Valójában már a szervezés korai fázisában sejteni lehetett, hogy a néhány éves kihagyás után Salgótarján környékére viszavitt verseny messze nem fogja azt a hangulatot hozni, amiről a negyedszázados múltja alatt elhíresült.
Az őrület 1974-ben kezdődött, ekkor rendeztek először raliversenyt ezen a dimbes-dombos területen. Aztán 25 éven keresztül szinte minden évben reszkető lábakkal várták a versenyzők és a rajongók, hogy a híres kazári, kisterenyei, ceredi - és még folytathatnám a sort a kiváló pályákkal - gyorsaságikon nyomuljanak az autók, mivel sokáig ez volt a szezonkezdő futam. Aztán a 2000-es év meghozta a verseny megszűnését. Addigra már nemcsak a pályák változtak meg, hanem az egész verseny hangulata is borongóssá vált a rossz kimenetelű balesetek miatt.
Idén viszont újra felragyoghatott az a nap, amikor ismét birtokba
veszik a versenyautók a környéket. Bár ilyen körülmények között,
jobb lett volna, ha máshol rendezik, és nem egy patinás rali futam
neve fémjelzi ezt az egy napos ralisprintet. Először is a rendezők
a rossz időre, és a havas utakra hivatkozva bejelentették, hogy a
másodosztály számára az eredeti tervekkel ellentétben mégsem lesz
most itt verseny. Pechükre nem volt rossz az idő, és már a hó is
elolvadt. Aztán kiderült, hogy a "nagyok" is csak egy nap mehetnek
majd gyorsan, leszámítva a pénteki prológot. Végül a verseny előtti
héten robbant a bomba, hogy prológ sem lesz, mert a tervezett
helyszín talaja nem alkalmas erre a célra... ááá, inkább nem is
folytatom.
Szerencsére ezeket az előzményeket kissé feledteték azok hírek
melyek a versenyzőkről szóltak. Az élmezőny tagjai egymás után
mutatták be idei autóikat, és erőteljesen kezdett derengeni, hogy a
sokszoros magyar bajnok Ifj. Tóth János nagyon keményen meg lesz
szorongatva, vagy legalábbis még többen próbálják majd támadni az
idei bajnoki címért. Egy évvel tapasztaltabbak lettek a WRC-s
versenyzők, néhányan már le is tesztelték az autóikat, jópár
versenykilométert gyűjtve egy-egy VB futamon. És persze vannak
újonc WRC-sek is, akik a címvédő magabiztos kijelentése - mely
szerint legalább egy év kell, hogy valaki megtanuljon WRC-t vezetni
- ellenére is biztosan fognak kemény perceket okozni a mezőny
elejének.
A kisebb géposztályokban is történt néhány átrendeződés, de
számomra a legmegrázóbb hír az volt, hogy a régi Zöld Ladás - igen
nagy betűkkel -, Varga "Cigány" Zoltán ismét versenyautóba ül,
méghozzá egy M3-as BMW-be. Aki látta őt menni a legendás
2107-essel, az tudja miért borzolódott fel a kezemen a szőr, ahogy
elképzeltem, amint fél kezzel veszi az egyívent, a másikkal pedig
integet a kanyarban... Brrr. Nagyon vártam. Aztán mégsem láttam,
mert az első gyorsaságin futott abszolút 15. idő - ez nagyon jó
elsőre - után a másodikon az útjába került néhány fa, és Cigi
kiesett.
Ez a második gyorsasági másoknak is okozott gondot. A WRC újonc
Révész Tamás - aki a pályafutását befejezettnek tekintő Érdi Tibor
autójával versenyzett - is benézett egy árokba, de őt szerencsésen
kimentették a közelben ácsorgó turisták, csak az időveszteség
ugye... Aztán később kiderült, hogy az autó komolyabban sérült, így
fel is adták a versenyt. A harmadik gyorsra is jutott kaland.
Elszállt az N csoportban élen álló Szajky István, és egy
betonoszlop annyira átrendezte a Mitsubishi Lancer hátsó részét,
hogy ő is kiállni kényszerült.
