Eltelik az első 5 perc, ilyenkor minden autó a helyén marad,
és a pálya közepén várakozó szerelők beszaladhatnak egy gyors
rekonstrukciós munkára. Épp előttem gyorsan oldalára gördítenek egy
azthiszemladát, kerék le, kulcsok elő, indul a féltengelycsere. A
végképp mozgásképtelen autókat kivontatják. A szervizre szánt 5
percet elég rugalmasan kezelik. Ha valaki nagyon sokáig szerel, az
egyik pályabíró arra sétál, és megkérdi, mennyi kell még a
reparáláshoz? Ha nem annyira sok, hogy beláthatatlanul eltolja az
ebéd időpontját, mehet tovább.
Indul a második öt perc. A sofőrök továbbra sem kímélik
magukat, sem gépeiket. Egy tétován kisterpeszben kétfelé álló első
futómű itt nem akadály. A hűtővíz kedélyesen bugyog ki a
tartályokból, általában a sofőr mellé. Semmi gond. A pályabírók
hirtelen intenek, itt az utolsó két perc. Mintegy varázsütésre két
autó szinte nyomban a hátára is fekszik. Önborulás! Naggyon jó!
Ilyenkor minden autó leáll, a kocsikat visszafordítják, és minden
mehet tovább. Az ügyesebbek 3-4 önborulást is előadnak ebben a 2
percben.
Ebédszünetet hirdet a Barkas DJ-je, így odasomfordálok a
zsűrihez, némi többlettudást szerezni az őrületről. Szűcs úr
Dunabogdányból szemmel láthatóan a műfaj megszállottja.
-1987 óta vannak ilyen versenyek. Somogybabodon láttuk
először a németektől, és megtetszett. Aztán egyre több és több
követője akadt. A legjobb idényben 100-nál több autó indult. Ez a
csóró emberek sportja. Azoké, akiknek a rali sokadik osztálya is
megfizethetetlen. Akiknek nem telik tűzálló ruhára, pályagumira. És
akik szeretik ezt a hangulatot. Itt mindenki segít mindenkinek. A
borulásos futamban például az a jó, ha minél többen vannak, mert
akkor több pontot lehet szerezni. Ezért segítenek egymás autóját is
rendbehozni a menetek között is. Az esti bulik is nagy összetartó
erőt jelentenek.
-Sérülés nincs. Hosszú évek alatt a legkomolyabb az volt,
amikor egy fejen álló autóba beletoltak egy másikat a sofőr
oldaláról. Vigyáznak egymásra a fiúk. Az lehet még veszélyes, ha a
hűtővíz csöve eltörik, és leforrázza a sofőrt. De ilyen is talán ha
kétszer akadt. A kocsik itt nem úgy épülnek, hogy esetleg borulnak,
ezért kell bukócső is. Nem, nem. Itt biztos, hogy a feje tetején
fog landolni. Ezért sokkal erősebb vázat ad a rengeteg beépített
vas. Az én tavalyi Trabantomban 60 méter cső volt például. Ezt
figyeljük a legjobban a gépátvételnél.
Illedelmesen megköszönöm a beszélgetést, majd a javítás alatt álló
gépek felé indulok. Kezemben egy marék totalcar matrica, azt
osztogatom, és megpróbálok beszédbe elegyedni a
versenyzőkkel-szerelőkkel. Az egyik Suzukin egy lemez mered a
magasba.
-Ez a hátsó ajtó maradéka?
-Nem. Ezzel akarjuk kifigurázni a Forma-1-eseket. Szóval
olyan spoilerutánzat.
A Miska-Ferkó Tuning nagyon kocka Ladája felé indulok. Az
első futómű rémületesen néz ki. Mintha egyszerre két irányba akarna
kanyarodni. Gondolom csomagolnak, és mennek haza. De nem. A
vödrökből előkerülnek a tartalék alkatrészek, és indul a szerelés.
Egy tizenévesnek tűnő fiú óvatosan teszi fel a kérdést a kezében
tartott fémdarabról:
-Ez most jobbos vagy balos?
Az öreg szakik alaposan válaszolnak neki.
Többet ér egy ilyen verseny, mint a műhelygyakorlat a
szakmunkássuliban.
