuk a Mitsubishi öszvérét a WRC-k közé, még akkor is közel 40 db ilyen versenyautó áll a rajthoz. Látnivaló tehát lesz bőven, még a Eurosport közvetítésein kersztül is.