A negyedik gyorson pedig olyan esemény történt amire évek óta nem
volt példa. Ifj.Tóth János alatt megállt az autó. A Peugeot 206 WRC
váltóhibája miatt Janika gyalog haladt át a cél fotocelláján - bár
lehet, hogy mellette ment el. A Rolf Schmidt által felkészített, és
szervizelt versenyautóval még sosem volt műszaki problémája a
magyar párosnak. Hihetetlen. És az így pont nélkül hazakullógó
versenyzőnek valószinüleg még több energiájába fog kerülni a
címvédés. Kiesésükkel az első helyet a Benik-Somogyi kettős vette
át, és meg is tartotta a célig, minden hátralévő gyorsasági
megnyerésével.
Ez a másik Citrom Bútorékkal |
Aztán nehogy egy pillanatra is unatkozzanak az érdeklődők, a
következő gyorsasági céljában a Herczig testvérek Citroën Saxo-ja
nekicsúszott a szalagkorlátnak. Egy közelben ácsorgó néző lábában
az ijedtség és a szalagkorlát maradandó nyomot hagyott. A mentő
színre lépése miatt a mezőny hátralévő része átlagolt időt kapott,
a versenypályát pedig etap formájában teljesítette. Közben pedig
fogytak az autók rendesen. A futam második szakaszának már csak
62-en tudtak nekikezdeni az eredeti 77 rajtolóból.
A kisebb kategóriákban is zajlott az élet. Az N3-as Hondával
versenyző Krózser-Buccholz páros tartósan befúrta magát az
élbolyba. Rendszeresen az abszolút 12-15 körüli helyeken autóztak,
míg az 5. gyorsaságin becsúszott egy absz. 8., N csoport első idő
is. Fölényükhöz nem fért kétség, és végig ki is tartott, így
magabiztosan zsebelték be az N3 első helyét. Az eggyel alattuk lévő
kategóriában A Lada Szamaráról Hondára váltó Boroznaki Tibor lépett
az élre rögtön. Az 5. gyorson kapott átlagidő aztán hátrébb
repítette őt a harmadik helyre, a vezetést Szabó Árpi pókos
Peugeot-ja vette át. Királysága azonban pünkösdi volt, mivel a
gyengus kezdés után talajvízként feltörő Dékány megelőzte őt. Ez a
felállás maradt a végeredmény is, azzal a különbséggel, hogy
Boroznaki nem bírta végíg az iramot, és az utolsó előtti gyorson
kiesett.
A H csoportban Cigány kiesése után a szokásos Matics-Pethő párharc
alakult ki, amibe azért belejátszott Hodula gyengélkedő VFTS-e is.
A párharcból Pethő került ki győztesen, így az ő 5 millió forint
értékű Lada VFTS-ét locsolhatták pezsgővel a célban. Az A
csoportban Aschenbrenner a papírforma szerint utolérhetetlen volt.
Ráadásul nem is a saját autójával nyomult, hanem a TotalCar 2003-as
ralicsapatától, a Team Hungary színeiben is induló Dornai-Bunkóczy
kettőstől bérelte ki a Mitsubishi Lancert, ami idén végre teljesen
az A csoportnak megfelelő fejlesztésekkel lett ellátva. Dornaiék
tervei az EB futamok felé irányulnak, ezért nem szerepeltek ezen a
versenyen.
Asi mögött szokás szerint Bútor Róbert végzett a csoportban, a
minden méretében jóval kisebb Citroënnel, és meglepetésre Takácsy
Pál Opel Astrája is maga mögé küldött néhány négykerékhajtásút. Az
utolsó gyorsaságin már sötétbe nyúló - így remek lámpa szettes
autókat mutató -, alig több, mint 470 kilométer össztávú, 123 km
gyorsaságit tartalmazó versenyt 55 versenyzőpáros tudta befejezni.
Ebben közrejátszott a versenyzésre kijelölt utak állapota is. Bár a
rendezőség a futam előtt kijavíttatta a kátyúkat, azért maradt még
belőlük, és a javítottak sem állták sokáig a sarat, így fogytak a
gumik rendesen. A bajnokság következő helyszíne Miskolc környéke
lesz a 10. Jubileumi Vredestein Miskolc Ralin.
|
|