A győztes rombolhat

2000.08.07. 15:30

A Nagypolszki eredetileg kényelmes, lágy rugózású autó. Annak idején ezzel a típussal szállította a sofőr az agronómust a szántóföld, a TSZ, és a borozó közt. 1500 köbcentis motorja, robusztus karosszériája, és piaci ára miatt manapság közkedvelt roncsderby-járgánnyá avanzsált. Egy ilyen járművet sikerült kipróbálnom a hétvégi, immáron második budapesti ütközéses autóverseny média futamán.

 
   

Öt induló közül én indultam a hátsókerék-hajtású autóval. A gyorsasági futamban hátrányban voltam a könnyű, és gyors Suzukik mellett, a Polákot ütközéses versenyre szánták, a gyorsaságiban viszont csak oldalazva lehet lökdösődni. Testi fölényt kihasználva a többieket borogatni tilos. A vezetési élmény leírhatatlan.

A jármű egy megerősített, nehezített karosszériás 125P. A motorja, a váltója teljesen eredeti, csupán porlasztótuningot kapott. A kipörgésgátló fix, a diferenciál lehegesztve - a két hátsó kerék csak együtt tud forogni.

 
   

Mielőtt beleültem, az autó építői rövid eligazítást tartottak. Lényeges a szoros négy pontos biztonsági öv, ami boruláskor is az ülésben tart. A műszerekkel nem kell foglalkozni, mivel egy sem maradt az átalakítás után. Egy olajnyomás-visszajelző lámpa van egy vascsőre szigetelőszalagozva, közvetlenül a gyújtáskulcs-szerűség mellett. Jobbra egy igényes kapcsoló, ami a hátam mögött elhelyezett gigantikus hűtőrendszer ventillátorát kapcsolja; ezt az indítás után azonnal be kell indítani. A rajtnál a bírák ellenőrzik, hogy rendesen működik-e. A szerelők tájékoztattak, hogy a fék egy kicsit bent fog, de úgy sem lesz rá szükség - nem is volt.

 
   

Még egy jó tanácsot kaptam útravalóul: a gázról le ne vegyem a lábam. Nem baj ha csúszik a hátulja a kanyarban, az kormányozással korrigálható. Valóban, ha nem végig padlógázzal mentem, nagyon sokat veszített a lendületéből, és a laza talajon nem könnyű egy másfél tonnás autót újra mozgásba hozni. Mindössze három sebességfokozatra van szükség: az egyesre, a kettesre, és a hátramenetre. Kíváncsiságból tettem egy próbát a hármassal, de tényleg fölösleges volt. Nem voltak olyan hosszú szakaszok, ahol fel lehetett volna kapcsolni. (A pálya méretei: az ovális belső íve: 65m, a külső: 85m, a pálya szélessége: 10m)

 
   

Az autóból az erősítések miatt alig lehet kilátni, visszapillantó tükröt pedig hiába kerestem volna. Az sem tudtam, mi zajlik mögöttem. Talán rutintalanságomnak köszönhető, de hátranézni sem tudtam, épp elég volt az autót uralni. Sajnos mire igazán belejöttem, vége lett a futamnak.

A rendezvény bírója, Szűcs Karcsi csak annyit tett hozzá: a lényeg hogy baj nélkül.

 
   

Miután kigördültünk a pályáról, az egyik autó - éppen miután kiszállt a kolléga - gőzpárába burkolódzott. Elektromos zárlat miatt az utolsó körökben nem működött a hűtőventillátor, és a felforrt hűtővíz látványosan szétrobbantotta az egyik csövet. Szerencsére ezen kívül semmi baj nem történt. Senki sem sérült, és a motor is túlélte. Szóval ezért foglalkoznak ennyit a hűtőventillátorral.

 
   

A Szövet utcai volt katonai laktanya immár a rendezvény rendszeres házigazdája lesz. A pálya minőségén az első esemény óta sokat javítottak. A szervező, Wéber Tamás elmondta, a versenypálya minősíthetetlen talaja a múltkori versenyen a sietségnek volt köszönhető: a terület tulajdonjogával akadtak problémák, így kevés idő volt a megfelelő előkészületekre.

 
   

Színvonalas futamok, gyönyörű, napsütéses időben. Fantasztikus a hangulat, az emberek segítőkészek, közvetlenek, és nem utolsó sorban rengeteg induló akadt, minden kategóriába jutott elég. A verseny abszolút győztesének személye senkinek nem okozott meglepetést: a jól ismert Oldsmobile, 3000 köbcentis Opel motorral. Jutalmul teljes sebességgel száguldhatott egy odaállított széria Ladának, ami az ütközést követő rövid röpte után sajnálatos módon egy közelben parkoló privát autót eltalálva landolt.

A következő megmérettetés szeptember elején lesz Veresegyházon. Aki igyekszik, addigra körbe tud hegeszteni egy Zsigulit.


 
  A Budapesti Ütközéses Autóverseny eredményei,
2000. augusztus 5-6.
 
    Szombat:
      Név   Rajtszám   Helyezés
  Kis kategória gyorsasági   Wéber Tamás   199   1.
      Gréczi Zsolt   131   2.
      Ablonczy Zsolt   111   3.
         
    Nagy kategória gyorsasági   Kuti György Zoltán   246   1.
      Kriston Antal   22   2.
      Huszárik András   265   3.
         
    Kis kategória ütközéses   Cs. Tóth Gyula   146   1.
      Gréczi Zsolt   131   2.
      Győri Sándor   185   3.
      Várkonyi István   103   4.
      Lászlóffi Sándor   122   5.
      Kökönyei Tibor   105   6.
         
    Nagy kategória ütközéses   Müller Zoltán   255   1.
      Rajt Géza   281   2.
      Kuti György Zoltán   246   3.
      Antal István   133   4.
      Bagi Csaba   122   5.
      Huszárik András   265   6.
         
    Szerelői futam   Lanthaller Ede   103   1.
      Kékesi Gábor   199   2.
      Szaja Tamás   121   3.
         
    Média futam   Gajdos Tamás - TV2   109   1.
      Pataki Tibor - RTL Klub   165   2.
      Bögös Sándor - Klub Rádió   22   3.
      Égő Ákos - Totalcar   116   4.
      Hernádi Géza - Autó Piac   199   5.
  Vasárnap:
      Név   Rajtszám   Helyezés
  Kis kategória gyorsasági   Wéber Tamás   199   1.
      Ablonczy Zsolt   111   2.
      Cs. Tóth Gyula   146   3.
         
    Nagy kategória gyorsasági   Müller Zoltán   255   1.
      Kuti György Zoltán   246   2.
      Molnár László   216   3.
         
    Kis kategória ütközéses   Szokol Mihály   118   1.
      Horváth János   121   2.
      Gréczi Zsolt   131   3.
      Cs. Tóth Gyula   146   4.
      Nagy Sándor   181   5.
      Pesti András   190   6.
         
    Nagy kategória ütközéses   Müller Zoltán   255   1.
      Kuti György Zoltán   246   2.
      Kardosné B. Gabi   251   3.
      Bagi Csaba   222   4.
      Szabó Vilmos   202   5.
      Antal István   133   6.
         
    Női futam   Kertai Edit   146   1.
      Csernyik Erika   105   2.
      Fehér Lászlóné   666   3.
      Fekete Beáta   100   4.