-Az első versenyemen rögtön nyertem. Hát persze, hogy
szeretem. Azért annyira nem olcsó mulatság. Az autó 50 000 volt, és
hát tegnap gallyra ment egy váltó, meg még egy, a futóműben is
mindent cseréltünk már. Félsz nem volt bennem, csak izgalom. De ha
megyünk, az igazi adrenalinbomba. Nincs nála jobb. Nem is annyira
egyszerű az önborulás: kell hozzá lendület, jó szögben kell elkapni
az emelkedőt, és tudni kell, mikor rántsd alá a kormányt.
Az egész mezőny legfelismerhetőbb darabja, a 169-es
startszámú Skoda. Persze, mert csak a gyorsasági számban indul vele
a gazdája. A kormányműve halt meg.
-Ha sikerül szerezni egy másikat, a délutáni rodeón még
szeretnék indulni.
Egy sárga autót valami amerikai csodának nézek, de belesve a hálón, a kormányon Mazda felirat ékeskedik. Na meg az a karocska, amit a sokat manőverezni kényszerülő sofőrök szoktak használni, életüket és bicepszüket kímélendő. Ilyet egy versenyautóba?
Megpróbálom elkapni a verseny rendezőjét is, de nem sikerült. Csak annyit tudok meg róla, hogy ő az a testes úr, aki rémisztő sebességgel húzza ki a mozgásképtelen kocsikat a katlanból a kisteherautójával. Építési vállalkozó.
Két kivénhedt Volvót tolnak egymás mellé, áldozati bárányok
lesznek, kezdődik a bigfoot show. Odafelé gond nélkül megküzd velük
a Chevi-Gaz-traktorkerék szörnyeteg, de a tolatásnál meggyűlik a
baja a meredek hátfallal, és a svédacéllal. A sofőr nem adja fel,
és sokadik nekifutásra bevégzi a lapítást.
Kezdődnek a délutáni futamok. Sajnos sok autót már nem
sikerül lábra állítani, így kevesebb az izgalom. Egy kicsit. De
eljő a szerelők futama! Persze az eddigi pilóták is nagyrészt
szerelők, de most azok kaparintják kezükbe a kormányt, kik eddig
csak robotoltak. A Barkas-ból jön is az intelem, hogy tessék
vigyázni a kocsikra, mert lesz még két futam, és valamiknek ott is
indulni kell. Zászló csapódik, motorok visítanak, gumik pörögnek,
és beindul a megazúzás. Feledhetetlen.
Az utolsó két futamban a kicsik és a nagyok együtt indulnak. Elsőnek egy sebességi rodeó. A szívem csücske Skodának szurkolok, amit csodák-csodája megjavítottak, de az utolsó körben túl szűkre vette a fordulót, és borult.
Az ütközéses rodeóban az nyer, aki egyedüliként meg tudja
tenni az utolsó kört. Bizony mindenkinek ki kell hullania a nyertes
elől. A nagy favorit a széphangú Volvó, ami a legutóbbi versenyen
másfél óráig üldözte a "főszponzorunk Magdi néni" -féle Mazdát. A
start után itt is gyorsan kidőlnek az ellenfelek, és ez a két autó
kergeti egymást. A Mazdából dől az olajfüst, és szerényen megy
körbe-körbe. A Volvó mint mérges vadkan túrja a földet, és próbálja
fellökni a kis japánt, de nem sikerül a közelébe kerülnie. Az ember
úgy érzi, hogy mindjárt szétroppantja a nagy vas a kisebbet,
animális energiák feszülnek egymásnak. Aztán hirtelen a Volvo egy
kanyarban besokall, és oldalára dől. Nyert a Mazda. Nahát.
Levezetésképpen, az oldalára fordult Volvo egy kicsit még kigyullad. Tűzoltó érkezik, porraloltó beirányoz, fogantyú megnyom, és nem történik semmi. Némi csodálkozás. Tűzoltó elszalad másik poroltóért, de mire odaér, a versenyzők jól megdobálják homokkal a lángokat, amitől ki is alszik a tűz.
Ekkor már vagy 8. órája álldogálok a meglehetősen vehemens szeptemberi napon, és már telefotóztam a fényképezőgépem memóriakártyáját. Számomra nincs tovább, hazaindulok, bár így le kell mondanom a díjátadásról. Majd legközelebb, a következő ütközéses roncsderbin.
|